Rosną długi pośredników handlowych

Piotr Główka
03-11-1998, 00:00

Rosną długi pośredników handlowych

Ostatnimi pośrednikami w handlu towarami często okazują się dealerzy i hurtownicy. Firmy zajmujące się działalnością o charakterze pośredniczym nieraz narażone są na bliski kontakt z niewypłacalnymi odbiorcami.

W PAŹDZIERNIKU na rynku obrotu wierzytelnościami zwiększyła się liczba długów przysługujących producentom wobec pośredników handlowych. Dotyczy to głównie branży opałowej, hutniczej i budowlanej. Specjaliści wymieniają kilka powodów takiego stanu rzeczy. Pierwszym jest słaby wzrost obrotów, charakterystyczny dla gospodarki w relacji sierpnia do września lub października. Drugim jest chęć zdyscyplinowania odbiorców przez producentów, jeśli zalegają z zapłatą należności z tytułu poprzednich dostaw. Producenci nie są zainteresowani udzielaniem kolejnych kredytów. Co więcej, wszelkimi możliwymi sposobami odzyskują należne pieniądze. Jednak coraz częściej zdarza się, że zakup potrzebnego surowca niesolidni płatnicy zlecają firmom zajmującym się pośrednictwem towarowym, za co również nie dokonują stosownej zapłaty. Potem ze skruchą powracają do zakupów u wierzyciela, pomijając pośrednika i nie uregulowane u niego zobowiązania.

TAK POWSTAJĄ i dość szybko narastają długi pośredników handlowych, nie mających czym zapłacić za kupiony i wysłany do odbiorcy surowiec. A ponieważ zdecydowana większość pośredników to niewielkie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, które nie reprezentują kapitału, więc wierzyciele nie są zainteresowani przebyciem kilkumiesięcznej drogi sądowej ani kłopotliwej egzekucji komorniczej. Długi te starają się sprzedać na komercyjnym rynku obrotu wierzytelnościami.

KREDYTOWANIE pośredników handlowych może mieć bardzo złe skutki dla wierzyciela. Zdarza się, że drobni dystrybutorzy, często nie znający rynku zbytu, ani skali ponoszonego ryzyka związanego z prowadzoną działalnością, stają się niewypłacalni. Słaba sprzedaż, niskie obroty, mały asortyment oferowanych towarów — wszystko to sprawia, że upadają, pozostawiając po sobie wielotysięczne długi, w tym również za promocję i reklamę.

PRZEWIDUJE SIĘ, że długi dystrybutorów, którzy nadal prowadzą działalność gospodarczą, szybko znajdą nabywców. Zostaną wykorzystane do potrącenia zobowiązań za dokonane wcześniej zakupy materiałów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Piotr Główka

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Rosną długi pośredników handlowych