Partnerem sekcji jest TAURON

Samorządowy menedżer regionu 2016 (RANKING)

AR
30-11-2016, 12:39

Jak co roku "Puls Biznesu" publikuje ranking najlepszych samorządowców.

Ranking samorządowych menedżerów regionów powstał po raz piąty na podstawie badania przeprowadzanego dla „Pulsu Biznesu” przez firmę ARC Rynek i Opinia. O wskazanie najlepiej zarządzających gminami w ich województwie prosi ona samorządowców (nie mogą, oczywiście, głosować na siebie). Respondenci biorą pod uwagę cztery kryteria: dobre zarządzanie finansami gminy (w tym pozyskiwanie funduszy zewnętrznych), sprawne zarządzanie oświatą, inwestowanie w infrastrukturę i efektywne budowanie aktywności społecznej. Wskazania mają nadaną różną rangę i są przetwarzane zgodnie z przyjętymi przez firmę badawczą wskaźnikami. Po ich przeliczeniu uzyskuje się sumę punktów (patrz ranking poniżej), która jest podstawą klasyfikacji w rankingu.

Zobacz także

Cały raport "Samorządowy menedżer regionu 2016" możesz ściągnąć klikając w okładkę albo TUTAJ >>>

 

Tomasz Siemieniec redaktor naczelny „Pulsu Biznesu”:

Serdecznie gratuluję uczestnikom kolejnej edycji naszego rankingu „Samorządowy menedżer regionu”, a szczególnie jego zwycięzcom. Mają prawo do tym większej satysfakcji, że o obecności i miejscu w nim decydują samorządowcy. Trudno o gremium bardziej kompetentne. Wskazując najlepszych menedżerów w gminach, nie kierują się kryteriami towarzysko-politycznymi, lecz rzeczywistymi dokonaniami. To dlatego na podium zamiast prezydentów aglomeracji z miliardowymi budżetami często są wójtowie niewielkich gmin, którzy potrafią z korzyścią dla lokalnych społeczności rozdysponować kwoty kilkaset razy mniejsze. Wielu wyróżnionych sprawuje zresztą swoje funkcje od kilku kadencji, co dowodzi, że ich umiejętności zarządcze doceniają także mieszkańcy. Zwycięzców, jak co roku, prezentujemy na tle ich dokonań, głównie inwestycyjnych. To najlepiej świadczy o tym, dzięki czemu zyskali uznanie, tym bardziej że rok 2016 był dla gminnych budżetów niezbyt sprzyjający — przypadł na koniec jednej i początek kolejnej unijnej perspektywy finansowej. Dopiero niedawno rozpoczęły się nabory wniosków o dofinansowanie w niektórych programach. Pozostałe ruszą w 2017 r. Poza tym Polacy wkroczą w ten rok, mając nieco więcej pieniędzy, m.in. dzięki rządowemu programowi 500+, dobrze dzieje się na rynku pracy. Większość samorządowców patrzy więc na przyszły rok z optymizmem i w zaplanowanych budżetach zapowiadają rekordowe dochody i większe wydatki rozwojowe. Tym ważniejsza będzie zatem współpraca samorządów z biznesem przy wykorzystywaniu stwarzanych przez rząd możliwości rozwojowych. Dobry samorządowy menedżer umie je spożytkować dla dobra mieszkańców gminy. Przykładem chociażby — opisany w tym dodatku — rządowy plan przyciągnięcia inwestycji motoryzacyjnych. Przyczynią się one także do rozwoju lokalnej gospodarki, dając miejsca pracy, zlecenia poddostawcom, a także możliwość zaangażowania się dużych firm w działania na rzecz lokalnych społeczności.

Tomasz Siemieniec redaktor naczelny „Pulsu Biznesu”:

Serdecznie gratuluję uczestnikom kolejnej edycji naszego rankingu „Samorządowy menedżer regionu”, a szczególnie jego zwycięzcom. Mają prawo do tym większej satysfakcji, że o obecności i miejscu w nim decydują samorządowcy. Trudno o gremium bardziej kompetentne. Wskazując najlepszych menedżerów w gminach, nie kierują się kryteriami towarzysko-politycznymi, lecz rzeczywistymi dokonaniami. To dlatego na podium zamiast prezydentów aglomeracji z miliardowymi budżetami często są wójtowie niewielkich gmin, którzy potrafią z korzyścią dla lokalnych społeczności rozdysponować kwoty kilkaset razy mniejsze. Wielu wyróżnionych sprawuje zresztą swoje funkcje od kilku kadencji, co dowodzi, że ich umiejętności zarządcze doceniają także mieszkańcy. Zwycięzców, jak co roku, prezentujemy na tle ich dokonań, głównie inwestycyjnych. To najlepiej świadczy o tym, dzięki czemu zyskali uznanie, tym bardziej że rok 2016 był dla gminnych budżetów niezbyt sprzyjający — przypadł na koniec jednej i początek kolejnej unijnej perspektywy finansowej. Dopiero niedawno rozpoczęły się nabory wniosków o dofinansowanie w niektórych programach. Pozostałe ruszą w 2017 r. Poza tym Polacy wkroczą w ten rok, mając nieco więcej pieniędzy, m.in. dzięki rządowemu programowi 500+, dobrze dzieje się na rynku pracy. Większość samorządowców patrzy więc na przyszły rok z optymizmem i w zaplanowanych budżetach zapowiadają rekordowe dochody i większe wydatki rozwojowe. Tym ważniejsza będzie zatem współpraca samorządów z biznesem przy wykorzystywaniu stwarzanych przez rząd możliwości rozwojowych. Dobry samorządowy menedżer umie je spożytkować dla dobra mieszkańców gminy. Przykładem chociażby — opisany w tym dodatku — rządowy plan przyciągnięcia inwestycji motoryzacyjnych. Przyczynią się one także do rozwoju lokalnej gospodarki, dając miejsca pracy, zlecenia poddostawcom, a także możliwość zaangażowania się dużych firm w działania na rzecz lokalnych społeczności.

