Rozpada się system EKMT

opublikowano: 06-11-2014, 00:00

Rosjanie ograniczyli liczbę zezwoleń na przewozy. Polscy przewoźnicy mogą tam w 2015 r. wykonać o 15 tys. jazd mniej

Polscy przewoźnicy wykorzystują w przewozach do Federacji Rosyjskiej (FR) zezwolenia jednorazowe (dwustronne i tranzytowe oraz do i z krajów trzecich) oraz zezwolenia EKMT (Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu) wydawane przez ITF (Międzynarodowe Forum Transportu). Liczbę wymienianych z FR zezwoleń jednorazowych ustalono na podstawie polsko-rosyjskiej umowy zawartej w Soczi podczas posiedzenia Komisji Mieszanej do Spraw Międzynarodowych Przewozów Drogowych na trzy lata (2013-15) — po tyle samo w każdym roku. Ale Rosjanie już po raz drugi w ostatnich pięciu latach Rosjanie zmniejszyli liczbę zezwoleń EKMT ważnych w ich kraju.

Po nieakceptowaniu karnetów TIR przez Rosję i embargu wprowadzanym stopniowo od lipca 2013 r. w kolejnych regionach ograniczenie EKMT oznacza poważny kryzys polskiego międzynarodowego transportu drogowego.
Zobacz więcej

DROGA DO ZAPAŚCI:

Po nieakceptowaniu karnetów TIR przez Rosję i embargu wprowadzanym stopniowo od lipca 2013 r. w kolejnych regionach ograniczenie EKMT oznacza poważny kryzys polskiego międzynarodowego transportu drogowego. Grzegorz Kawecki

— Tym razem zmniejszyli ją czterokrotnie — z 67 zezwoleń bazowych do 16. Zezwolenia EKMT pozwalają wielokrotnie przekraczać granice krajów członkowskich, w tym FR. Zatem zmniejszenie liczby zezwoleń będzie skutkowało ograniczeniem liczby przejazdów przez terytorium Rosji — szacujemy, że w całym 2015 r. liczba jazd zmniejszy się o co najmniej 15 tys. — mówi Tadeusz Wilk, dyrektor departamentu transportu w Zrzeszeniu Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD).

Zagrożenie dla systemu

Tak znaczne zmniejszenie liczby zezwoleń EKMT za niebezpieczne uznaje także ITF.

— Takie obawy przekazał Jose Viegas, sekretarz generalny ITF, w emocjonalnym wystąpieniu podczas wrześniowego posiedzenia grupy roboczej tej organizacji. Mówiąc wprost — możemy nie dotrwać do 2016 r. Skierował apel do wszystkich uczestników spotkania, aby przedstawili ministrom transportu w swoich krajach powagę sytuacji. Spotkanie ministrów zaplanowano na maj 2015 r. — opowiada Tadeusz Wilk.

W dodatku zmniejszenie liczby zezwoleń EKMT to już kolejne administracyjne ograniczenie możliwości wykonywania przewozów.

— Po nieakceptowaniu karnetów TIR przez Rosję i embargu wprowadzanym stopniowo w jej kolejnych regionach od lipca 2013 r. ograniczenie EKMT oznacza poważny, a przy tym stale nasilający się kryzys polskiego międzynarodowego transportudrogowego. Przewoźnicy tracą pracę, a znaczącej części taboru nie można wykorzystać — mówi Tadeusz Wilk.

Zezwolenia EKMT uzupełniają pulę zezwoleń wzajemnych, wymienianych na podstawie umowy bilateralnej, ale obie pule są od siebie niezależne.

— W 2013 r. polscy przewoźnicy wykonali łącznie — korzystając z obu typów zezwoleń — 250-270 tys. przewozów do i z Rosji. Szacuje się, że jeśli w 2015 r. Rosja nie wycofa zastrzeżeń, to polscy przewoźnicy nie wykonają około 10 tys. przewozów do i z tego kraju, realizowanych dotąd na podstawie zezwoleń EKMT — uważa Piotr Popa, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Prawo ograniczeń

Każde państwo członkowskie ITF może ograniczyć stosowanie zezwoleń EKMT na swoim terenie, np. przez jednostronne zmniejszenie przysługującej mu kwoty zezwoleń bazowych. Skutkiem — poza ograniczeniem dostępu obcych przewoźników do rynku — jest także limitowanie własnych możliwości przewozów w innych państwach.

— Ograniczenia liczby zezwoleń bazowych utrzymuje pięć państw: Austria, Grecja, Węgry, Włochy i Rosja. Na ostatnim posiedzeniu przedstawiciel Rosji oświadczył, że ponieważ inne kraje nie zamierzają wycofać swoich zastrzeżeń, to jego kraj od stycznia 2015 r. jeszcze obniży liczbę zezwoleń bazowych ważnych na jego terytorium. Ewentualne dalsze ograniczenia będą dotyczyły wszystkich państw członkowskich — wyjaśnia Piotr Popa.

Rosja stop

W dodatku działający w Polsce operatorzy logistyczni już odczuwają rosyjskie spowolnienie gospodarcze.

— Wymiana handlowa z Rosją, w której Dachser uczestniczył jako operator logistyczny, w zasadzie zamarła. Wprowadzenie embarga na dostawy z Polski zahamowało działalność transportową na tym kierunku. Najbardziej odczuwają to firmy transportowe, które się w niej specjalizowały. Przewozy na Ukrainę też nie wyglądają najlepiej — informuje Grzegorz Lichocik, prezes Dachsera. Dodaje, że wielu klientów jego firmy, postanowiło przeczekać niepewną sytuację na Ukrainie.

— Pojawiły się prośby o przetrzymanie części towarów w magazynach w Polsce do wyklarowania się sytuacji. Wygląda na to, że firmy uważają te trudności za przejściowe i liczą, że w najbliższym czasie wymiana gospodarcza z Ukrainą wróci do normy. Powstanie nowego rządu powinno pomóc w stabilizacji tego kraju — uważa Grzegorz Lichocik.

 

O EKMT

System EKMT powstał w 1969 r., by stworzyć wspólny rynek transportowy w krajach EWG i ułatwić transport drogowy w Europie. Pierwsze zezwolenia EKMT wydano w 1974 r. ITF, które administruje zezwoleniami, szacuje, że wykonywane dzięki tym zezwoleniom przewozy to około 5 proc. rynku transportowego. Do ITF należy 56 państw.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu