Ukraińska spółka Preply zamknęła rundę inwestycyjną C o wartości 50 mln USD. Firma rozwijająca edukacyjny marketplace, łączący na e-platformie kursantów z korepetytorami, głównie native speakerami, ale także specjalistami w zakresie IT, fotografii itp., od inwestorów otrzymała już ponad 100 mln USD. W najnowszej rundzie przewodził fundusz Owl Ventures z Doliny Krzemowej, specjalizujący się w inwestowaniu w spółki z sektora edutech. Dołączyły do niego międzynarodowe fundusze Swisscom Ventures i Orbit Capital, a także inwestorzy, którzy Preply wspierali wcześniej: Diligent Capital, Hoxton Ventures, Educapital, Evli Growth Partners oraz z Polski Przemysław Gacek, współzałożyciel Grupy Pracuj.

Polacy wśród inwestorów
W grupie inwestorów, którzy finansowali rozwój Preply na wcześniejszym etapie, jest jeszcze kilka osób i podmiotów venture capital z Polski. Na liście tych, którzy oficjalnie ogłaszali swój udział, znajdują się: Mariusz Gralewski, założyciel DocPlannera i fundusze Hedgehog Fund, RTAVentures VC, Xevin Investments. W 2020 r. w ukraińską spółkę zainwestował także rodzimy fundusz Inovo Venture Partners.
— Zainwestowaliśmy w Preply miesiąc po wybuchu pandemii. W jej trakcie spółka urosła kilkakrotnie, ponieważ sytuacja społeczno-rynkowa w naturalny sposób zmuszała ludzi do nauki online. Warto podkreślić, że w 2021 r. i obecnym spółka nadal rośnie mimo powrotu do stacjonarnego trybu edukacji. Platforma przekonała do tego, że nauka języków online jest bardzo atrakcyjną formą podnoszenia umiejętności. W ciągu ostatnich dwóch lat Preply wprowadziło również ofertę dla firm, która jest najszybciej rosnącą częścią biznesu. Warto też podkreślić, że Preply — podobnie jak np. polskie Booksy — największą część biznesu ma na rynku amerykańskim — mówi Michał Rokosz, partner zarządzający Inovo Venture Partners.
Preply poinformowało w komunikacie, że łączy setki tysięcy uczniów z ponad 32 tys. korepetytorów uczących ponad 50 języków. W ostatnim roku spółka potroiła też aktywność w obszarze B2B, w którym współpracuje m.in. z firmami ByteDance (TikTok), Mercedes i McKinsey. W ostatnich dwóch latach liczba indywidualnych użytkowników aplikacji Preply wzrosła czterokrotnie.
Na świecie i w Polsce
Kirill Bigai, współzałożyciel i prezes Preply, zapowiedział, że dzięki pozyskanemu właśnie finansowaniu firma będzie zwiększać zaangażowanie na rykach Stanów Zjednoczonych i Europy. Rozwój będzie w dużej mierze opierać na nowoczesnej technologii, w tym sztucznej inteligencji.
Jednym z najdynamiczniej rosnących rynków dla spółki jest Polska — 70 proc. użytkowników uczy się tu języka angielskiego. Na krajowym rynku jest ponadto duże zainteresowanie nauką hiszpańskiego, polskiego, niemieckiego i francuskiego. Użytkownicy z Polski zwiększają kompetencje językowe, chcąc przede wszystkim wzmocnić swoją pozycję zawodową na rynku pracy, zwiększyć umiejętności konwersacyjne oraz przygotować się do przeprowadzki za granicę.