Polskie AGD rośnie w siłę

Dziewięć na każde dziesięć wyprodukowanych w Polsce pralek, lodówek i telewizorów trafia za granicę, głównie do Niemiec, Anglii i Francji.

Zeszłoroczne przychody polskiego sektora AGD wyniosły w zeszłym roku prawie 5 mld EUR. To ponad 1 proc. naszego PKB — piszą eksperci Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT (ZIPSEE Cyfrowa Polska) w najnowszym raporcie pt. „Polska rewolucja w segmencie smart”.

To także ponad 10 proc. przychodów tego sektora w całej Unii Europejskiej (przekraczają one 45 mld EUR). Nasz kraj jest obecnie trzecim co do wielkości producentem tego typu urządzeń na kontynencie, wyprzedzają nas jedynie Niemcy i Włosi. Polska produkcja AGD to również ponad 40 proc. całej tego typu produkcji w Europie Środkowej. W 2016 r. z taśm produkcyjnych w polskich fabrykach zjechało 22,4 mln sztuk sprzętu AGD i ponad 20 mln sztuk telewizorów. Zdecydowana większość takiego sprzętu trafia za granicę (ten segment odpowiada już za koło 2 proc. całego polskiego eksportu).

W przypadku pralek, zmywarek, lodówek itp. poza Polskę wyjeżdża 87 proc. produkcji, w przypadku telewizorów — aż 90 proc. Odbiorcami tych urządzeń są przede wszystkim mieszkańcy Europy Zachodniej, głównie Brytyjczycy, Francuzi i Niemcy. Nasi rodacy kupili urządzenia małego i dużego AGD za łączną kwotę około 9,6 mld zł, czyli o 0,8 mld zł więcej niż rok wcześniej. Na telewizory wydali w tym czasie 4,3 mld zł (kupili ich ponad 2,2 mln), czyli mniej więcej tyle samo co w każdym z pięciu minionych lat.

Fabryki AGD oraz sprzętu RTV to też znaczna część polskiego rynku pracy. Pracuje w nich 22,5 tys. osób, ale cały sektor produkcji elektroniki (łącznie z zakładami kooperującymi) daje zatrudnienie nawet 60 tys. pracownikom. Z raportu wynika też, że Polacy coraz częściej kupują urządzenia AGD i RTV z segmentu premium. Widać to po wzroście wydatków na zakup tego rodzaju sprzętu. Średnia kwota wydatkowana na zakup telewizora i lodówki wyniosła w 2016 r. odpowiednio 1,89 tys. zł i 1,6 tys. zł. Tym samym pod względem wydatków na zakup elektroniki użytkowej nasz kraj zbliża się do wydatków ponoszonych przez konsumentów w Europie Zachodniej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Polskie AGD rośnie w siłę