Polska może odrobić cyfrowe zaległości

opublikowano: 29-03-2021, 20:00

Pod względem wdrożeń technologicznych polskie firmy wypadają blado na tle europejskich – wynika z danych EBI. Bank chce im pomóc zasypać lukę.

W pandemii biznes jest pod presją digitalizacji. Zdaniem Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) na tę ścieżkę coraz śmielej wchodzą polskie firmy, ale statystki wciąż są niekorzystne.

— Odzwierciedla to nasza ankieta, którą przeprowadzamy regularnie od 2016 r., badając aktywność inwestycyjną, wymagania dotyczące finansowania i wyzwania, z jakimi mierzą się firmy. Odsetek firm, które prowadzą cyfrową transformację, nie zmienił się od poprzedniego badania i pozostaje poniżej średniej Unii Europejskiej, która wynosi 63 proc. — mówi Teresa Czerwińska, wiceprezes EBI.

Unijne wsparcie:
Unijne wsparcie:
W 2020 r. polski sektor publiczny i prywatny uzyskał ponad 5 mld EUR z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, którego wiceszefową jest Teresa Czerwińska. Dało nam to piąte miejce w UE pod względem skali finansowania, za Włochami, Francją, Hiszpanią i Niemcami. W tym roku bank chciałby wesprzeć inwestycje nad Wisłą co najmniej podobną kwotą.

Z badania banku wynika, że największą gotowość do digitalizacji wykazują firmy produkcyjne (zdecydowało się na nią 64 proc. z nich) i duże przedsiębiorstwa (57 proc.). Relatywnie małe na tle Europy jest ich zainteresowanie internetem rzeczy, technologiami poznawczymi i platformowymi.

– Warto dodać, że pod względem technologii teleinformatycznych cała UE pozostaje w tyle za USA — luka cyfrowa w tym wypadku jest na poziomie ok. 1 proc. PKB.

EBI chce się zaangażować w zasypanie tej luki, m.in. w Polsce. W 2021 r. planuje przeznaczyć około 14 mld EUR na finansowanie projektów dotyczących innowacji, cyfryzacji i kapitału ludzkiego w całej Europie. Zdaniem Teresy Czerwińskiej ogromny potencjał mają m.in. inwestycje w technologię 5G, należy więc je zwiększyć.

— Na rozwoju 5G mogą zyskać szczególnie małe firmy, a to właśnie wśród nich jest ukryty innowacyjny jednorożec — deklaruje przedstawicielka EBI.

Pieniądze na inwestycje będą potrzebne w branżach, które nabrały rozpędu w czasie pandemii.

— Wśród nich jest chociażby handel, który rozwinął się w kierunku e-commerce. Można się spodziewać, że po wyjściu z kryzysu będzie dalej podążał w tę stronę, bo klienci polubili zdalne zakupy. W tej grupie są również wszelkie usługi świadczone zwykle na odległość, a także branża technologiczna, z której usług korzysta coraz więcej firm zmuszonych do przejścia na funkcjonowanie online — mówi Teresa Czerwińska.

EBI spodziewa się, że pod koniec drugiego kwartału inwestycje w Polsce wzrosną dzięki lepszym nastrojom w biznesie i utrzymującym się niskim kosztom pożyczek. Liczy też, że polski wzrost PKB odbije się w drugiej połowie roku.

— Ożywienie gospodarcze będzie napędzane m.in. wzrostem konsumpcji indywidualnej i spodziewaną polepszającą się sytuacją na rynku pracy — przewiduje wiceprezes banku.

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane