Pracownik pracownikowi wilkiem

DCZ
24-06-2013, 00:00

Nie lubimy pracować w warunkach rywa- lizacji i braku bezpieczeństwa.

Cenimy solidarność i dobre relacje z kolegami. Wzorem tradycji rodzinnych także w pracy oczekujemy od innych raczej wsparcia i zwarcia szeregów niż skupiania się na własnych interesach, bezkompromisowej karierze czy awansie. Ale oczekiwania i rzeczywistość to dwie różne sprawy. Z sondażu przeprowadzanego co roku od 2010 r. na zlecenie Great Place to Work® Institute Polska przez Norstat wynika, że relacje między pracownikami dalekie są od etosu „jednej drużyny”. Niezbyt obchodzą nas koledzy i koleżanki z pracy i niezbyt wierzymy w czystość ich intencji i działań. Jeszcze w 2010 r. 51 proc. respondentów w Polsce potwierdzało, że „pracownicy troszczą się o siebie nawzajem”. W 2013 r. dostrzega to już tylko 46 proc. uczestników badania. W 2010 r. 48 proc. wierzyło, że „pracownicy unikają tworzenia układów i szkodzenia innym jako sposobu osiągania celów”, dzisiaj już tylko 42 proc. Także badanie Najlepsze Miejsca Pracy, prowadzone przez Great Place to Work® Institute Polska, wskazuje, że wzajemna troska i zaufanie są w firmach raczej mizerne. Autorzy badań uważają, że nie musi to wynikać tylko z niestabilności na rynku pracy czy zmian w podejściu do pracy i kariery. Przyczyn upatrują także w sposobach zarządzania firmami w trudnych czasach. Bo w firmach wyróżnionych jako najlepsi pracodawcy wzajemne zaufanie jest wyższe o 30 proc.

— Kryzys zaufania to poważny problem dotykający relacji międzyludzkich na wielu poziomach: nie ufamy rządzącym, tradycyjnym autorytetom, pracodawcom. Ale brak zaufania w relacjach między pracownikami powinien dać szefom firm szczególnie do myślenia. Bez tego trudno bowiem o zaangażowanie i wysoką efektywność pracowników, a firmy właśnie teraz tego potrzebują. O relacje międzyludzkie warto dbać bez względu na koniunkturę. Wskazuje na to przykład firm z listy Najlepszych Miejsc Pracy, które kultywują wartość koleżeństwa i przyjaznej atmosfery — komentuje Maria Zakrzewski, prezes Great Place To Work® Institute Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DCZ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Pracownik pracownikowi wilkiem