Porty płyną na fali

Rafał Fabisiak
opublikowano: 29-09-2009, 07:35

Inwestycje w infrastrukturę portów w Szczecinie, Świnoujściu, Gdańsku i Gdyni mogą pochłonąć w najbliższych latach setki milionów złotych.

Polskie porty nie odstają od reszty portów bałtyckich pod względem infrastruktury i konkurencyjności.

Zdaniem prof. Krzysztofa Chwesiuka z Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu Akademii Morskiej w Szczecinie, najbardziej potrzebne inwestycje już zrealizowano. Wszystkie cztery porty wykorzystały swoje pięć minut w Sektorowym Programie Operacyjnym Transport 2004-06.
Gazoport potrzebny

Obecnie największą inwestycją w polskich portach jest terminal LNG w Świnoujściu, umożliwiający transport skroplonego gazu ziemnego.

— Wybrano Świnoujście, bo w tamtym regionie zapotrzebowanie na gaz jest potencjalnie większe niż w innych branych wówczas pod uwagę. Poza tym ważnym argumentem była dostępność terenu pod budowę terminalu oraz dostęp do infrastruktury technicznej. Istotną wadą była natomiast konieczność budowy infrastruktury portowej — mówi Wojciech Słowiński z PricewatershouseCoopers, który doradzał w wyborze lokalizacji terminalu.

Celem tej inwestycji jest dywersyfikacja dostaw gazu. Prace przy budowie nabierają tempa. 20 sierpnia 2009 r. podpisano porozumienie o współpracy między Polskim LNG, Operatorem Gazociągów Przesyłowych Gaz-System, Urzędem Morskim w Szczecinie i Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ).

Zgodnie z planem projekt ma rozpocząć budowa infrastruktury morskiej zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego w Świnoujściu. Inwestycję zrealizuje Urząd Morski w Szczecinie — powstanie m.in. falochron osłonowy (około 3 km długości) i tory podejściowe do portu. Pozwolenie na budowę falochronu osłonowego wojewoda zachodniopomorski wydał 4 września 2009 r.

ZMPSiŚ odpowiada za budowę infrastruktury portowej niezbędnej do działania terminalu. Ta część projektu przewiduje budowę m.in. stanowiska statkowego, platformy rozładunkowej i technologicznej oraz łączników komunikacyjnych między falochronem a platformami. Część inwestycji realizowana przez ZMPSiŚ ma się rozpocząć w trzecim kwartale 2010 r., a jej zakończenie przewidziane jest na czwarty kwartał 2012 r.

— Wniosek o niezbędne pozwolenie zostanie złożony do końca 2009 r. Powinno zostać wydane na początku 2010 r. — informuje Wojciech Sobecki, rzecznik prasowy ZMPSiŚ.

Jeszcze nie wybrano głównego wykonawcy terminalu LNG. 2 września na konferencji dla potencjalnych wykonawców inwestycji zjawili się przedstawiciele 60 firm z całego świata. Termin składania wniosków kończy się 30 września 2009 r. Podpisanie umowy z generalnym wykonawcą jest planowane na maj 2010 r. Zakończenie inwestycji — w 2014 r. Zdolność przeładunkowa terminalu ma wynieść 2,5 mld gazu rocznie, docelowo będzie to jednak do 7,5 mld msześc.
Porty nie śpią

Wykonawcy specjalizujący się w morskim budownictwie hydrotechnicznym szacują, że w najbliższych dwóch-trzech latach inwestycje w polskich portach sięgną co najmniej 3 mld zł. W Polsce po największe zlecenia sięgają Hydrobudowa Gdańsk i Energopol Szczecin.

— Startujemy w wielu przetargach, m.in. na budowę falochronów w Świnoujściu (około 1,2 mld zł), modernizację toru wodnego Świnoujście-Szczecin (200-300 mln zł), mariny w Sopocie (65 mln zł), na inwestycję dotyczącą wyprowadzenia solanki (40 mln zł). W 2010 r. spodziewamy się rozstrzygnięcia przetargu m.in. na budowę portu jachtowego w Jastarni, budowę portu rybackiego w Kuźnicach, czy przebudowę falochronów w Gdańsku — wylicza Wojciech Czajko, prezes Hydrobudowy Gdańsk.

Wiele inwestycji planowanych przez porty ma być współfinansowanych ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W Porcie Gdańskim liczą na dofinansowanie projektu modernizacji infrastruktury drogowo-kolejowej. Port Gdynia za pieniądze z Unii chce zrealizować pięć projektów. Najważniejszy to przebudowa kanału portowego za 95 mln zł.

To skroplony gaz ziemny. Jest paliwem produkowanym z gazu ziemnego przez usuwanie zanieczyszczeń, a następnie zmianę stanu skupienia pod wpływem ciśnienia i bardzo niskiej temperatury (około -160°C). Po skropleniu otrzymuje się bardzo czyste, bezbarwne i bezwonne paliwo, bez właściwości toksycznych i korozyjnych. W skład LNG wchodzi głównie metan i niewielkie ilości innych węglowodorów. Skroplony gaz ziemny ma około 600 razy mniejszą objętość niż w stanie gazowym, co czyni go bardziej ekonomicznym w transporcie i magazynowaniu. Po dostarczeniu na miejsce przeznaczenia LNG jest poddawany regazyfikacji, czyli ponownemu przekształceniu w gaz przez ogrzanie surowca w stanie ciekłym.

