Polski e-commerce może zawojować Niemcy

opublikowano: 29-03-2020, 22:00

Jak wyglądają perspektywy handlu internetowego i ograniczenia w transporcie towarów do Niemiec — m.in. na takie pytania użytkowników serwisu zdrowybiznes.pb.pl odpowiada Łukasz Chrabański, kierownik biura Polskiej Agencji inwestycji i Handlu we Frankfurcie.

SZANSA ZA ODRĄ:
SZANSA ZA ODRĄ:
Kierujący biurem PAIH we Frankfurcie Łukasz Chrabański widzi potencjał w wejściu polskich firm na niemiecki rynek e-commerce. Agencja zamierza szkolić przedsiębiorców m.in. przez webinaria.
Fot. ARC

RAFAŁ: Jak wygląda i będzie wyglądał rynek e-commerce, jeżeli chodzi o wysyłki pojedynczych towarów do klientów detalicznych na terenie Niemiec?

Z opublikowanych niedawno sondaży wynika, że dwie trzecie niemieckich firm nie zmieniło planów w związku z nową rzeczywistością, choć odczuwają skutki pandemii. Firmy te liczą bardzo mocno na wsparcie ze strony rządu. Widzimy też pewnego rodzaju przesunięcie na rynku e-commerce, uważane za niebezpieczne przez właścicieli mniejszych platform online i związek firm e-commerce. Chodzi tu o umacnianie się pozycji Amazona na rynku, który odnotowuje wzrost popytu i planuje zatrudnić pracowników z innych branż, w których szykują się bądź przeprowadzono już zwolnienia, m.in. branży restauracyjnej i usług. Związek firm e-commerce i mniejsze sklepy internetowe boją się niemal monopolistycznej pozycji Amazona, stąd ich mocny lobbing, by wyrównać szanse na tym rynku. Jeżeli chodzi o samą perspektywę e-commerce, to scenariusz wcale nie rysuje się czarno. Wręcz przeciwnie.

Oczywiście widać zróżnicowanie między branżami — spadki obrotów dotyczą chociażby segmentu odzieżowego, natomiast środki dezynfekcyjne, produkty związane z organizacją home office i akcją #zostańwdomu przeżywają rozkwit — obserwowany jest wzrost sprzedaży sprzętu do ćwiczeń czy elektroniki niezbędnej do pracy w domu. Odnosząc się do pytania — widać pewne opóźnienia w funkcjonowaniu rynku kurierskiego, gdyż firmy przewozowe nie są w stanie dostarczyć w tak krótkim czasie tak dużej liczby zamówień. Pojawiają się też zmiany w obsłudze, np. przy odbiorze nie ma już konieczności potwierdzenia odbioru podpisem. W ciągu najbliższych dwóch tygodni zorganizujemy webinarium dla firm, które chciałybyuruchomić działalność e-commerce w Niemczech. To dobra alternatywa w czasach, gdy sklepy stacjonarne są zamknięte.

ALEKSANDER: Jaka jest obawa, że zagranica zostanie zamknięta w stronę naszych sąsiadów (zamknięta dla transportu towarowego)?

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Na razie takiej obawy nie ma. Niemcy to główny partner handlowy Polski i największy zagraniczny dostawca półproduktów i usług dla polskiego eksportu, dlatego zapewnienie swobodnego przepływu towarów jest kluczowe. Zgodnie z zarządzeniem Komisji Europejskiej kontrole transportowe na granicy powinny trwać do piętnastu minut, dokumenty mogą być przedstawiane w formie elektronicznej, kierowcy nie muszą nawet wychodzić z pojazdów. Równolegle landy w Niemczech zniosły konieczność kontroli ruchu pojazdów dostawczych w niedziele i święta.

ANONIM: Jak niemieckie pakiety ratunkowesą odbierane przez firmy? Czy uda się szybko odbudować popyt?

Niemcy jako społeczeństwo, ale także jako przedsiębiorcy bardzo mocno wierzą w instytucje i liczą na duże wsparcie rządu. Pakiet wsparcia dotyczy nie tylko największych graczy, jak np. Lufthansa, ale też małych i średnich przedsiębiorstw oraz samozatrudnionych — tutaj pomoc wynosić będzie aż 50 mld EUR. Łącznie niemiecki rząd planuje jeszcze w tym roku przeznaczyć ponad 120 mld EUR na zminimalizowanie negatywnych skutków gospodarczych. Władze zapewniają, że dołożą wszelkich starań, aby pomagać niemieckim firmom. Wynika to również z tego, że Niemcy w ostatnich latach odnotowywały nadwyżkę w handlu zagranicznym. Minister gospodarki Peter Altmaier zadeklarował nawet, że nie wyklucza obejmowania akcji niemieckich firm przez państwo z możliwością późniejszej reprywatyzacji. Przewidziane są m.in. nieograniczone pożyczki ze strony państwowego banku rozwoju KfW oraz udzielanie gwarancji państwowych. Cały czas monitorujemy stan prawny i będziemy informować państwa o zmianach w tej kwestii za pośrednictwem naszych stron internetowych i mediów społecznościowych.

Sprawdź program konferencji "Digital Customer Care", 9-10 września 2020, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Sołtys

Polecane