Polski system przeczyta niedowidzącym napisy

PAP/DI
opublikowano: 02-01-2019, 15:40

Toucan Eye, system, który rozpozna w otoczeniu napisy czy symbole i przeczyta je osobom niedowidzącym, opracowują polscy innowatorzy. Użytkownikom oddadzą do dyspozycji kamerkę umieszczoną w urządzeniu przypominającym słuchawkę bluetooth.

W Polsce jest ok. 500 tys. osób niedowidzących. Widzą kontury obiektów, ale nie dostrzegają szczegółów - mówi Radosław Zdunek z polskiej firmy Toucan Systems. Opowiada, że takie osoby zdane były dotąd na pomoc innych np. na przystanku, kiedy trzeba było rozpoznać numer zbliżającego się autobusu, albo w urzędzie, kiedy szukały odpowiedniego okienka.

Tymczasem nowe technologie dają takim osobom możliwość bycia niezależnymi od przypadkowych przechodniów. Firma Toucan Systems przy wsparciu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju pracuje nad systemem Toucan Eye. Pierwsze urządzenia pojawić się mają na rynku pod koniec 2019 r.

- Użytkownik nie będzie się wyróżniać w tłumie - opowiada Radosław Zdunek. Wyjaśnia, że urządzenie wyglądać będzie jak zwykła słuchawka bluetooth zakładana na ucho. Słuchawka ta jednak wyposażona będzie w niewidoczną na pierwszy rzut oka kamerkę. Połączona zostanie bezprzewodowo z mobilnym komputerem wielkości smartfonu, który zmieści się w kieszeni czy torebce. System będzie działać w oparciu o sztuczną inteligencję (AI). 

Toucan AI pracować będzie offline - wszystkie obliczenia będą wykonywane w przenośnym urządzeniu. Użytkownik nie będzie się więc musiał zastanawiać czy w miejscu, do którego idzie jest zasięg sieci komórkowej, a przy wyjeździe za granicę - o wysokość rachunku za korzystanie z internetu. 

Radosław Zdunek wyjaśnia, że największym wyzwaniem w pracy nad urządzeniem jest opracowanie algorytmu, który napisy i symbole - np. oznaczenie toalety - rozpoznawać będzie w przeróżnych warunkach. 

- Problemem jest to, że w przestrzeni publicznej funkcjonuje wiele różnego rodzaju czcionek. Jedne są ozdobne, inne pochylone w lewo czy w prawo. Czasem litery ustawione są w pionie - jedna pod drugą, inne pod skosem. Ponadto kamera widzieć je będzie pod różnym kątem i w różnych warunkach oświetleniowych - opowiada.

Początkowo urządzenie rozpoznawać ma napisy w języku polskim. Z czasem firma chce wprowadzić wersję dla języka angielskiego.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP/DI

Polecane