Port w Świnoujściu
Port w Świnoujściu
None
None

Polskie porty nie odstają od reszty portów bałtyckich pod względem infrastruktury i konkurencyjności.

Zdaniem prof. Krzysztofa Chwesiuka z Wydziału Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu Akademii Morskiej w Szczecinie, najbardziej potrzebne inwestycje już zrealizowano. Wszystkie cztery porty wykorzystały swoje pięć minut w Sektorowym Programie Operacyjnym Transport 2004-06.
Gazoport potrzebny

Obecnie największą inwestycją w polskich portach jest terminal LNG w Świnoujściu, umożliwiający transport skroplonego gazu ziemnego.

— Wybrano Świnoujście, bo w tamtym regionie zapotrzebowanie na gaz jest potencjalnie większe niż w innych branych wówczas pod uwagę. Poza tym ważnym argumentem była dostępność terenu pod budowę terminalu oraz dostęp do infrastruktury technicznej. Istotną wadą była natomiast konieczność budowy infrastruktury portowej — mówi Wojciech Słowiński z PricewatershouseCoopers, który doradzał w wyborze lokalizacji terminalu.

Celem tej inwestycji jest dywersyfikacja dostaw gazu. Prace przy budowie nabierają tempa. 20 sierpnia 2009 r. podpisano porozumienie o współpracy między Polskim LNG, Operatorem Gazociągów Przesyłowych Gaz-System, Urzędem Morskim w Szczecinie i Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ).

Zgodnie z planem projekt ma rozpocząć budowa infrastruktury morskiej zapewniającej dostęp do portu zewnętrznego w Świnoujściu. Inwestycję zrealizuje Urząd Morski w Szczecinie — powstanie m.in. falochron osłonowy (około 3 km długości) i tory podejściowe do portu. Pozwolenie na budowę falochronu osłonowego wojewoda zachodniopomorski wydał 4 września 2009 r.

ZMPSiŚ odpowiada za budowę infrastruktury portowej niezbędnej do działania terminalu. Ta część projektu przewiduje budowę m.in. stanowiska statkowego, platformy rozładunkowej i technologicznej oraz łączników komunikacyjnych między falochronem a platformami. Część inwestycji realizowana przez ZMPSiŚ ma się rozpocząć w trzecim kwartale 2010 r., a jej zakończenie przewidziane jest na czwarty kwartał 2012 r.

— Wniosek o niezbędne pozwolenie zostanie złożony do końca 2009 r. Powinno zostać wydane na początku 2010 r. — informuje Wojciech Sobecki, rzecznik prasowy ZMPSiŚ.

Jeszcze nie wybrano głównego wykonawcy terminalu LNG. 2 września na konferencji dla potencjalnych wykonawców inwestycji zjawili się przedstawiciele 60 firm z całego świata. Termin składania wniosków kończy się 30 września 2009 r. Podpisanie umowy z generalnym wykonawcą jest planowane na maj 2010 r. Zakończenie inwestycji — w 2014 r. Zdolność przeładunkowa terminalu ma wynieść 2,5 mld gazu rocznie, docelowo będzie to jednak do 7,5 mld msześc.
Porty nie śpią

Wykonawcy specjalizujący się w morskim budownictwie hydrotechnicznym szacują, że w najbliższych dwóch-trzech latach inwestycje w polskich portach sięgną co najmniej 3 mld zł. W Polsce po największe zlecenia sięgają Hydrobudowa Gdańsk i Energopol Szczecin.

— Startujemy w wielu przetargach, m.in. na budowę falochronów w Świnoujściu (około 1,2 mld zł), modernizację toru wodnego Świnoujście-Szczecin (200-300 mln zł), mariny w Sopocie (65 mln zł), na inwestycję dotyczącą wyprowadzenia solanki (40 mln zł). W 2010 r. spodziewamy się rozstrzygnięcia przetargu m.in. na budowę portu jachtowego w Jastarni, budowę portu rybackiego w Kuźnicach, czy przebudowę falochronów w Gdańsku — wylicza Wojciech Czajko, prezes Hydrobudowy Gdańsk.

Wiele inwestycji planowanych przez porty ma być współfinansowanych ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W Porcie Gdańskim liczą na dofinansowanie projektu modernizacji infrastruktury drogowo-kolejowej. Port Gdynia za pieniądze z Unii chce zrealizować pięć projektów. Najważniejszy to przebudowa kanału portowego za 95 mln zł.

To skroplony gaz ziemny. Jest paliwem produkowanym z gazu ziemnego przez usuwanie zanieczyszczeń, a następnie zmianę stanu skupienia pod wpływem ciśnienia i bardzo niskiej temperatury (około -160°C). Po skropleniu otrzymuje się bardzo czyste, bezbarwne i bezwonne paliwo, bez właściwości toksycznych i korozyjnych. W skład LNG wchodzi głównie metan i niewielkie ilości innych węglowodorów. Skroplony gaz ziemny ma około 600 razy mniejszą objętość niż w stanie gazowym, co czyni go bardziej ekonomicznym w transporcie i magazynowaniu. Po dostarczeniu na miejsce przeznaczenia LNG jest poddawany regazyfikacji, czyli ponownemu przekształceniu w gaz przez ogrzanie surowca w stanie ciekłym.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane