Rośnie liczba klientów private bankingu

opublikowano: 25-04-2019, 22:00

Szyte na miarę usługi to warunek sine qua non rozwoju podmiotów finansowych. W ramach prywatnej bankowości powstają coraz bardziej dopasowane produkty inwestycyjne i nie tylko.

Dziś rachunki osobiste w pakiecie private bankingu, dedykowane VIP-om, oferują naprawdę sporo możliwości, ze wsparciem dedykowanych doradców na czele. Wisienką na torcie są specjalne usługi konsjerża, osobistego opiekuna, który potrafi załatwić wszystko, łącznie z podlaniem kwiatów na parapecie. Z takich pakietów mogą jednak korzystać osoby, których aktywa płynne z reguły wynoszą minimum 1 mln zł. Choć — jak przyznaje Wojciech Adamczyk, dyrektor departamentu produktów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych w banku Citi Handlowy — liczba klientów private bankingu ciągle stanowi nad Wisłą niewielki odsetek wszystkich klientów sektora bankowego, jednak ta grupa szybko się powiększa.

— Według KPMG w Polsce liczba osób zarabiających ponad 50 tys. zł brutto miesięcznie wyniosła w 2017 r. 50 tys., o 8 tys. więcej niż w 2016 r. Ciekawie wygląda również zestawienie osób z miesięcznym dochodem powyżej 20 tys. zł brutto, których populacja od 2016 r. wzrosła o 30 tys. Już w 2017 r. mieszkało w Polsce 194,4 tys. podatników z tej grupy. I w nich właśnie należy w największym stopniu upatrywać przyszłych klientów rozwiązań private bankingu — tłumaczy Wojciech Adamczyk.

Dedykowane produkty

Banki obserwują również rosnący potencjał wewnętrzny.

— Wielu obecnych klientów z odpowiednimi aktywami może zostać objętych ofertą private banking lub premium. Jednocześnie rozwój produktów w ramach oferty podąża za oczekiwaniami klientów, a nawet w pewnych obszarach je wyprzedza — podkreśla Artur Jaśkiewicz, dyrektor biura zarządzania segmentem klientów zamożnych i private banking w Banku Pekao.

Bank ten w ramach private bankingu proponuje m.in. doradztwo, dedykowane produkty inwestycyjne, usługi maklerskie, karty kredytowe z serwisem konsjerż czy pakiety ubezpieczeniowe. By z tej oferty skorzystać, trzeba mieć minimum 1 mln zł na rachunku. Z kolei mBank osobom z płynnymi aktywami w wysokości minimum 4 mln zł proponuje Wealth Management, czyli spersonalizowane doradztwo.

— Budujemy portfel z indywidualnymi ograniczeniami i preferencjami klienta, tworząc go od podstaw z efektywnych kosztowo komponentów (ETF), dywersyfikacją geograficzną — ponad 50 proc. aktywów ulokowanych jest za granicą, na bazie alokacji wypracowywanej przez zagranicznych partnerów inwestycyjnych banku — Commerzbank, Lombard Street Research, JP Morgan czy Blackrock — wyjaśnia Krzysztof Bratos, dyrektor departamentu bankowości prywatnej w mBanku.

Citi Handlowy ma dwie oferty w ramach bankowości prywatnej, zależnie od wysokości płynnych aktywów klienta. Program Citigold Private Client adresowany do osób z aktywami co najmniej 3 mln zł, obejmuje doradztwo zespołów ekspertów z 6 różnych obszarów bankowości, tworzących kompleksowe i spersonalizowane strategie dotyczące budowy i zabezpieczenia kapitału (doradztwo inwestycyjne, maklerskie, rozwiązania walutowe itd.) czy sukcesji majątkowej. Natomiast dla krezusów posiadających na koncie ponad 1 milion dolarów czekają jeszcze wyższej klasy rozwiązania private bankingu, a w tym roku Citi Handlowy planuje wprowadzić nawet prestiżowe usługi dla klientów tzw. UHNW (Ultra High-Net-Worth) — czyli z majątkiem 25 milionów dolarów.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Personalna obsługa

Dla klientów premium, z nieco szczuplejszym portfelem, powstały produkty i usługi w ramach personal banking, czyli bankowości osobistej. Na przykład Bank Pekao ma w swoim portfolio Świat Premium, usługę, z której korzystają klienci z aktywami od 200 tys. zł do 1 mln zł.

— Oferta koncentruje się na depozytach, w tym atrakcyjnych kontach oszczędnościowych, funduszach inwestycyjnych, złotych kartach kredytowych, kredytach hipotecznych,atrakcyjnych kursach walutowych czy ofercie ubezpieczeń podróżnych — wylicza Artur Jaśkiewicz.

Citi Handlowy klientom z miesięcznym saldem minimum 300 tys. zł proponuje m.in. wsparcie ekspertów przy pomnażaniu majątku, zaś mBank opracował produkt Intensive, kierując go dla osób z dochodami minimum 7 tys. zł miesięcznie lub posiadających 100 tys. zł aktywów na koncie. Ta oferta pozwala za darmo korzystać ze wszystkich bankomatów i dokonywać przelewów ekspresowych. Intensive daje też możliwość przewalutowania pieniędzy po atrakcyjnym kursie czy wsparcie profesjonalnych doradców, a nawet konsjerża.

— W ciągu ostatniego roku prawie podwoiliśmy liczbę klientów korzystających z oferty Intensive, co potwierdza jej atrakcyjność. Dlatego w najbliższym czasie będziemy szlifować nasze obecne portfolio — zapowiada Krzysztof Bratos.

Wylicza, że bank w ramach private czy personal bankingu obsługuje już ponad 7 tys. klientów.

Globalnie i rodzinnie

Banki rozwijają pakiety dla zamożnych klientów równolegle ze zmianami w ich potrzebach i rosnącą świadomością finansową. Bank Pekao np. w ostatnich kilku latach zmodyfikował ofertę kart kredytowych, wprowadził nowoczesną wielowalutową kartę debetową World Elite oraz usługę doradztwa inwestycyjnego.

— W tym segmencie kluczem jest jakość i indywidualne podejście, a nie ilość czy najniższa cena. Dlatego systematycznie przeprowadzamy audyty oferowanych produktów oraz drobiazgowo dobieramy nowe, tak aby odpowiadały na rzeczywiste potrzeby klienta. Zaś w przyszłości ważnym wyróżnikiem oferty private bankingu będą rozwiązania zagraniczne — tłumaczy Krzysztof Bratos.

Ofertę bankowości prywatnej już znacznie modyfikuje otwarty dostęp do wielu globalnych instrumentów finansowych, podmiotów zarządzających aktywami z innych rynków czy nowych rozwiązań walutowych. Pojawiają się więc nowe rozwiązania inwestycyjne i ubezpieczeniowe. Banki dostrzegły również zmiany wywołane chociażby rodzinnymi planami najzamożniejszych. Dlatego np. w 2016 r. Citi Handlowy poszerzył paletę usług o wspieranie sukcesji majątku, rozpoczynając cykl zamkniętych seminariów poświęconych tej tematyce, a w kolejnych latach zaproponował indywidualne konsultacje mające na celu analizę bieżącej sytuacji życiowej klienta oraz określenie strategii prawno-finansowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Polecane