Od lipca do końca września przybyło w Polsce 43 tys. m kw. powierzchni handlowej, a ubyło 62 tys. Największym otwartym obiektem był Park Handlowy Karuzela w Białej Podlaskiej o powierzchni 19 tys. m kw. Pozostałe to Go! Park w Jaśle oraz Vendo Park w Łapach. Łączna powierzchnia handlowa na koniec września wyniosła 16 mln m kw. — wynika z danych firm Colliers oraz Cushman & Wakefield (C&W). Mimo ujemnej podaży w minionym kwartale powierzchnia handlowa będzie rosła — w budowie pozostaje ponad 0,5 mln m kw., z czego do końca roku może się otworzyć nawet 200 tys. m kw.
— Warto podkreślić, że w pierwszej połowie roku na rynek trafiło około 144 tys. m kw., co nieco równoważy ujemny wynik podażowy z III kw., który był przede wszystkim rezultatem zakończenia działalności poznańskiej Galerii Malta o powierzchni 54 tys. m kw. — mówi Ewa Derlatka-Chilewicz, szefowa działu badań w C&W.
Według Alicji Tucholskiej-Kuran z działu powierzchni handlowych w Colliersie rozbiórki i przebudowy obejmą też dawne obiekty sieci Tesco, centrum handlowe Arkady Wrocławskie, centrum Belg w Katowicach, a także obiekty w Poznaniu oraz Warszawie, w których mieściły się kina sieci Multikino.
O taką powierzchnię zubożał w III kw. 2023 r. polski rynek nieruchomości handlowych.
Równolegle do malejącej podaży eksperci dostrzegają zwiększony popyt. Średni wskaźnik pustostanów w Polsce według C&W zmalał na koniec września o 1,2 pkt proc. r/r i wyniósł 3,5 proc. Według Colliersa najwyższą stopę pustostanów spośród ośmiu największych miast odnotowano w Poznaniu — 4,4 proc., a najniższą w Krakowie — 1,7 proc.
Pojawiły się też nowe marki: amerykańska sieć restauracji Popeyes, litewskie Candy Pop, ukraińska marka modowa Solmar, hiszpańska marka biżuteryjna Acium, włoska marka restauracji L’Osteria oraz polska marka Zwieger z kategorii home & deco. Ekspansję kontynuują sklepy takich firm jak: Primark, Half Price, Woolworth, Action, Dealz, Alpine Pro czy Castorama.
Odwiedzalność w centrach i parkach handlowych wzrosła w lipcu i sierpniu o 4,5 i 6,3 proc. r/r. Również obroty najemców były nominalnie większe — o 6,5 proc. w lipcu i 8,5 proc. w sierpniu. W lipcu wyniosły średnio 1071, a w sierpniu 1107 zł netto na m kw.
— Niestety, w ujęciu realnym, po uwzględnieniu inflacji, nadal mamy do czynienia ze spadkiem obrotów o 4,3 proc. w lipcu i o 1,6 proc. w sierpniu. W związku z malejącą inflacją realny spadek obrotów nie jest jednak tak głęboki, jak kilka miesięcy temu — mówi Ewelina Staruch, analityczka rynku w C&W.
W III kw. wzrosły też czynsze w centrach, parkach i na ulicach handlowych.
— Dynamika stawek czynszowych najbardziej podskoczyła w parkach handlowych, w których wzrost wyniósł około 17 proc. r/r — mówi Paulina Bauer, szefowa działu retail w C&W.