Rosnąca popularność franczyzy

Partnerem publikacji jest epaka Sp. z o.o. Sp. k.
opublikowano: 2022-10-03 14:55

Jeden z najpopularniejszych w Polsce modeli biznesowych stanowi franczyza. Szczególnie sprawdza się ona w sytuacji, gdy ktoś chce w bezpieczny sposób postawić swoje pierwsze kroki w biznesie albo zdywersyfikować dotychczasową działalność.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Warto przyjrzeć się franczyzie nieco bliżej: sprawdzić czym właściwie ona jest, jakie są jej rynkowe przykłady, co powoduje popularność tego modelu, jakie są jego zalety oraz dlaczego ta forma współpracy szczególnie opłaca się w przypadku branży KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych).

Czym jest franczyza?

Franczyza jest systemem sprzedaży towarów, technologii, usług. Jej podstawą jest współpraca pomiędzy dwoma przedsiębiorstwami, które są prawnie i finansowo od siebie niezależne. W tym modelu biznesowym franczyzodawca udziela franczyzobiorcy prawa do prowadzenia biznesu zgodnie ze swoją koncepcją biznesową (w tym do korzystania ze znaku towarowego) i jednocześnie nakłada na niego obowiązek przestrzegania warunków umowy franczyzowej. Franczyzodawca jest organizatorem systemu franczyzowego. Franczyzobiorca jest niezależnym przedsiębiorstwem i prowadzi działalność na podstawie zakupionej od franczyzodawcy licencji.

Najpopularniejsze franczyzy na świecie

Model franczyzowy jest fundamentem wielu znanych na całym świecie marek:

  • KFC– sieć lokali gastronomicznych z szybką obsługą;
  • 7-Eleven– sieć sklepów typu convenience;
  • McDonald's– sieć fast-food;
  • Marriott International– sieć luksusowych hoteli;
  • Burger King– sieć restauracji typu fast-food;
  • Pizza Hut– sieć restauracji z pizzą;
  • Taco Bell– sieć gastronomiczna;
  • Domino's– sieć pizzerii;
  • Ace Hardware Corporation– spółdzielnia handlu detalicznego;
  • Century 21 Real Estate– firma pośrednicząca w obrocie nieruchomościami.

Polski przykład franczyzowego sukcesu

Przykładem polskiej firmy, która bardzo skutecznie funkcjonuje jako franczyzodawca jest platforma epaka.pl. Oferuje on kompleksową realizację usług w zakresie przesyłek kurierskich, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Współpracuje z największymi firmami kurierskimi działającymi na polskim rynku. Niezwykle ważną częścią działalności epaka.pl jest funkcjonująca na zasadzie franczyzy sieć stacjonarnych punktów nadania i odbioru przesyłek. Obecnie jest ich ponad 300 i cały czas otwierają się kolejne punkty. Dynamika tego rozwoju została doceniona przez ekspertów – epaka.pl otrzymała w plebiscycie Franchising Awards tytuł najlepszej Franczyzy Roku 2021 oraz 2022. Z kolei w raporcie fachowego portalu Franchisinh.pl została uznana za 3 najpopularniejszą franczyzę w Polsce.

Przyczyny dynamicznego rozwoju modelu franczyzowego

Model franczyzowy ewoluował przez wieki. Franczyza rozwijała się początkowo na rynku amerykańskim. Dzięki swojej uniwersalności zyskała zwolenników wśród przedsiębiorców na całym świecie. Początki franczyzy to druga połowa XIX wieku. Ten model biznesowy pojawił się w Stanach Zjednoczonych w 1851 roku. W Polsce franczyza pojawiła się na początku lat 90. XX wieku. Ówczesne przemiany polityczne pozwoliły na to otwarcie rynku dla nowych firm krajowych i zagranicznych. Pierwsze sieci zostały stworzone przez takie marki jak McDonald’s i Yves Rocher.

Popularność franczyzy napędzająca jej dalszy rozwój wynika z wielu kwestii. Model ten jest szczegółowo uregulowany przez prawo, co pozytywnie wpływa na jego bezpieczeństwo i skuteczność. Ramy prawne, będące fundamentem relacji franczyzowych są zakorzenione w różnych regulacjach, w szczególności tych dotyczących zwalczania nieuczciwej konkurencji. Franczyza posiada też wiele wymiernych ekonomicznie zalet, które mają zasadniczy wpływ na rosnącą jej popularność.

Zalety modelu franczyzowego

Co powoduje, że franczyza jest obecnie jednym z najchętniej wybieranych modeli biznesowych? Odpowiedź jest dość prosta – korzyści, jakie oferuje przedsiębiorcom.

Zalety franczyzy:

  • mniejsze ryzyko niepowodzenia i upadku biznesu– franczyzodawca oferuje sprawdzoną na rynku koncepcję biznesową, dzięki czemu ryzyko upadku firmy zostaje zminimalizowane;
  • przewaga konkurencyjna– ten model biznesowy pozwala nawet młodym i niedoświadczonym przedsiębiorcom konkurować z dużymi firmami. Ma na to wpływ reputacja franczyzodawcy w branży i jego ugruntowana pozycja na rynku;
  • szkolenia i wsparcie franczyzodawcy–dzięki szkoleniom prowadzonym przez franczyzodawcę franczyzobiorca szybko uczy się prowadzenia biznesu, zwiększając w ten sposób swoje szanse na odniesienie sukcesu. Franczyzobiorca korzysta z biznesowego doświadczenia franczyzodawcy oraz otrzymuje od niego wsparcie administracyjne;
  • brak wymaganego doświadczenia –do prowadzenia placówki franczyzowej nie jest potrzebne żadne wcześniejsze doświadczenie w konkretnej firmie. Wszystkie braki w know-how są uzupełniane przez szkolenia prowadzone przez franczyzodawcę;
  • łatwy start –franczyzobiorcy wchodzą na rynek pod rozpoznawalną marką, w ramach sprawdzonego systemu biznesowego oraz z produktami lub usługami, które zostały przetestowane na rynku;
  • wparcie marketingowe –franczyzobiorca ma wsparcie dużej organizacji w dziedzinie reklamy, marketingu i promocji. Może korzystać z dużego funduszu na cele marketingowe. Franczyzobiorcy mogą zatem promować swoje towary i usługi za pośrednictwem mediów, które w innym przypadku byłyby dla nich niedostępne.

W dobrze zarządzanym i zorganizowanym biznesie franczyzowym franczyzobiorca może skoncentrować się na sprzedaży towarów lub usług, a jednocześnie czerpie korzyści z ciągłych badań rynku przeprowadzanych przez franczyzodawcę i dzięki temu może podnosić jakość swojej działalności, a co za tym idzie także całego systemu franczyzowego.

Franczyza w branży usług kurierskich

Franczyza jako model biznesowy zyskuje coraz większą popularność również w branży KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych), która przeżywa prawdziwy rozkwit. Wystarczy wspomnieć, że w 2021 roku dzienny wolumen dostarczanych przesyłek osiągnął poziom 2 milionów (statystyki Urzędu Komunikacji Elektronicznej).

– Niewątpliwie jesteśmy w złotych czasach logistyki związanej z przesyłkami kurierskimi. Jako epaka.pl staramy się wykorzystywać tę świetną koniunkturę, stale rozszerzając naszą ofertę usług, wprowadzając nowe ich pakiety skierowane do konkretnych grup klientów (np. epaka.pl biznes, która jest dedykowana dla firm) – mówi Dariusz Chornicki, prezes epaka.pl.

Atrakcyjność współpracy franczyzowej w branży KEP ma związek z tym, że ludzie coraz chętniej korzystają ze stacjonarnych punktów nadania oraz odbioru przesyłek, w których w dogodnej dla siebie porze mogą wysłać albo odebrać paczkę. Otworzenie placówki obsługującej przesyłki możliwe jest poprzez nawiązanie współpracy franczyzowej z takimi markami jak epaka.pl.

– Franczyzowa sieć punktów nadania i odbioru przesyłek jest jednym z fundamentów naszej działalności, a jej rozbudowa jednym z priorytetów, jeśli chodzi o ogólną strategię rozwoju firmy. Jako epaka.pl udzielamy pełnego wsparcia naszym partnerom franczyzowym, bo przecież wszyscy gramy do jednej bramki – podsumowuje Dariusz Chornicki.

Współpracuj z epaka.pl

epaka.pl proponuje współpracę franczyzową dając do wyboru kilka pakietów, które pozwalają dopasować biznes do swoich potrzeb zarówno od kontem możliwości finansowych oraz organizacyjnych. Sprawdź szczegóły oferty i zainwestuj w sprawdzony biznes franczyzowy.