Modowi detaliści z GPW – LPP, Answear.com i VRG – narzekali na słabą sprzedaż we wrześniu, bo w obliczu zaskakująco dobrej pogody konsumenci nie myśleli o wymianie zawartości szafy. Październik przyniósł jednak ożywienie, na które przy okazji prezentacji kwartalnych wyników zwróciło CCC. Jesienny wiatr doprowadził klientów także do sklepów Wojasa.
Dobry październik to za mało
Giełdowa spółka zwiększyła w październiku sprzedaż detaliczną o 12,1 proc. r/r do 28,5 mln zł. Narastająco od początku roku wynosi ona 200,5 mln zł, co oznacza 8,9-procentowy wzrost. Natomiast łączne przychody wzrosły w ubiegłym miesiącu aż o 50,6 proc. do 55,3 mln zł, dzięki czemu po dziesięciu miesiącach ich wartość wynosi 328,9 mln zł (+25,9 proc.). Tak wysoką dynamikę Wojas zawdzięcza segmentowi B2B, w ramach którego realizuje w tym roku m.in. wielomilionowe kontrakty dla polskiego wojska.
– We wrześniu mocno odczuliśmy wpływ wyjątkowo dobrej pogody i mniejszej liczby osób w centrach handlowych. Październik był trochę lepszy, ale nie udało się nadrobić potencjalnej sprzedaży utraconej w poprzednim miesiącu. W listopad weszliśmy z ostrożnym optymizmem, a ostrożnie podchodzimy też do promocji w okresie przedświątecznym – na razie obserwujemy rynek – komentuje Maciej Wojas, dyrektor sprzedaży spółki.
Wrzesień rzeczywiście był dla niej trudny. W lipcu odnotowała ona 66 proc. wzrostu łącznej sprzedaży i 13,1 proc. detalicznej, a w sierpniu odpowiednio: 53,1 proc. i 6,4 proc. Natomiast wrzesień przyniósł 26,5-procentowy spadek w pierwszym przypadku i 20,7-procentowy w drugim.
Kurs w górę, zysk też
Inwestorzy pozytywnie zareagowali na październikowe dane sprzedażowe – kurs giełdowej spółki wzrósł podczas piątkowej sesji, 3 listopada, o kilka procent do ok. 7,6 zł. We wrześniu wyraźnie przekraczał on jednak 8 zł.
Wyniki Wojasa nie rosną w identycznym tempie co przychody. W ciągu pierwszego półrocza zysk operacyjny wzrósł z 10 do 10,5 mln zł, a netto z 5,4 do 7,1 mln zł. Dla porównania: w całym 2022 r. wynik operacyjny wyniósł 42 mln zł (prawie trzykrotnie więcej niż rok wcześniej), a netto 30,3 mln zł (podobnie r/r).