Roczne oceny do kosza

07-02-2017, 22:00

Coraz częściej energia i czas przeznaczone na sformalizowane opinie pracowników to zmarnowany wysiłek — uważają eksperci.

Roczne oceny pracowników zaczynają być traktowane jako niechciany obowiązek. Szczególnie te prowadzone w tradycyjny sposób, czyli według utartych schematów, z wykorzystaniem standardowych arkuszy i opinii podwładnych, przełożonych oraz współpracowników. Badania centrum zarządzania ryzykiem Willis Towers Walters pokazują, że 45 proc. menedżerów uważa je za nieużyteczne, a Deloitte, że dla 48 proc. nie są one czynnikiem wpływającym na efektywność firmy. Pracowników niepokoi, jak wypadną w ogólnej klasyfikacji, czy zasłużą na awans lub podwyżkę. Schematyczny sposób oceniania i rozmów prowadzonych według ustalonego konspektu, czyli brak indywidualnego podejścia, powoduje, że zatrudnieni uprzedzają się do rocznej oceny i nie uznają jej za obiektywną.

Nie takie efekty

Taki model ocen, sprawdzający się na tzw. rynku pracodawcy, obecnie nie przynosi w zasadzie oczekiwanych rezultatów — ani nie zwiększa efektów pracy, ani nie daje możliwości rozwoju utalentowanym osobom. Raczej sprawia, że pracownicy jednego zespołu konkurują ze sobą, chcąc wypaść jak najlepiej na tle kolegów, zamiast koncentrować się na współpracy i wspólnych celach. Energia i czas przeznaczone na takie działania w firmach to często zmarnowanywysiłek. Według wyliczeń analityków z CEB, średnio 210 godzin rocznie pochłania ich obsługa administracyjna.

Stała informacja zwrotna

Pojawiają się opinie, że przedsiębiorcy muszą przede wszystkim dostosowywać się na bieżąco do potrzeb klientów, a zarazem walczyć z konkurencją o utalentowanych pracowników. Rozwiązaniem jest tzw. constant feedback, czyli częste i systematyczne spotkania pracownika z menedżerem dla ustalania krótkoterminowych celów i wartości adekwatnych do potrzeb pracownika i firmy. Do menedżera należy wsparcie podwładnych w realizacji zadań i zarządzanie ich oczekiwaniami. W każdym razie rola oceny rocznej powinna się zmienić.

— Spotkania z pracownikiem powinny odbywać się zdecydowanie częściej niż raz w roku, aby ocena roczna była jedynie ich podsumowaniem — uważa Mirosława Wojtowicz, senior HR Business Partner w Unit4 Polska. Coraz częściej firmy rezygnują z rocznych formalnych ocen pracowniczych na rzecz przekazywania stałej informacji zwrotnej.

— Prawidłowo i rzetelnie przeprowadzona ocena pozwoliła na identyfikację osób osiągających najlepsze wyniki oraz nałożenie na pracownika większej odpowiedzialności za realizację powierzonych mu zadań. Jest ona także okazją do systematycznej wymiany informacji między pracownikiem i przełożonym o wzajemnych oczekiwaniach związanych z pracą — mówi Anita Kubaszewska, specjalista ds. administrowania systemami HR w Grupie Kapitałowej Bakoma.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Roczne oceny do kosza