Port Lotniczy Wrocław zmienia prezesa

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2023-05-09 14:48

Nie udało się odwołać wspólnikom Dariusza Kusia w ubiegłym roku, ale w tym rada nadzorcza nie powołała go w skład zarządu nowej kadencji. Spółką pokieruje dotychczasowy wiceprezes.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Kto pokieruje Portem Lotniczym Wrocław
  • Kto jeszcze wejdzie w skład zarządu
  • Dlaczego udziałowcom nie powiodła się poprzednia próba odwołania prezesa
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Cezary Pacamaj, przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego (UMWD) w Porcie Lotniczym Wrocław, został powołany na stanowisko prezesa wrocławskiego lotniska. Dotychczas pełnił w spółce funkcję wiceprezesa. Przemysław Myszakowski, przedstawiciel Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” (PPL), pozostanie wiceprezesem, a drugim wiceprezesem będzie Karol Przywara, pełnomocnik prezydenta Wrocławia ds. współpracy międzynarodowej i doradca ds. międzynarodowych w Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej. Rada nadzorcza nie powołała do zarządu Dariusza Kusia, który był prezesem portu od 16 lat. Nowa trzyletnia kadencja rozpoczyna się w czerwcu.

Miasto jest największym udziałowcem portu (49,24 proc.), ale w radzie nadzorczej większość mają pozostali akcjonariusze: UMWD (31,01 proc.) i PPL (19,75 proc. ).

– Najważniejszym zadaniem na najbliższe lata jest proces rozbudowy i modernizacji lotniska w celu zwiększenia przepustowości oraz umożliwienia realizacji zadań wojskowych. Liczę, że w nieodległej perspektywie, po zakończeniu wojny w Ukrainie, wznowimy połączenia lotnicze z tym krajem. Przed wojną połączenia na tym kierunku stanowiły ok. 15 proc. ruchu na lotnisku. Odrębną kwestią jest udział polskiej branży lotniczej w procesie odbudowy lotnictwa cywilnego na Ukrainie – potrzeba eksperckiego wsparcia przy odtwarzaniu infrastruktury czy gotowości do wznowienia połączeń po pozytywnym sygnale od naszych partnerów – mówi Karol Przywara.

W latach 2015-20 pełnił funkcję dyrektora wydziału współpracy z zagranicą UMWD, kieruje także Fundacją Kaukaską, realizującą współpracę z państwami Kaukazu Południowego.

Dariusz Kuś kierował Portem Lotniczym Wrocław, w którym w ostatnich 10 latach zainwestowano 600 mln zł, od stycznia 2007 r., a w planach jest rozbudowa terminala i strefy lotniczej. W 2022 r. spółka miała 24 mln zł zysku netto. Ryanair ma tu pierwszą w Polsce i trzecią w Europie bazę techniczną, a Wizz Air bazę operacyjną. W 2022 r. wrocławskie lotnisko wygrało europejski konkurs na dofinansowanie rozbudowy infrastruktury tzw. podwójnego wykorzystania i zdobyło 37 mln EUR grantu.

Jest się czym pochwalić
Jest się czym pochwalić
Jestem szczególnie dumny z uplasowania wrocławskiego lotniska w europejskiej czołówce pod względem jakości obsługi i działania, a także konsekwentnej rozbudowy siatki połączeń, dającej pasażerom szerokie możliwości wyboru kierunków podróżowania – mówi Dariusz Kuś, który był prezesem Portu Lotniczego Wrocław od 2007 r. i nie został wybrany na kolejną kadencję.
Aukasz Giza

We wrześniu 2022 r. nadzwyczajne walne zgromadzenie Portu Lotniczego Wrocław odwołało Dariusza Kusia. Odwołania chciał UMWD, a decyzję poparł PPL. W październiku Sąd Okręgowy wstrzymał decyzję walnego, uznając, że nie jest kompetentnym organem, a Dariusz Kuś wrócił do pracy. Marszałek zarzucał prezesowi, że był w konflikcie ze związkami zawodowymi, Strażą Graniczną i PPL LOT oraz utrudniał działania członkom rady nadzorczej, nie udostępniając dokumentów spółki. Prezes zaprzeczył zarzutom.