Ruszają dopłaty do ładowarek

opublikowano: 30-11-2021, 20:00

Na rozwój infrastruktury ładowania e-aut, stacji tankowania wodorem i konieczną modernizację sieci elektroenergetycznej NFOŚiGW przekaże prawie 1,9 mld zł.

7 stycznia 2022 r. startuje nabór wniosków w realizowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) programie „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru”. Dotacje będą bezzwrotne, a skorzystać z nich mogą: samorządy, firmy, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe oraz rolnicy indywidualni. Celem jest nie tylko upowszechnienie samochodów elektrycznych, ale również przemysłu i usług w sektorach działających na rzecz elektromobilności.

Program przewiduje dofinansowanie przedsięwzięć polegających na: utworzeniu punktów ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW wyłącznie na potrzeby własne (przewidziany budżet to 70 mln zł), budowie stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 22 kW innych niż ogólnodostępne stacje ładowania (70 mln zł), budowie ogólnodostępnych stacji ładowania o mocy nie mniejszej niż 50 kW albo przebudowie ogólnodostępnych stacji ładowania skutkującej przyrostem do mocy nie mniejszej niż 50 kW (budżet 630 mln zł), a także budowie lub przebudowie ogólnodostępnych stacji wodoru (budżet 100 mln zł). Łącznie w ramach realizacji programu planuje się stworzenie lub przebudowanie blisko 17,8 tys. różnego typu punktów ładowania pojazdów elektrycznych oraz 20 stacji tankowania wodoru.

— Budżet programu wyniesie 870 mln zł, co znacznie zwiększy dostępność ładowarek, również w małych i średnich miejscowościach oraz upowszechni zainteresowanie pojazdami elektrycznymi — uważa Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW.

Równolegle program ma wspierać polskie kompetencje przemysłowe związane z budową stacji ładowania pojazdów elektrycznych i ich tankowania wodorem. Artur Lorkowski, wiceprezes funduszu, podkreśla, że w Polsce jest około 1,7 tys. stacji ładowania, z których tylko nieco ponad 30 proc. to punkty ładowania prądem stałym (DC). Reszta to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

— Oferta finansowa funduszu powinna zwiększyć udział ogólnodostępnych ładowarek szybkich i o dużej mocy — mówi Artur Lorkowski.

Techniczna wykonalność tego planu jest uzależniona od rozwoju sieci elektroenergetycznej, dlatego fundusz równolegle zaoferuje wsparcie dla operatorów sieci dystrybucyjnej na inwestycje w budowę linii energetycznych oraz stacji transformatorowych.

— Na ten cel dodatkowo przeznaczymy 1 mld zł — mówi Artur Lorkowski.

Rozwój sieci dystrybucyjnej będzie realizowany w ramach programu „Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych”. Jest on skierowany do operatorów systemu dystrybucyjnego. Pieniądze (w formie dotacji) będą przeznaczone na budowę, rozbudowę i modernizację około 4 tys. km linii elektroenergetycznych oraz stworzenie około 800 stacji transformatorowo-rozdzielczych. Program będzie finansowany z Funduszu Modernizacyjnego.

Wnioski o dofinansowanie w ramach ogłoszonych naborów można składać od 7 stycznia do 31 marca 2022 r.

33 143Tyle samochodów elektrycznych jeździ obecnie (stan na koniec października 2021 r.) po polskich drogach. 16 037 z nich to auta zasilane wyłącznie prądem, reszta to hybrydy typu plug-in.
1712To liczba ogólnodostępnych stacji ładowania aut elektrycznych w Polsce (łącznie 3337 punktów). 536 stacji ma szybkie ładowarki prądu stałego.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane