Przybywa kobiet na kluczowych stanowiskach

komentarz autora rankingu Tomasz Starzyk, Dun & Bradstreet
opublikowano: 2023-07-19 15:12

Funkcję prezesa w polskich firmach pełni 20 proc. kobiet, członka zarządu – 26 proc. W porównaniu do analogicznego okresu 2022 r. stanowi to symboliczny wzrost liczony w dziesiątych częściach procentu – wynika z badania Dun & Bradstreet przeprowadzonego na początku 2023 r.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
Korzystna równowaga:
Korzystna równowaga:
Awans Polek mierzony aktywnością biznesową wynika przede wszystkim z ich rosnącej świadomości i umiejętności urzeczywistnienia marzeń i planów. To niezmiernie cieszy. Doświadczenie uczy, że większa liczba kobiet na stanowiskach zarządczych i kierowniczych dobrze wpływa na funkcjonowanie firmy. Równowaga płci jest też korzystna w relacjach z klientami i partnerami biznesowymi – mówi Tomasz Starzyk z Dun & Bradstreet.
materiały prasowe

Polki, co pokazało badanie, wykazują się niebywałą wiedzą, świadomością i aktywnością biznesową na tle swoich koleżanek z Europy, a nawet ze świata. Udział Polek w dzieleniu kluczowych stanowisk jest porównywalny do udziału Bośniaczek, Serbek czy Chorwatek. Lepsze pod tym względem okazały się jedynie Amerykanki z ponad 21-procentowym udziałem. Polki lepsze okazały się kolejno od Węgierek, Słowaczek, Słowenek (15 proc.), Czeszek (13 proc.) i – co zaskakujące – mieszkanek krajów nordyckich: Norweżek (13 proc.), Dunek (12 proc.), Szwedek (11 proc.) i Finek (10 proc.). Polki daleko w tyle zostawiły koleżanki z krajów Europy Zachodniej: w przypadku Niemiec udział kobiet w piastowaniu kluczowych stanowisk szacuje się na nie więcej niż 9 proc., w Szwajcarii i Austrii – 7 proc. i Wielkiej Brytanii – 4 proc.

Wiele pań funkcjonuje też z sukcesami w firmach poza oficjalnymi rejestrami. Stoją na czele wcale nie małych departamentów marketingu, public relations, sprzedaży. Rośnie także odsetek kobiet kierujących pracą zespołów zmaskulinizowanych w typowo męskich branżach, np. budowlanej, zbrojeniowej, transportowej, w przemyśle ciężkim.

Awans Polek mierzony aktywnością biznesową wynika przede wszystkim z ich rosnącej świadomości i umiejętności urzeczywistnienia marzeń i planów. To niezmiernie cieszy. Doświadczenie uczy, że większa liczba kobiet na stanowiskach zarządczych i kierowniczych dobrze wpływa na funkcjonowanie firmy. Równowaga płci jest też korzystna w relacjach z klientami i partnerami biznesowymi.

Kobiety mają wrodzone cechy, dzięki którym prowadzenie biznesu staje się łatwe, a na pewno mniej stresujące i przyjemniejsze, m.in. intuicję, umiejętność planowania, spokój i bardzo dobrą organizację czasu pracy, co prowadzi do realizacji pomysłów. Są również bardziej kreatywne, mają więcej empatii, skupienia na detalach i co najważniejsze – myślą wielopłaszczyznowo.