Polski e-commerce jest coraz bardziej dojrzały. W latach 2015-16 powstało o 27 proc. więcej nowych e-biznesów niż w 2013 i 2014 r. — wynika z najnowszego badania „Raport z polskich sklepów internetowych” platformy Shoper. Okazuje się, że 40 proc. e- -sprzedawców prowadzi sklep od jednego do trzech lat, a co piąty działa już od pięciu. Dla większości przedsiębiorców o długim stażu działalność internetowa jest dodatkowym źródłem dochodu, ale dla tych młodszych stanowi główny filar działalności. — Dziś możemy śmiało mówić o kolejnym etapie w dziejach polskiego e-commerce.
Sprzedawcy z roku na rok coraz bardziej się profesjonalizują — dostępne są studia z e-handlu, kursy, prężnie działają instytucje zajmujące się e-gospodarką. Specjalizują się również podmioty działające na tym rynku, firmy logistyczne i operatorzy płatności elektronicznych, a same platformy SaaS nie są już postrzegane jako narzędzia tylko dla małych i średnich firm — zauważa Tomasz Tybon, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w Dreamcommerce. Sprzedawcy biorą pod uwagę zmiany dokonujące się na rynku i dostosowują proces zakupowy do potrzeb klientów. Aż 85 proc. respondentów wprowadziło w minionym roku innowacje. Najpopularniejsze z nich dotyczyły bezpieczeństwa — 22 proc. firm wprowadziło certyfikat SSL, ale również wygody — 22 proc. przedsiębiorstw udostępniło płatności online. W najbliższym roku planują natomiast wzbogacić ofertę o nowe produkty lub marki (40 proc.). Natomiast prawie co trzeci sklep chce zainwestować w reklamę, a co dziesiąty zmienić operatora płatności.
55 proc. Tylu właścicieli e-sklepów wskazało działania marketingowe jako czynnik odpowiadający za wzrost przychodów w firmie.
85 proc. Tylu e-sprzedawców wprowadziło w minionym roku innowacje.