Rośnie liczba klientów private bankingu

opublikowano: 25-04-2019, 22:00

Szyte na miarę usługi to warunek sine qua non rozwoju podmiotów finansowych. W ramach prywatnej bankowości powstają coraz bardziej dopasowane produkty inwestycyjne i nie tylko.

Dziś rachunki osobiste w pakiecie private bankingu, dedykowane VIP-om, oferują naprawdę sporo możliwości, ze wsparciem dedykowanych doradców na czele. Wisienką na torcie są specjalne usługi konsjerża, osobistego opiekuna, który potrafi załatwić wszystko, łącznie z podlaniem kwiatów na parapecie. Z takich pakietów mogą jednak korzystać osoby, których aktywa płynne z reguły wynoszą minimum 1 mln zł. Choć — jak przyznaje Wojciech Adamczyk, dyrektor departamentu produktów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych w banku Citi Handlowy — liczba klientów private bankingu ciągle stanowi nad Wisłą niewielki odsetek wszystkich klientów sektora bankowego, jednak ta grupa szybko się powiększa.

— Według KPMG w Polsce liczba osób zarabiających ponad 50 tys. zł brutto miesięcznie wyniosła w 2017 r. 50 tys., o 8 tys. więcej niż w 2016 r. Ciekawie wygląda również zestawienie osób z miesięcznym dochodem powyżej 20 tys. zł brutto, których populacja od 2016 r. wzrosła o 30 tys. Już w 2017 r. mieszkało w Polsce 194,4 tys. podatników z tej grupy. I w nich właśnie należy w największym stopniu upatrywać przyszłych klientów rozwiązań private bankingu — tłumaczy Wojciech Adamczyk.

Dedykowane produkty

Banki obserwują również rosnący potencjał wewnętrzny.

— Wielu obecnych klientów z odpowiednimi aktywami może zostać objętych ofertą private banking lub premium. Jednocześnie rozwój produktów w ramach oferty podąża za oczekiwaniami klientów, a nawet w pewnych obszarach je wyprzedza — podkreśla Artur Jaśkiewicz, dyrektor biura zarządzania segmentem klientów zamożnych i private banking w Banku Pekao.

Bank ten w ramach private bankingu proponuje m.in. doradztwo, dedykowane produkty inwestycyjne, usługi maklerskie, karty kredytowe z serwisem konsjerż czy pakiety ubezpieczeniowe. By z tej oferty skorzystać, trzeba mieć minimum 1 mln zł na rachunku. Z kolei mBank osobom z płynnymi aktywami w wysokości minimum 4 mln zł proponuje Wealth Management, czyli spersonalizowane doradztwo.

— Budujemy portfel z indywidualnymi ograniczeniami i preferencjami klienta, tworząc go od podstaw z efektywnych kosztowo komponentów (ETF), dywersyfikacją geograficzną — ponad 50 proc. aktywów ulokowanych jest za granicą, na bazie alokacji wypracowywanej przez zagranicznych partnerów inwestycyjnych banku — Commerzbank, Lombard Street Research, JP Morgan czy Blackrock — wyjaśnia Krzysztof Bratos, dyrektor departamentu bankowości prywatnej w mBanku.

Citi Handlowy ma dwie oferty w ramach bankowości prywatnej, zależnie od wysokości płynnych aktywów klienta. Program Citigold Private Client adresowany do osób z aktywami co najmniej 3 mln zł, obejmuje doradztwo zespołów ekspertów z 6 różnych obszarów bankowości, tworzących kompleksowe i spersonalizowane strategie dotyczące budowy i zabezpieczenia kapitału (doradztwo inwestycyjne, maklerskie, rozwiązania walutowe itd.) czy sukcesji majątkowej. Natomiast dla krezusów posiadających na koncie ponad 1 milion dolarów czekają jeszcze wyższej klasy rozwiązania private bankingu, a w tym roku Citi Handlowy planuje wprowadzić nawet prestiżowe usługi dla klientów tzw. UHNW (Ultra High-Net-Worth) — czyli z majątkiem 25 milionów dolarów.

Personalna obsługa

Dla klientów premium, z nieco szczuplejszym portfelem, powstały produkty i usługi w ramach personal banking, czyli bankowości osobistej. Na przykład Bank Pekao ma w swoim portfolio Świat Premium, usługę, z której korzystają klienci z aktywami od 200 tys. zł do 1 mln zł.

— Oferta koncentruje się na depozytach, w tym atrakcyjnych kontach oszczędnościowych, funduszach inwestycyjnych, złotych kartach kredytowych, kredytach hipotecznych,atrakcyjnych kursach walutowych czy ofercie ubezpieczeń podróżnych — wylicza Artur Jaśkiewicz.

Citi Handlowy klientom z miesięcznym saldem minimum 300 tys. zł proponuje m.in. wsparcie ekspertów przy pomnażaniu majątku, zaś mBank opracował produkt Intensive, kierując go dla osób z dochodami minimum 7 tys. zł miesięcznie lub posiadających 100 tys. zł aktywów na koncie. Ta oferta pozwala za darmo korzystać ze wszystkich bankomatów i dokonywać przelewów ekspresowych. Intensive daje też możliwość przewalutowania pieniędzy po atrakcyjnym kursie czy wsparcie profesjonalnych doradców, a nawet konsjerża.

— W ciągu ostatniego roku prawie podwoiliśmy liczbę klientów korzystających z oferty Intensive, co potwierdza jej atrakcyjność. Dlatego w najbliższym czasie będziemy szlifować nasze obecne portfolio — zapowiada Krzysztof Bratos.

Wylicza, że bank w ramach private czy personal bankingu obsługuje już ponad 7 tys. klientów.

Globalnie i rodzinnie

Banki rozwijają pakiety dla zamożnych klientów równolegle ze zmianami w ich potrzebach i rosnącą świadomością finansową. Bank Pekao np. w ostatnich kilku latach zmodyfikował ofertę kart kredytowych, wprowadził nowoczesną wielowalutową kartę debetową World Elite oraz usługę doradztwa inwestycyjnego.

— W tym segmencie kluczem jest jakość i indywidualne podejście, a nie ilość czy najniższa cena. Dlatego systematycznie przeprowadzamy audyty oferowanych produktów oraz drobiazgowo dobieramy nowe, tak aby odpowiadały na rzeczywiste potrzeby klienta. Zaś w przyszłości ważnym wyróżnikiem oferty private bankingu będą rozwiązania zagraniczne — tłumaczy Krzysztof Bratos.

Ofertę bankowości prywatnej już znacznie modyfikuje otwarty dostęp do wielu globalnych instrumentów finansowych, podmiotów zarządzających aktywami z innych rynków czy nowych rozwiązań walutowych. Pojawiają się więc nowe rozwiązania inwestycyjne i ubezpieczeniowe. Banki dostrzegły również zmiany wywołane chociażby rodzinnymi planami najzamożniejszych. Dlatego np. w 2016 r. Citi Handlowy poszerzył paletę usług o wspieranie sukcesji majątku, rozpoczynając cykl zamkniętych seminariów poświęconych tej tematyce, a w kolejnych latach zaproponował indywidualne konsultacje mające na celu analizę bieżącej sytuacji życiowej klienta oraz określenie strategii prawno-finansowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu