Poznaj pracownika ze wszystkich stron

Marcin Zawiśliński
opublikowano: 25-09-2006, 00:00

Właściwa ocena potencjału pracowników to jeden ze sposobów na rozwój organizacji i umocnienie jej pozycji na rynku.

Każdemu pracodawcy zależy na tym, żeby pracowali u niego najlepsi z najlepszych. Ważna jest też komunikacja i sprawny proces podejmowania decyzji. A wszystkiemu przyświeca cel zasadniczy, jakim jest stałe podnoszenie zysków organizacji i jej konkurencyjności na rynku. Jak to osiągnąć?

Doskonalenie to podstawa

Rozwiązaniem może być, coraz częściej stosowany w firmach, proces AC/DC. Pierwszym etapem jest tu Assesment Center, czyli przeprowadzenie właściwej rekrutacji na poszczególne stanowiska. Drugim — Development Center. Polega on na ocenie umiejętności i możliwości podnoszenia kwalifikacji przez osoby, które już w firmie są.

— Pracodawcy chcą się dowiedzieć, jaki potencjał drzemie w ich pracownikach. Dzięki tej metodzie mogą im się bliżej przyjrzeć, a następnie zaproponować odpowiadającą ich umiejętnościom ścieżkę rozwoju wewnątrz organizacji — wyjaśnia Katarzyna Stefańska, starszy konsultant w agencji doradztwa personalnego Inwenta.

Dzięki Development Center —stosując właściwe narzędzia badawcze — mogą poznać zarówno wady, jak i zalety pracowników.

— Takiej weryfikacji dokonuje się na podstawie obserwacji angażowania się danej osoby w zadania indywidualne i grupowe, wyników testów psychometrycznych i wywiadów kompetencyjnych oraz obserwacji zewnętrznych. Potem powstaje raport ewaluacyjny, w którym zawarte są sugestie dla pracodawcy — tłumaczy Katarzyna Stefańska.

Badanie przeprowadza grupa doradców personalnych. Nie zawsze muszą to być psycholodzy. Ważne jest przede wszystkim ich przygotowanie warsztatowe i doświadczenie zawodowe. W skład zespołu wchodzi też zazwyczaj przełożony pracownika. Pełni jednak raczej rolę obserwatora.

Korzystając z Development Center najczęściej bada się tzw. umiejętności miękkie człowieka, czyli zdolność zarządzania czasem lub zespołem, cechy menedżerskie, umiejętność komunikacji interpersonalnej itp.

— Dużo trudniej ocenić w takim badaniu konkretną wiedzę, ale nie jest to niemożliwe — uważa Katarzyna Adameczek, dyrektor działu HR w firmie doradztwa personalnego Bigram.

Jak to wykorzystać

Development Center pozwala zaplanować inwestycje w rozwój kadr. Raport oceniający kompetencje może też sugerować, że z posiadanym potencjałem ludzkim nic więcej nie da się już osiągnąć. Co zrobić, żeby mimo wszystko wycisnąć jak najwięcej z tych, którzy w firmie pracują?

— Pracodawcy w takich sytuacjach korzystają najczęściej z warsztatów rozwojowych, szkoleń bądź pomocy coacha, którego zatrudniają z zewnątrz albo wyszukują wewnątrz firmy. Wówczas funkcję tę pełni zazwyczaj bezpośredni przełożony pracownika — przyznaje Katarzyna Adameczek.

Mniejsi przedsiębiorcy dużo częściej decydują się na angażowanie podwładnych w szkolenia i warsztaty, które mają podnieść ich kompetencje. Warto jednak pamiętać, że czasem wystarczy podrzucić pracownikowi właściwą książkę, której przeczytanie pozwoli mu na uzupełnienie braków w wykształceniu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Zawiśliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu