Rośnie liczba pesymistów

opublikowano: 16-01-2019, 22:00

Coraz więcej polskich firm motoryzacyjnych wróży spowolnienie. Miny rzedną i dystrybutorom, i producentom.

Z najnowszego badania KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że 65 proc. przedstawicieli dystrybutorów oraz 80 proc. przedstawicieli producentów obecnych na polskim rynku motoryzacyjnym pozytywnie ocenia obecną sytuację w branży. Porównując jednak wyniki do poprzedniej edycji badania, z połowy 2018 r., wskaźnik zadowolenia spadł w obu grupach — o 6 pkt. proc. wśród przedstawicieli firm dystrybucyjnych oraz o 2 pkt. w grupie menedżerów firm produkujących pojazdy oraz zabudowy i części samochodowe.

Zdaniem menedżerów zatrudnionych w firmach motoryzacyjnych, sytuacja w branży w ciągu najbliższego roku będzie gorsza niż w 2018 r. Zaledwie 18 proc. przedstawicieli firm dystrybucyjnych uważa, że w ciągu roku sytuacja w branży poprawi się lub poprawi się zdecydowanie. W przypadku firm produkcyjnych poprawy spodziewa się 20 proc. (spadek o 3 pkt. proc.) w stosunku do poprzedniej edycji badania. Przyszłość branży zdecydowanie gorzej oceniają przedstawiciele firm produkcyjnych, wśród których aż 40 proc. spodziewa się pogorszenia lub zdecydowanego pogorszenia sytuacji w branży. W przypadku firm dystrybucyjnych takie zdanie ma 35 proc. respondentów. Gorsze nastroje panujące wśród firm zajmujących się produkcją można zauważyć również w przypadku oceny sytuacji gospodarczej w Polsce. Już 46 proc. przedstawicieli producentów spodziewa się w najbliższym roku pogorszenia sytuacji gospodarczej w kraju, z czego 13 proc. — zdecydowanego pogorszenia. Nieco mniejszy pesymizm jest wśród firm zajmujących się dystrybucją — pogorszenia lub zdecydowanego pogorszenia sytuacji gospodarczej w Polsce spodziewa się 27 proc. respondentów.

— Tak wyraźny spadek nastrojów w ocenie przyszłości branży i ogólnej sytuacji gospodarczej w kraju niepokoi. Jest on powiązany również z pojawiającymi się coraz częściej o w mediach zapowiedziami o spodziewanym spowolnieniu gospodarczym, do którego branża motoryzacyjna zaczynasię już mentalnie przygotowywać — mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Mimo obaw wyrażanych przez część menedżerów na temat nadchodzącej koniunktury połowa przedstawicieli i dystrybutorów, i producentów w najbliższych sześciu miesiącach planuje zwiększyć sprzedaż, natomiast 57 proc. przedstawicieli producentów oraz 41 proc. dystrybutorów planuje zwiększyć przychody. Ponadto czterech na dziesięciu dystrybutorów planuje zwiększyć poziom zatrudnienia oraz liczbę serwisów. Zwiększyć zatrudnienie planuje 43 proc. przedstawicieli firm zajmujących się produkcją, a 7 proc. przyznało, że zamierza zdecydowanie zmniejszyć nakłady inwestycyjne.

— Bardzo istotne są wskaźniki oceny przyszłej sytuacji branży motoryzacyjnej, gdzie aż 40 proc. przedstawicieli firm produkcyjnych oczekuje pogorszenia lub znacznego pogorszenia sytuacji Dystrybutorzy równie pesymistycznie oceniają przyszłość sektora — aż 35 proc. z nich jest zdania, że w ciągu roku sytuacja się pogorszy. W obu grupach wskaźnik przyszłej sytuacji branży spadł poniżej 50 pkt., co oznacza przewagę nastrojów pesymistycznych — mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Poproszeni o wskazanie kluczowych wyzwań, które będą stały przed firmami motoryzacyjnymi w ciągu najbliższych sześciu miesięcy, blisko 8 na 10 przedstawicieli firm dystrybucyjnych wskazało na zagadnienia związane z kosztami pracy, niewiele mniej — 75 proc. — na trudności z dostępem do pracowników technicznych, natomiast dla 53 proc. wyzwaniem będą nowe regulacje prawne. Problemy kadrowe, a konkretnie dostęp do pracowników wysokich kwalifikacjach oraz nowe regulacje prawne, będą stanowiły istotne wyzwania również dla 64 proc. firm produkcyjnych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy