Donald Tusk na czele Europy, Robert Lewandowski w jednym z najlepszych klubów świata, a Marcin Gortat w czołowej drużynie NBA, Polacy pokonali Niemców mistrzów świata w piłce nożnej, okazali się lepsi od sąsiadów także w siatkówce i koszykówce.

O sile marki danego narodu decyduje jednak coś więcej niż polityka i sport. Polsce daleko do markowej potęgi Niemców, ale jest w czołówce europejskiej i światowej. Firma Brand Finance opublikowała kolejną edycję swojego raportu, prezentującego wartość krajów jako marek. Na czele bez zmian — nadal najwyższą wartość liczoną w bilionach dolarów mają USA, które wyprzedzają Chiny i Niemcy. Nasi zachodni sąsiedzi nie mają wprawdzie najbardziej wartościowej marki, ale mogą się pochwalić najsilniejszą marką w tegorocznym rankingu.
Autorzy raportu stosowali złożoną metodologię. Siła marki danego kraju jest ustalana poprzez odniesienie do czterech kategorii: towary i usługi, turystyka, talent i innowacje. Wyniki uzyskane w każdej z tych kategorii składają się na Brand Strength Index (BSI), w którym Niemcy uzyskały wynik 76 i wyprzedziły zeszłorocznego lidera Szwajcarię. Wartość krajowej marki obliczana jest natomiast przez Brand Finance na podstawie BSI i danych o PKB. I tutaj Niemcy pozostają europejską potęgą, a Polska jest w czołówce. W kategorii turystyka najwyższą notę uzyskała Tajlandia, przed Malezją i Nową Zelandią.
W inwestycjach na czele jest Singapur, potem Szwajcaria i Szwecja. W kategorii towary i usługi równych sobie nie mają Niemcy, Szwajcarzy i Amerykanie, a w kategorii ludzie i umiejętności — Szwajcarzy, Singapurczycy i Norwegowie. Raport dowodzi, że inwestycja w duże imprezy sportowe nie zawsze musi poprawić siłę marki i jej wartość. Sport okazuje się bezsilny w zderzeniu z brutalną rzeczywistością gospodarczą, społeczną i polityczną. Przykładami są Brazylia, która zorganizowała w tym roku piłkarski mundial, i Rosja, czyli gospodarz zimowych igrzysk olimpijskich. Mimo ogromnych nakładów Brazylia spadła z 8. na 10. miejsce — wyprzedziły ją Indie i Australia.
Była postrzegana jako kraj ze stereotypowymi problemami Ameryki Łacińskiej. Rosja natomiast przygotowała najdroższe igrzyska w historii i po raz pierwszy gościła Formułę 1, ale ucierpiała na oskarżeniach o korupcję, kumoterstwo i politykę wobec mniejszości seksualnych. Do tego doszedł kryzys ukraiński, spadające ceny ropy i gwałtownie tracący względem dolara rubel.
Polska ma w rankingu stabilną pozycję. Szwecja, Hiszpania i Turcja pod względem wartości marki mają nad nami dużą przewagę i stale wzmacniają swoją wartość, ale Polska zdecydowanie wyprzedza takie tuzy, jak Austria, Arabia Saudyjska i Singapur. W raporcie uwzględniono 100 krajów. Ostatnie miejsca przypadły Zambii, Albanii i Jamajce — ojczyzna Boba Marleya ma zaskakująco niską wartość narodowej marki — zaledwie 8 mld USD. Przygotowując raport, Brand Finance korzystał m.in. z danych Bloomberga, World Economic Forum i Oxford Economics.
30 najbardziej wartościowych marek
kraj / wartość marki / wzrost lub spadek wartości w ostatnim roku
1. USA
19,261 mld USD
+7 proc.
2. Chiny
6,352 mld USD
+4 proc.
3. Niemcy
4,357 mld USD
+9 proc.
4. Wielka Brytania
2,833 mld USD
+20 proc.
5. Japonia
2,458 mld USD
+9 proc.
6. Kanada
2,212 mld USD
+19 proc.
7. Francja
1,938 mld USD
+7 proc.
8. Indie
1,621 mld USD
+19 proc.
9. Australia
1,555 mld USD
+24 proc.
10. Brazylia
1,403 mld USD
-5 proc.
11. Włochy
1,289 mld USD
+24 proc.
12. Rosja
1,167 mld USD
-7 proc.
13. Szwajcaria
1,151 mld USD
+19 proc.
14. Meksyk
1,027 mld USD
+27 proc.
15. Holandia
1,026 mld USD
+3 proc.
16. Korea Południowa
997 mld USD
+29 proc.
17. Szwecja
802 mld USD
+7 proc.
18. Hiszpania
801 mld USD
+11 proc.
19. Turcja
751 mld USD
+9 proc.
20. Polska
602 mld USD
+21 proc.
21. Austria
471 mld USD
+7 proc.
22. Arabia Saudyjska
463 mld USD
+10 proc.
23. Singapur
460 mld USD
+14 proc.
24. Belgia
452 mld USD
+8 proc.
25. Tajwan
414 mld USD
+22 proc.
26. Tajlandia
409 mld USD
+14 proc.
27. Norwegia
396 mld USD
+20 proc.
28. Indonezja
395 mld USD
+16 proc.
29. Dania
394 mld USD
+7 proc.
30. Malezja
385 mld USD
+27 proc.
To kolejny podobny ranking. Według niedawno opublikowanego zestawienia Anholt-GfK Nation Brands Index Niemcy także mają najsilniejszą markę na świecie. Polska zajęła tam 26 pozycję.