Pracownicy czują się niedocenieni

Marta Maj
opublikowano: 2024-03-25 20:00

Podwładnym brakuje zaangażowania, a poza tym są zestresowani pracą. Jak można to zmienić?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • czy Polacy są zaangażowanymi pracownikami
  • jak zwiększać poczucie zadowolenia z pracy wśród osób zatrudnionych
  • dlaczego warto by firmy dbały o zaangażowanie pracowników
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Na całym świecie zaangażowanie pracowników utrzymuje się na stosunkowo niskim poziomie, a kraje europejskie, w tym Polska, w porównaniu do reszty globu wypadają pod tym względem szczególnie słabo. Powodów tego stanu rzeczy można doszukiwać się chociażby w tym, że Polacy czują się niedoceniani w pracy, stresują się na myśl o niej i nie są do niej szczególnie przywiązani. To potwierdza potrzebę lepszego rozumienia potrzeb pracowników, doceniania ich i poprawy komunikacji z nimi.

Rola lidera

Według raportu „Zaangażowanie 2023”, opublikowanego przez firmę Enpulse, wskaźnik zaangażowania pracowników w 2023 r. wynosił 65 proc., co oznacza identyczny wynik względem poprzedniego roku. Zgodnie z metodologią przyjętą przez Enpulse o zaangażowanych pracownikach można mówić, gdy wartość wskaźnika przekracza 70 proc. Wynik badania oznacza zatem, że ankietowani należą do grupy pracowników włączonych – czyli takich, którzy w ograniczonym stopniu identyfikują się z firmą, nie mają poczucia silnego przywiązania oraz rzadko podejmują inicjatywy na jej rzecz. Są to osoby zadowolone z pracy, ale nieszczególnie zmotywowane do działania. Kto może pomóc w zmianie ich podejścia?

- Obecne dynamiczne czasy wymagają szczególnego podejścia do tematu zaangażowania pracowników. Wymagają nowych strategii i zaangażowania HR na poziomie zarządów. Rola menedżerów HR w organizacjach definitywnie wzrasta – to bardzo dobry trend. Przykład idzie z góry. Ogromną rolę odgrywają w tym przypadku liderzy. To na ich barkach spoczywa odpowiedzialność za budowanie zaangażowanych zespołów. Poczucie satysfakcji zależy w dużej mierze również od atmosfery, jaką budują w swoich obszarach – mówi Magdalena Zalewska, wiceprezes Polish Airports Academy.

Weź udział w konferencji "Diversity & Inclusion w biznesie 3", 6 czerwca 2024, Warszawa >>

Większe zyski dla firmy

To, jak pracownicy funkcjonują w organizacji, ma realny wpływ na powodzenie biznesu, co potwierdzają dane raportu Enpulse. Firmy, które mają na pokładzie zaangażowane osoby, notują o 10 proc. wyższą ocenę wśród klientów. Ale to nie wszystko - zadowoleni pracownicy wpływają także na firmowe finanse. Jak czytamy w raporcie, organizacje, w których zatrudnione są osoby oddane firmie, osiągają o 22 proc. większe zyski. Co więcej, zespół pracujący z zaangażowaniem jest o 25 proc. bardziej stabilny i doświadcza o 48 proc. mniej wypadków.

Raport podjął także temat bieżącego doceniania w pracy, które ma znaczenie nie tylko jako wzmocnienie zaangażowania w pracę, ale również w kwestii podnoszeniu wartości pracownika, jego bezpieczeństwa psychicznego i ogólnego dobrostanu. Obecnie spada odsetek ankietowanych, którzy czują się doceniani pozafinansowo – w 2023 r. osiągnął wysokość 49 proc. Pracodawcy zapominają, że czasem wystarczy zwykłe „dziękuję”, krótka rozmowa czy zwrócenie uwagi na pomysł pracownika, aby ten poczuł się lepiej. Niestety, tylko 50 proc. ankietowanych uważa, że są doceniani przez szefów, a 22 proc. nie ma zdania na ten temat. Tylko połowa respondentów zgadza się z twierdzeniem, że awans w ich firmie opiera się na jasnych i obiektywnych kryteriach. Poza tym 36 proc. ankietowanych uznaje pracę za źródło nadmiernego stresu.