Popyt na samochody spadł tylko nieznacznie

  • Ignacy Morawski
opublikowano: 06-01-2021, 20:00

Sprzedaż samochodów stanowi jedną z ciekawszych okazji do podsumowania gospodarczego minionego miesiąca. Popyt na nie odzwierciedla bowiem oczekiwania firm i konsumentów dotyczące przyszłej sytuacji finansowej. Dane za grudzień okazały się lepsze od oczekiwań — druga fala epidemii i restrykcji nie uderzyły zbyt mocno w popyt. Może to wskazywać, że ogólna sytuacja finansowa podmiotów gospodarczych i konsumentów istotnoie się nie pogorszyła.

Wprawdzie cały 2020 r. był bardzo słaby, bo sprzedaż samochodów osobowych obniżyła się o ponad 20 proc., ale za większość spadku odpowiedzialne są fatalne trzy miesiące wiosny – marzec, kwiecień i maj. Sprzedaż była wtedy o ponad połowę niższa niż w analogicznym okresie rok wcześniej. W drugiej połowie roku sytuacja się poprawiła, a w grudniu sprzedaż była tylko o 6,1 proc. niższa rok do roku (są to dane wyrównane sezonowo, w przeciwieństwie od podawanych powszechnie na rynku – uważamy, że takie ujęcie lepiej obrazuje fundamentalne trendy). W ostatnim miesiącu roku zarejestrowano 51,5 tys. samochodów osobowych, a po odjęciu efektów sezonowych — 42,8 tys.

Pozytywnym zaskoczeniem jest fakt, że jesienny lockdown nie obniżył istotnie sprzedaży aut. W IV kw. była tylko o 2 proc. niższa niż w trzecim. Świadczy to o tym, że gospodarka powoli adaptuje się do działania w warunkach epidemicznych. Ludzie ograniczają zakupy usług, ale część uwolnionych przez to pieniędzy przeznaczają na zakup towarów. Większość firm zaś jest spokojniejsza o swoją kondycję finansową niż na wiosnę.

O pewnej odporności rynku samochodów może świadczyć fakt, że sprzedaż nie spadła tak mocno, jak nastroje w gospodarce mierzone badaniami ankietowymi. Na wykresie pokazuję, że w przeszłości sprzedaż aut i nastroje konsumentów w indeksie GUS były ze sobą bardzo wyraźnie skorelowane. Teraz to się trochę zmieniło – sprzedaż spadła o parę procent, a raportowane nastroje bardzo mocno. Jak wyjaśnić tę rozbieżność? Możliwe, że nastroje deklarowane w czasie epidemii są znacznie gorsze niż skłonność do wydawania pieniędzy. Ludzie czują egzystencjalny strach, ale ich zachowania ekonomiczne powoli adaptują się do nowych warunków.

Ważnym czynnikiem podbijającym sprzedaż samochodów w grudniu było wejście w życie od stycznia nowych norm emisyjnych, które sprawiło, że dilerzy rejestrowali więcej aut przed końcem roku, by zgodnie z regulacjami móc je wprowadzić na rynek. Warto jednak pamiętać, że podobny efekt wystąpił przed rokiem, ponieważ normy emisyjne są w ostatnich latach regularnie zaostrzane. Nie wydaje się zatem, by był to kluczowy czynnik wpływający na dynamikę rynku. Podane przeze mnie zmiany procentowe uwzględniają sezonowość, która z kolei uwzględnia już w dużej mierze zmiany norm na przełomie roku.

Jaki będzie najbliższy rok? Instytut Samar, zajmujący się analizami rynku motoryzacyjnego, prognozuje, że w tym roku sprzedaż samochodów osobowych wzrośnie o 9,9 proc. Wydaje się, że jest to realistyczna, choć dość ostrożna prognoza. Gdy epidemia zostanie opanowana, wzrost popytu w gospodarce może być bardzo duży, a wtedy dynamika rynku będzie dwucyfrowa.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane