Kurs notowanego na GPW Wojasa — producenta wyrobów skórzanych, głównie obuwia — utrzymuje się ostatnio na poziomie 8 zł, czyli prawie dwukrotnie wyższym niż w poprzednich latach. W efekcie kapitalizacja wynosi około 100 mln zł. To zasługa m.in. dużych wojskowych umów. We wrześniu pojawił się jednak problem, którego skali spółka na razie nie ujawnia.
Tajemnicze opóźnienie w dostawie dla wojska
„Z tytułu opóźnienia w dostawie obuwia dla wojska we wrześniu 2023 r. [spółce] grozi kara umowna za nieterminowe dostawy. Wysokość tej kary zależna jest od daty dostawy obuwia dla wojska, zatem jej wyliczenie na dzień publikacji niniejszego raportu nie jest możliwe” — poinformował Wojas w sprawozdanie za pierwsze półrocze.
O które zamówienie chodzi, jak duże jest opóźnienie i z czego wynika, czy wartość kary może być znacząca, a termin kolejnych dostaw zagrożony — na te pytania spółka nie odpowiedziała. Uzasadniła to tym, że zdarzenie dotyczy nie pierwszego, lecz drugiego półrocza, o którym informacji na razie nie udziela.
Taki udział w przychodach Wojasa w pierwszym półroczu miała sprzedaż krajowa.
Megakontrakt i kilka mniejszych
Pierwsza w tym roku wojskowa umowa Wojasa jest z lutego. Zawarł ją, jako lider konsorcjum, z 4 Regionalną Bazą Logistyczną na dostawę butów sportowych dla Wojska Polskiego. Przypadająca na niego wartość to 25,9 mln zł, a termin realizacji to maj-listopad. Następny w kolejności był kontrakt z 2 Regionalną Bazą Logistyczną z tego samego miesiąca — na dostarczenie w tym roku galowych trzewików zimowych i półbutów wyjściowych za 3,5 mln zł.
W marcu pojawiła się umowa z 3 Regionalną Bazą Logistyczną w Krakowie, po której kurs giełdowej spółki wystrzelił. Dotyczy wykonania trzewików dla wojska w latach 2023-25. Wartość umowy to 138,6 mln zł — na Wojasa przypada 75 proc., ale zakłada waloryzację w 2024 i 2025 r. o wskaźnik inflacji. W maju doszła jeszcze podobna umowa na 20 mln zł z opcjami dodatkowymi, z czego 67 proc. otrzyma Wojas.
Sprzedaż rośnie głównie w B2B
W ciągu ośmiu miesięcy producent obuwia zwiększył przychody o 29,9 proc. r/r — do 249,8 mln zł. Za większość wzrostu odpowiada segment B2B, bo sprzedaż detaliczna urosła w tym czasie o 13 proc. — do 154,8 mln zł.
Pierwsze półrocze Wojas zamknął z 21,1-procentowym wzrostem przychodów — do 178,4 mln zł. Zysk operacyjny zwiększył z 10 do 10,5 mln zł, a netto z 5,4 do 7,1 mln zł.