Rynek daje możliwość wyboru

Marcin Złoch
opublikowano: 10-11-2004, 00:00

Outsourcing informatyczny to kilka podstawowych grup usług. Spośród nich należy wybrać najlepszą dla firmy.

Poszukując oferty rynkowej z zakresu outsourcingu IT można natrafić na wiele propozycji. Jednak niełatwo wybrać partnera oferującego usługi adekwatne do zapotrzebowania.

— Z outsourcingiem jest podobnie jak z innymi typami usług informatycznych — im wyższy ich poziom, tym mniej dostawców. W Polsce najwięcej firm oferuje stosunkowo prostą usługę — hosting serwerów bez względu na ich zawartość — informuje Michael Kucharski, prezes itelligence.

Nieco wyższy poziom to kolokacja — na ogół oddaje się pod opiekę firmie zewnętrznej serwery wraz z administracją do pewnego poziomu: outsourcer zajmuje się sprzętem, backupem i systemem operacyjnym, zaś aplikacja biznesowa pozostaje w gestii klienta.

Kolejny stopień współpracy outsourcingowej polega na tym, że firma zewnętrzna administruje także aplikacją, która pozostaje własnością klienta.

— Na końcu tej gradacji usług jest ASP, czyli dzierżawienie aplikacji. W Polsce się nie sprawdziło głównie z powodu kosztów łącz — twierdzi Michael Kucharski.

Inny podział

Anna Sieńko z IBM Polska, informuje, że oferta outsourcingu IT obejmuje dwa obszary: aplikacje i infrastrukturę IT.

— Outsourcing aplikacji w większości przypadków obejmuje utrzymanie i rozwój standardowych pakietów aplikacji np.: SAP, PeopleSoft, Oracle, ale również coraz częściej jest zlecane na zewnątrz utrzymanie aplikacji tworzonych wewnętrznie. Oferta na outsourcing infrastruktury IT odzwierciedla strukturę działu informatyki w outsourcowanej firmie, czyli obejmuje prowadzenie dla klienta: ośrodków obliczeniowych, help desku, obsługę stacji roboczych czy utrzymanie sieci lokalnych i rozległych — przekonuje Anna Sieńko.

Na odległość

Adam Pastuszka z Comarchu przekonuje, że najpopularniejsze usługi outsourcingowe to: hosting i kolokacja, serwis sprzętu, administracja aplikacjami i bazami danych.

— Serwis sprzętu jest świadczony w siedzibie klienta. Usługi administracyjne są wykonywane najczęściej zdalnie — on-line. Spotykane są także na rynku umowy outsourcingowe administracji, gdzie pracownik firmy outsourcingowej wykonuje zadania administracyjne w siedzibie klienta — wylicza Adam Pastuszka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Złoch

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Rynek daje możliwość wyboru