Mateusz Morawiecki wicepremier, minister rozwoju i finansów:

Szanowni Państwo, jeśli miałbym wskazać najbardziej wartościowe zmiany ustrojowe w Polsce po 1989 r., wymieniłbym wśród nich samorząd terytorialny, który wielu z nas kojarzy się z takimi cechami, jak otwartość, umiejętność czerpania z dobrych praktyk i doświadczeń innych oraz prymat współpracy ponad egoizmami. Podkreślam znaczenie tych cech, bowiem mogą one odegrać pozytywną i kluczową rolę w stawianiu czoła strategicznym wyzwaniom, jakie dziś stoją przed władzami każdego szczebla administracji publicznej w naszym kraju. W ciągu najbliższych 10 lat powinniśmy stworzyć w naszym kraju trwałe, perspektywiczne i efektywne podstawy rozwoju społeczno-gospodarczego, będące skuteczną odpowiedzią na dzisiejsze i jutrzejsze tendencje programujące światowe, w tym europejskie, zmiany. Głównie jednak to pierwsza połowa tej dekady zdecyduje, czy uda się nam wyrwać z pułapek rozwojowych, przełamać imposybilizm w sprawach cywilizacyjnych (choćby demograficznych i emigracyjnych) i zbudować polską drogę do gospodarczego bogactwa i dobrobytu naszego społeczeństwa. Dlatego dziś – w kontekście powyższych wyzwań — jednym z podstawowych zadań i aktywności zarówno po stronie administracji rządowej, jak i po stronie jednostek samorządu terytorialnego jest szeroko rozumiana polityka inwestycyjna. Zdolność efektywnego wykorzystania dostępnych narzędzi i środków finansowych dla wzmacniania spójności w wymiarze społecznym, ekonomicznym i terytorialnym będzie decydowała o tym, czy szósty pod względem potencjału kraj europejski spełni oczekiwania, ambicje i marzenia obywateli Rzeczpospolitej. Jestem pewien, że przy opisanych w tej publikacji atutach liderów władz lokalnych oraz dobrej jakości współpracy między szczeblem rządowym i samorządowym, jesteśmy w stanie wyzwania zamienić w zwycięstwa. I nie zaszkodzi wcale wzajemna mobilizacja nas wszystkich pod hasłem: „Wszystkie ręce na pokład!

Mateusz Morawiecki wicepremier, minister rozwoju i finansów:

Szanowni Państwo, jeśli miałbym wskazać najbardziej wartościowe zmiany ustrojowe w Polsce po 1989 r., wymieniłbym wśród nich samorząd terytorialny, który wielu z nas kojarzy się z takimi cechami, jak otwartość, umiejętność czerpania z dobrych praktyk i doświadczeń innych oraz prymat współpracy ponad egoizmami. Podkreślam znaczenie tych cech, bowiem mogą one odegrać pozytywną i kluczową rolę w stawianiu czoła strategicznym wyzwaniom, jakie dziś stoją przed władzami każdego szczebla administracji publicznej w naszym kraju. W ciągu najbliższych 10 lat powinniśmy stworzyć w naszym kraju trwałe, perspektywiczne i efektywne podstawy rozwoju społeczno-gospodarczego, będące skuteczną odpowiedzią na dzisiejsze i jutrzejsze tendencje programujące światowe, w tym europejskie, zmiany. Głównie jednak to pierwsza połowa tej dekady zdecyduje, czy uda się nam wyrwać z pułapek rozwojowych, przełamać imposybilizm w sprawach cywilizacyjnych (choćby demograficznych i emigracyjnych) i zbudować polską drogę do gospodarczego bogactwa i dobrobytu naszego społeczeństwa. Dlatego dziś – w kontekście powyższych wyzwań — jednym z podstawowych zadań i aktywności zarówno po stronie administracji rządowej, jak i po stronie jednostek samorządu terytorialnego jest szeroko rozumiana polityka inwestycyjna. Zdolność efektywnego wykorzystania dostępnych narzędzi i środków finansowych dla wzmacniania spójności w wymiarze społecznym, ekonomicznym i terytorialnym będzie decydowała o tym, czy szósty pod względem potencjału kraj europejski spełni oczekiwania, ambicje i marzenia obywateli Rzeczpospolitej. Jestem pewien, że przy opisanych w tej publikacji atutach liderów władz lokalnych oraz dobrej jakości współpracy między szczeblem rządowym i samorządowym, jesteśmy w stanie wyzwania zamienić w zwycięstwa. I nie zaszkodzi wcale wzajemna mobilizacja nas wszystkich pod hasłem: „Wszystkie ręce na pokład!

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: AR

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Samorządowy menedżer regionu 2016 (RANKING)