Polska jeździ na autogazie

Michalina Szczepańska
05-09-2011, 00:00

Autogaz przestał być paliwem dla biednych. Instalacje montowane są także w autach sportowych i luksusowych.

Więcej samochodów na gaz mają tylko Turcy i Koreańczycy

Autogaz przestał być paliwem dla biednych. Instalacje montowane są także w autach sportowych i luksusowych.

Co godzinę 20 samochodów w Polsce wyposażanych jest w instalację gazową. Już 2,5 mln kierowców jeździ na autogazie. Wyprzedzają nas tylko Turcja i Korea Południowa.

Czołowi producenci wskazują na różne przyczyny popularności instalacji gazowych.

— Branża wygrywa na wysokiej cenie ropy. Kiedyś klienci zastanawiali się, czy kupić diesla czy auto na benzynę. Dziś często od razu decydują, że przerobią go na gaz — mówi Józef Tyborowski, wiceprezes giełdowego AC, lidera rynku instalacji gazowych do aut w Polsce.

— Montujemy instalacje w samochodach sportowych i luksusowych. Autogaz przestał być paliwem dla biednych — wskazuje Janusz Kosiba, dyrektor generalny Czakram (firma jest polskim koncesjonerem BRC, jednego ze światowych liderów instalacji gazowych).

Indywidualne wybory

Krajowy rynek ma urosnąć w tym roku o 7-9 proc.

— Montażyści mówią nawet o większych zwyżkach, ale dwukrotne przyrosty sprzed kilku lat już się nie powtórzą, gdyż rynek osiągnął pewien stopień nasycenia — komentuje Andrzej Olechowski, dyrektor Polskiej Organizacji Gazu Płynnego.

Kierowcy nadal chętnie wybierają autogaz.

— Chociaż ceny benzyny mają niemały wpływ, to głównym czynnikiem popularności autogazu dziś jest dojrzałość kierowców. Coraz częściej doceniają oni walory ekologiczne autogazu. Popyt zwiększa też reklama u dilerów samochodowych — klient decyduje się na autogaz, bo ma taką opcję w katalogu — tłumaczy Janusz Kosiba.

Lider branży nie liczy jednak na kolejne skokowe zwyżki.

— Rynek już się w pewnym stopniu nasycił i myślę, że liczba aut przerabianych na gaz utrzyma się na poziomie 160 tys. sztuk rocznie — twierdzi Józef Tyborowski.

Flotowe dylematy

Wciąż do pozyskania jest jednak duża grupa klientów jeżdżąca samochodami firmowymi.

— Na palcach dwóch rąk mogę policzyć firmowe floty samochodowe, które zdecydowały się na autogaz. Montaż i serwisowanie takich samochodów wymaga dużej wiedzy technicznej — tłumaczy wiceprezes AC.

Argumenty za i przeciw gazowym flotom firmowym analizowała z klientami PGD Flota.

— Argumenty ekonomiczne przestawały się liczyć, gdy ostrzegaliśmy o ograniczeniach związanych z wjazdami na parkingi podziemne, ponieważ samochody flotowe często służą przedstawicielom handlowym, a ci do centrów handlowych dojechać muszą. Menedżerowie flot obawiają się także nadspodziewanych kosztów eksploatacyjnych. Co więcej, oferta samochodów napędzanych gazem, które zachowują gwarancje producentów, jest ograniczona. Przyznaję jednak, że liczba zapytań o takie pojazdy w ostatnim czasie znacząco wzrosła — mówi Grzegorz Pszczel, dyrektor PGD Flota.

— Właśnie zakończyliśmy wymianę opartej na silnikach Diesla floty firmy Relacom na samochody napędzane gazem. Relacom jest światowym dostawcą usług sieciowych z centralą w Szwecji, ale to nie skandynawskie podejście do ekologii było najważniejszym czynnikiem przy wyborze, lecz koszty eksploatacji — dodaje Wojciech Piątek, dyrektor PGD Flota Śląsk.

Na LPG jeździ flota firmowa Bosch Siemens.

— Autogaz zapewnił nam oszczędności rzędu 50-60 proc. wobec benzyny i 30-40 proc. wobec diesla, a nakłady zwróciły się po przejechaniu średnio 15-18 tys. km —przyznaje Andrzej Pilaszek, fleet manager BSH.

Kiedy instalacja gazu się zwróci?

Przy koszcie instalacji gazowej w wysokości 3000 zł, spalaniu 10 litrów na 100 km i różnicy w cenie między Pb95 i LPG na poziomie 2-3 zł/litr montaż instalacji zwraca się po przejechaniu około 15 000 km — wyliczył Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Więcej o rynku paliw dowiedzą się państwo podczas sympozjum "Perspektywy rynku paliw. Ceny, zapasy, biopaliwa, jakość" 20-21 września w hotelu Polonia Palace w Warszawie

Szczegółowe informacje: www.konferencje.pb.pl, 22/333 97 77

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Polska jeździ na autogazie