Rewolucyjny protokół SIP

Wojciech Chmielarz
opublikowano: 13-06-2007, 00:00

Integracja technologii, korzystanie z rozwiązań różnych dostawców, wideokonferencje z 300 uczestnikami — to możliwośći SIP.

Integracja

Można połączyć sprzęt różnych dostawców

Integracja technologii, korzystanie z rozwiązań różnych dostawców, wideokonferencje z 300 uczestnikami — to możliwośći SIP.

Rozwój telefonii internetowej można porównać z rozwojem telefonii tradycyjnej. Zaczęło się od jednej linii i telefonu w laboratorium Aleksandra Grahama Bella i Thomasa Watsona. Ironią jest, że telefon wynaleziono przypadkiem — Bell chciał zbudować aparat wzmacniający słuch dla swojej niedosłyszącej żony (to marzenie zrealizował dopiero kilkadziesiąt lat po wynalezieniu telefonu). Następnym krokiem było pojawienie się centralki telefonicznej, a potem, drogą kolejnych innowacji, doszliśmy do telefonów komórkowych, które dziś nosi w kieszeni niemal każdy. Ale to nie koniec rozwoju telefonii. Kolejny etap to pojawienie się i upowszechnienie protokołu SIP. I choć może nie jest to wynalazek na miarę pierwszego telefonu, każdy przyzna, że to duży krok we właściwym kierunku.

— SIP, czyli session initiation protocol, jest tekstowym protokołem sygnalizacyjnym zaproponowanym przez organizację IETF. Służy do nawiązania, zarządzania, kończenia i uzgadniania parametrów połączenia głosowego w sieci IP. Szeroki zakres usług technologi SIP obejmuje m.in. wsparcie dla telefonii internetowej, konferencji multimedialnych, rejestracji i przeadresowania usług oraz upraszczania połączeń z sieciami VPN. Główna zaleta protokołu SIP to jego elastyczność, oparta na technologii i standardach sieci Web i poczty elektronicznej oraz technologii peer-to-peer, dzięki której potrafi on adaptować nowe protokoły i mechanizmy pojawiające się w technologii internetowej — tłumaczy Andrzej Sańka z Avaya Poland.

Elastyczność

Protokół powoli staje się standardem stosowanym przez głównych producentów sprzętu teleinformatycznego.

— Wcześniejsze wdrożenia telefonii IP, zarówno sprzętowe jak i programowe, wykorzystywały rozmaite protokoły. Oznaczało to trudności z porozumieniem się urządzeń różnych producentów, a w efekcie problemy z nawiązywaniem połączeń. Stąd próba ujednolicenia odmienności w protokołach i ustandaryzowanie strumieni zgodnie z protokołem SIP — wyjaśnia Dawid Królica, specjalista IT z firmy Kapsch.

Jego zdaniem, elastyczność oraz prostota to największe zalety SIP.

— Zdaniem twórców protokołu, będzie on dla przekazu głosu tym, czym HTTP dla internetu. SIP staje się pomostem multimedialnym łączącym urządzenia elektroniczne różnego typu: komputery, telefony stacjonarne i przenośne czy faksy — twierdzi Dawid Królica.

300 osób na linii

A co z tego wynika dla zwykłych użytkowników?

— Standaryzacja pozwala klientom na swobodę wyboru oraz na integrację rozwiązań pochodzących od głównych dostawców rynkowych. Ograniczenie rozwiązania do jednego dostawcy sprawia, że klient nie otrzyma maksymalnych korzyści dostępnych przy integracji najlepszych rozwiązań. Tylko takie podejście gwarantuje maksymalizację funkcjonalności systemu i realizację założeń biznesowych — tłumaczy Andrzej Sańka.

Korzyści, jakie daje użytkownikom protokół SIP, widać na przykładzie telefonu komórkowego.

— Dzięki wbudowanej obsłudze protokołu SIP można zintegrować telefon komórkowy z systemem komunikacyjnym wykorzystywanym w danej firmie. Użytkownik komórki, pozostając w zasięgu działania sieci komputerowej firmy, używa jej jak zwykłego telefonu bezprzewodowego ze zdefiniowanym numerem wewnętrznym i profilem użytkownika. Wszystkie połączenia realizowane z telefonu komórkowego są traktowane jak połączenia z biurkowego aparatu i nie są obciążone kosztami połączeń sieci komórkowej. Wychodząc z zasięgu działania sieci komputerowej, użytkownik tego telefonu przełącza się na korzystanie z sieci komórkowej — opisuje Andrzej Sańka.

Dzięki protokołowi SIP możliwe jest także urządzanie wideo- i telekonferencji nawet dla 300 osób. Nowe rozwiązania pozwalają również korzystać z takich usług, jak: przesyłanie plików, poczta elektroniczna i głosowa. Cóż, Bell powinien być zadowolony.

Im zawdzięczamy SIP

Internet Engineering Task Force (IETF) to nieformalne stowarzyszenie ludzi zainteresowanych ustanowieniem standardów technologicznych i organizacyjnych w internecie. Organizacja ma charakter otwarty, nie ma członkostwa ani płacenia składek. Jedyny organ stowarzyszenia to kilkuosobowy sekretariat, głównie organizujący spotkania plenarne IETF (trzy razy w roku). Zainteresowani uczestnictwem w pracach stowarzyszenia muszą zapisać się do jednej z grup e-mailingowych (każda grupa pracuje nad innym problemem). Wynikiem pracy grupy są dokumenty opisujące, w formie pytań i odpowiedzi, osiągnięte rezultaty.

okiem praktyka

Janusz Motoszko

dyrektor techniczny w Cisco Systems

Poczekamy, zobaczymy

Protokół SIP zyskuje na popularności i będzie wykorzystywany m.in. w sieciach mobilnych. Jednak skala inwestycji w tradycyjne systemy długo jeszcze pozostanie czynnikiem spowalniającym migrację w kierunku protokołu SIP, jako standardu dominującego w przyszłości.

W rozwiązaniach przeznaczonych dla operatorów telekomunikacyjnych protokół ten był obecny od początku. Dziedziczy wiele cech protokołów internetowych i jest podobny do tego używanego przy komunikacji ze stronami WWW. Można pokusić się o stwierdzenie, że SIP dla sieci multimedialnych i systemów integrujących aplikacje komputerowe i internet z sieciami telefonicznymi stacjonarnymi i mobilnymi może w przyszłości stać się takim przełomem, jakim IP stał się dla sieci komputerowych kilkanaście lat temu.

okiem praktyka

Krzysztof Malicki

prezes zarządu Datera, twórcy platformy telefonii VoIP

Nowe możliwości

SIP to protokół komunikacyjny, czyli zbiór czynności, które są automatycznie wykonywane przez urządzenia telekomunikacyjne w celu nawiązania łączności i wymiany danych w telefonii internetowej. To obecnie najpopularniejszy standard telefonii VoIP. Oparcie telefonii VoIP na protokole SIP umożliwiło zaproponowanie użytkownikom więcej możliwości, niż oferowała tradycyjna telefonia. Dodatkowa funkcjonalność to np. centralka telefoniczna, telekonferencje, zapowiedzi głosowe, połączenia wewnątrz sieci za darmo czy przesyłanie faksów na e-mail. Skorzystanie z tego typu usług w tradycyjnej telefonii stacjonarnej było albo niemożliwe, albo wiązało się z dodatkową wysoką opłatą. Przełomowość protokołu objawia się w tym, że do rozmów VoIP nie potrzeba komputera — wystarczy zwykły telefon i bramka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Chmielarz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu