Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki pierwszej rundy konkursu dotacyjnego z działania 1.2 „Internacjonalizacja MŚP” programu Polska Wschod nia (POPW). Wsparcie jest przeznaczone dla firm z pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Nabór jest podzielony na dwie rundy. Pierwsza zakończyła się 28 maja, natomiast druga runda będzie trwała od 4 sierpnia do 7 września. Do podziału między wnioskodawców jest 50 mln zł. W pierwszej rundzie przedsiębiorcy złożyli łącznie 55 wniosków o dofinansowanie na kwotę ok. 26 mln zł.
— To prawie dwukrotnie więcej wniosków niż w ubiegłym roku. Walka toczy się o wsparcie kosztów wprowadzenia produktów lub usług na nowe rynki zagraniczne. Maksymalna kwota dofinansowania to 800 tys. zł. Eksperci PARP rozpoczęli już weryfikację projektów — mówi Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w PARP.
Podkreśla, że osłabieni kryzysem przedsiębiorcy szukają możliwości zaistnienia na rynkach zagranicznych, a dowodem na to jest większa niż przed rokiem liczba złożonych przez nich wniosków o dofinansowanie. W ubiegłym roku w pierwszej rundzie naboru wystartowało 26 przedsiębiorców. Złożyli oni wnioski na łączną kwotę 9,5 mln zł.
— W czasie pandemii wprowadzamy ułatwienia dla przedstawicieli biznesu starających się o unijne wsparcie. Nowością w obecnym konkursie z działania 1.2 POPW jest zniesienie limitu kosztów dotyczących udziału przedsiębiorcyw targach, wystawach i misjach gospodarczych. Ta zmiana mogła wpłynąć na tak duże zainteresowanie przedsiębiorców naborem — ocenia Arkadiusz Dewódzki.
Dotacje z działania 1.2 POPW finansują też koszty usług doradczych i innych usług związanych z ekspansją. Pieniądze unijne można przeznaczyć również na pokrycie kosztów zakupu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Jaki warunek musi spełnić firma, aby mogła ubiegać się o grant? Powinna mieć co najmniej jeden wyrób lub usługę z potencjałem do rozwoju na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym. Przedsiębiorca, który zdecyduje się na ekspansję na co najmniej jednym rynku poza Europejskim Obszarem Gospodarczym i Szwajcarią, otrzyma dotację w wysokości 800 tys. zł. Jeżeli natomiast postawi tylko na kraje Unii Europejskiej, Norwegię lub Szwajcarię, może liczyć na grant w wysokości 550 tys. zł.