Pracownicy chcą mieć wpływ na decyzje

12-09-2017, 22:00

Zatrudnieni oczekują od pracodawców bieżącego dialogu, a nie jednokierunkowego przekazywania informacji z góry na niższe szczeble.

Coroczne spotkania zarządu lub szefa z pracownikami firmy czy mailing wysłany przy okazji istotnego wydarzenia to zdecydowanie zbyt mało, jeśli chodzi o rolę personelu kierowniczego w komunikacji wewnętrznej. Aż 89 proc. zatrudnionych jest zdania, że członkowie zarządu powinni mieć bieżący kontakt z zatrudnionymi, z czego 41 proc. chce mieć z nimi możliwość partnerskiej rozmowy, a dla 48 proc. zapytanych wystarczą okazjonalne kontakty, np. w czasie cyklicznych spotkań — wynika z badania „Efektywność biznesowa zaczyna się od komunikacji wewnętrznej” zrealizowanego przez emplo. Na otwarty dialog z kadrą zarządczą liczą przede wszystkim osoby w wieku 20-29 lat (50,4 proc.), podczas gdy w grupie osób w wieku 30-39 lat do tej odpowiedzi przychyliło się 40,4 proc. Natomiast wśród pracowników powyżej 40. roku życia odpowiada tak 36,1 proc. Co 10. pracownik jest zdania, że wystarczy, jeśli zarząd będzie komunikował się z pracownikami oficjalnymi kanałami.

— Sprawna komunikacja wewnętrzna to podstawa skutecznego biznesu. Jednak dziś to dużo więcej niż tylko statyczne,jednokierunkowe przekazywanie informacji z góry do dołu. Jak wynika z badania, pracownicy oczekują znacznie więcej niż tylko uzyskania informacji o tym, co dzieje się w firmie, w której pracują. Zdecydowana większość liczy na otwarty dialog kadry zarządzającej z zatrudnionymi oraz chce współdecydować o realizowanych działaniach. Dlatego silną firmę warto zacząć budować od środowiska pracy, które mogą współtworzyć sami pracownicy — komentuje Paweł Leks, prezes emplo.

— Świat odchodzi od modelu organizacji jako armii czy maszyny. Zmienia się również poziom świadomości pracowników. Szczególnie młode pokolenie wchodzące na rynek oczekuje zniesienia barier komunikacyjnych, stawiając na jednym z pierwszych miejsc bezpośredni, dowartościowujący i rozwijający wymiar relacji tworzonych w pracy. I to niezależnie od mniej lub bardziej wyraźnych zależności hierarchicznych — dodaje Jarosław Guc, dyrektor marketingu z Grupy CX.

Ponadto, jak dowiadujemy się z raportu, pracownicy chcą współdecydować o działaniach podejmowanych przez zatrudniające ich firmy — taką chęć zgłosiło 75,9 proc. badanych. Potrzeba zabrania głosu wewnątrz organizacji była zgłaszana równie chętnie przez reprezentantów młodszego pokolenia — X (74 proc.), jak i starszego — Baby Boomers (80 proc.). Istotne różnice między poszczególnymi grupami wiekowymi widać w obszarach, w których pracownicy zamierzają się rozwijać. Osoby młodsze częściej chcą skupić się na własnej pracy — 61 proc. wskazań w grupie wiekowej 20-29 lat (w porównaniu do 49 proc. wskazań w grupie wiekowej 40-49). Natomiast im starszy badany, tym bardziej zależy mu na usprawnianiu pracy zespołu — to 77 proc. odpowiedzi w grupie wiekowej 40- -49 lat, podczas gdy w grupie millenialsów na ten obszar wskazało 66 proc. ankietowanych.

69 proc. Taki odsetek pracowników chciałby mieć wpływ na usprawnienie działań i współdecydowanie w obszarze „praca mojego zespołu”...

14,2 proc. ...taki w obszarze „cała firma”...

9,2 proc. ...a taki w obszarze „praca innych zespołów”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Pracownicy chcą mieć wpływ na decyzje