Polska wśród europejskich liderów

MAS
opublikowano: 2013-11-26 00:00

W Rosji, Turcji, Francji, Polsce i na Ukrainie w 2014 r. powstanie najwięcej centrów handlowych.

Z najnowszego raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield (C&W) dotyczącego rozwoju rynku centrów handlowych w Europie „European Shopping Centre Development” wynika, że w I połowie 2013 r. najwięcej nowej powierzchni handlowej powstało w Rosji (456,2 tys. mkw.). Na drugim miejscu znalazła się Turcja (422,5 tys. mkw.), na trzecim Wielka Brytania (182,6 tys. mkw.), a na czwartym Polska (126,1 tys. mkw.). Łącznie w Europie przybyło 1,8 mln mkw. centrów handlowych. To wynik dużo słabszy od wcześniejszych prognoz. Główną przyczyną jest przesunięcie realizacji wielu inwestycji na II połowę roku. W I połowie 2013 r. w Europie otwarto 56 centrów handlowych, w tym 24 w Europie Zachodniej i 32 w Europie Środkowej i Wschodniej. Ponadto ukończono rozbudowę 27 obiektów. Na koniec pierwszego półrocza zasoby powierzchni handlowej w Europie wynosiły 150 mln mkw. Największy wybór miejsc do zakupów mają Francuzi (17 mln mkw.) i Brytyjczycy (16,8 mln mkw.). Trzecim rynkiem pod względem wielkości powierzchni handlowej jest Rosja (16 mln mkw.). W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2013 r. w Polsce oddano do użytku siedem nowych i jeden rozbudowany obiekt. Największymi wybudowanymicentrami handlowymi były Galeria Solna w Inowrocławiu (30 tys. mkw.) i Europa Centralna (27 tys. mkw.) w Gliwicach.

— W Polsce spodziewamy się najintensywniejszego rozwoju inwestycji w niewielkie centra handlowe w miastach o populacji 30-50 tys. mieszkańców i w pełnowymiarowe placówki handlowych w dużych miastach. W pierwszym przypadku deweloperzy analizują rynki, na których jeszcze nie powstał żaden obiekt handlowy i starają się być na nich pierwsi. W drugim natomiast zakładają, że potencjał wzrostu siły nabywczej w dużych miastach pozwoli na sprawne zagospodarowanie nowej powierzchni — mówi Katarzyna Michnikowska, starszy konsultant z działu wycen i doradztwa, Cushman & Wakefield Według szacunków C&Ww II połowie 2013 r. i w 2014 r. w Europie powstanie odpowiednio 4,9 i 6,1 mln mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego aż 69 proc. przypadnie na

Europę Środkową i Wschodnią oraz Turcję. W 2014 r. otwartych zostanie 171 nowych i 65 rozbudowanych obiektów. Do końca przyszłego roku w Rosji ma powstać 3,2 mln mkw. — najwięcej w całej Europie.

Dzięki temu ma ona szansę wyprzedzić Wielką Brytanię i stać się drugim rynkiem pod względem wielkości powierzchni handlowej. Na drugim miejscu w rankingu rynków, na których w latach 2013-14 powstanie największa powierzchnia handlowa jest Turcja. Buduje się tam 1,5 mln mkw., z czego jedna trzecia powstanie w Stambule. Polska znalazła się na piątym miejscu zestawienia krajów z największą planowaną powierzchnią centrów handlowych. Dwucyfrowy wzrost podaży takich powierzchni spodziewany jest także na Ukrainie, w Bułgarii, Finlandii i w Chorwacji. Na Ukrainie w najbliższych 18 miesiącach powierzchnia handlowa może się powiększyć aż o 42 proc. W Europie Zachodniej najwięcej przybęedzie we Francji i Włoszech.

— Działalność deweloperów budujących centra handlowe nadal będzie największa na rynkach wschodzących Europy Środkowej i Wschodniej. Powstało już kilka nowych obiektów, a kolejne są w trakcie realizacji, ale wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową w krajach takich jak Rosja i Turcja będzie nadal niewystarczający, a na niektórych rynkach będzie jej nawet brakować. Wskazuje to na potencjał dalszego rozwoju tego sektora — ocenia Martin Mahmuti, starszy analityk, Cushman & Wakefield.