Czytasz dzięki

Przedsiębiorcy nie rezygnują z ekspansji

opublikowano: 14-06-2020, 22:00

Osłabione pandemią firmy szukają możliwości zaistnienia na rynkach zagranicznych i mają większy niż przed rokiem apetyt na granty.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki pierwszej rundy konkursu dotacyjnego z działania 1.2 „Internacjonalizacja MŚP” programu Polska Wschod nia (POPW). Wsparcie jest przeznaczone dla firm z pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Nabór jest podzielony na dwie rundy. Pierwsza zakończyła się 28 maja, natomiast druga runda będzie trwała od 4 sierpnia do 7 września. Do podziału między wnioskodawców jest 50 mln zł. W pierwszej rundzie przedsiębiorcy złożyli łącznie 55 wniosków o dofinansowanie na kwotę ok. 26 mln zł.

— To prawie dwukrotnie więcej wniosków niż w ubiegłym roku. Walka toczy się o wsparcie kosztów wprowadzenia produktów lub usług na nowe rynki zagraniczne. Maksymalna kwota dofinansowania to 800 tys. zł. Eksperci PARP rozpoczęli już weryfikację projektów — mówi Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w PARP.

Podkreśla, że osłabieni kryzysem przedsiębiorcy szukają możliwości zaistnienia na rynkach zagranicznych, a dowodem na to jest większa niż przed rokiem liczba złożonych przez nich wniosków o dofinansowanie. W ubiegłym roku w pierwszej rundzie naboru wystartowało 26 przedsiębiorców. Złożyli oni wnioski na łączną kwotę 9,5 mln zł.

— W czasie pandemii wprowadzamy ułatwienia dla przedstawicieli biznesu starających się o unijne wsparcie. Nowością w obecnym konkursie z działania 1.2 POPW jest zniesienie limitu kosztów dotyczących udziału przedsiębiorcyw targach, wystawach i misjach gospodarczych. Ta zmiana mogła wpłynąć na tak duże zainteresowanie przedsiębiorców naborem — ocenia Arkadiusz Dewódzki.

Dotacje z działania 1.2 POPW finansują też koszty usług doradczych i innych usług związanych z ekspansją. Pieniądze unijne można przeznaczyć również na pokrycie kosztów zakupu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Jaki warunek musi spełnić firma, aby mogła ubiegać się o grant? Powinna mieć co najmniej jeden wyrób lub usługę z potencjałem do rozwoju na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym. Przedsiębiorca, który zdecyduje się na ekspansję na co najmniej jednym rynku poza Europejskim Obszarem Gospodarczym i Szwajcarią, otrzyma dotację w wysokości 800 tys. zł. Jeżeli natomiast postawi tylko na kraje Unii Europejskiej, Norwegię lub Szwajcarię, może liczyć na grant w wysokości 550 tys. zł.

b960cf00-66b9-11ea-bc55-0242ac130003
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane