„Polska” warta 602 mld USD

ŁO
opublikowano: 2014-12-11 10:07

Marka "Polska" w ciągu roku zyskała 105 mld USD. Daje nam to 20. miejsce w raporcie BrandFinance Nation Brands. Szanse na awans są niestety znikome.

Donald Tusk na czele Europy, Robert Lewandowski w jednym z najlepszych klubów świata, a Marcin Gortat w czołowej drużynie NBA, Polacy pokonali Niemców mistrzów świata w piłce nożnej, okazali się lepsi od sąsiadów także w siatkówce i koszykówce.

Fotolia

O sile marki danego narodu decyduje jednak coś więcej niż polityka i sport. Polsce daleko do markowej potęgi Niemców, ale jest w czołówce europejskiej i światowej. Firma Brand Finance opublikowała kolejną edycję swojego raportu, prezentującego wartość krajów jako marek. Na czele bez zmian — nadal najwyższą wartość liczoną w bilionach dolarów mają USA, które wyprzedzają Chiny i Niemcy. Nasi zachodni sąsiedzi nie mają wprawdzie najbardziej wartościowej marki, ale mogą się pochwalić najsilniejszą marką w tegorocznym rankingu.

Autorzy raportu stosowali złożoną metodologię. Siła marki danego kraju jest ustalana poprzez odniesienie do czterech kategorii: towary i usługi, turystyka, talent i innowacje. Wyniki uzyskane w każdej z tych kategorii składają się na Brand Strength Index (BSI), w którym Niemcy uzyskały wynik 76 i wyprzedziły zeszłorocznego lidera Szwajcarię. Wartość krajowej marki obliczana jest natomiast przez Brand Finance na podstawie BSI i danych o PKB. I tutaj Niemcy pozostają europejską potęgą, a Polska jest w czołówce. W kategorii turystyka najwyższą notę uzyskała Tajlandia, przed Malezją i Nową Zelandią.

W inwestycjach na czele jest Singapur, potem Szwajcaria i Szwecja. W kategorii towary i usługi równych sobie nie mają Niemcy, Szwajcarzy i Amerykanie, a w kategorii ludzie i umiejętności — Szwajcarzy, Singapurczycy i Norwegowie. Raport dowodzi, że inwestycja w duże imprezy sportowe nie zawsze musi poprawić siłę marki i jej wartość. Sport okazuje się bezsilny w zderzeniu z brutalną rzeczywistością gospodarczą, społeczną i polityczną. Przykładami są Brazylia, która zorganizowała w tym roku piłkarski mundial, i Rosja, czyli gospodarz zimowych igrzysk olimpijskich. Mimo ogromnych nakładów Brazylia spadła z 8. na 10. miejsce — wyprzedziły ją Indie i Australia.

Była postrzegana jako kraj ze stereotypowymi problemami Ameryki Łacińskiej. Rosja natomiast przygotowała najdroższe igrzyska w historii i po raz pierwszy gościła Formułę 1, ale ucierpiała na oskarżeniach o korupcję, kumoterstwo i politykę wobec mniejszości seksualnych. Do tego doszedł kryzys ukraiński, spadające ceny ropy i gwałtownie tracący względem dolara rubel.

Polska ma w rankingu stabilną pozycję. Szwecja, Hiszpania i Turcja pod względem wartości marki mają nad nami dużą przewagę i stale wzmacniają swoją wartość, ale Polska zdecydowanie wyprzedza takie tuzy, jak Austria, Arabia Saudyjska i Singapur. W raporcie uwzględniono 100 krajów. Ostatnie miejsca przypadły Zambii, Albanii i Jamajce — ojczyzna Boba Marleya ma zaskakująco niską wartość narodowej marki — zaledwie 8 mld USD. Przygotowując raport, Brand Finance korzystał m.in. z danych Bloomberga, World Economic Forum i Oxford Economics.

30 najbardziej wartościowych marek  

kraj / wartość marki / wzrost lub spadek wartości w ostatnim roku

1. USA

19,261 mld USD

+7 proc.

2. Chiny

6,352 mld USD

+4 proc.

3. Niemcy

4,357 mld USD

+9 proc. 

4. Wielka Brytania

2,833 mld USD

+20 proc.

5. Japonia

2,458 mld USD

+9 proc.

6. Kanada

2,212 mld USD

+19 proc.

7. Francja

1,938 mld USD

+7 proc. 

8. Indie

1,621 mld USD

+19 proc. 

9. Australia

1,555 mld USD

+24 proc.

10. Brazylia

1,403 mld USD

-5 proc. 

11. Włochy

1,289 mld USD

+24 proc.

12. Rosja

1,167 mld USD

-7 proc.

13. Szwajcaria

1,151 mld USD

+19 proc.

14. Meksyk

1,027 mld USD

+27 proc. 

15. Holandia

1,026 mld USD

+3 proc.

16. Korea Południowa

997 mld USD

+29 proc. 

17. Szwecja

802 mld USD

+7 proc.

18. Hiszpania

801 mld USD

+11 proc.

19. Turcja

751 mld USD

+9 proc.

20. Polska

602 mld USD

+21 proc.

21. Austria

471 mld USD

+7 proc.

22. Arabia Saudyjska

463 mld USD

+10 proc.

23. Singapur

460 mld USD

+14 proc.

24. Belgia

452 mld USD

+8 proc. 

25. Tajwan

414 mld USD

+22 proc. 

26. Tajlandia

409 mld USD

+14 proc. 

27. Norwegia

396 mld USD

+20 proc.

28. Indonezja

395 mld USD

+16 proc. 

29. Dania

394 mld USD

+7 proc. 

30. Malezja

385 mld USD

+27 proc. 

To kolejny podobny ranking. Według niedawno opublikowanego zestawienia Anholt-GfK Nation Brands Index Niemcy także mają najsilniejszą markę na świecie. Polska zajęła tam 26 pozycję.