Globalny trend: miasta stają się coraz bardziej inteligentne. Zmiany dostrzec można w obszarze infrastruktury, budownictwa, systemów monitoringu i bezpieczeństwa. A także usług.

- Ważne jest, aby rozwiązania, jakie są tworzone, faktycznie ułatwiały życie mieszkańcom, budowały pozytywne doświadczenia i powodowały, że chętnie i w łatwy sposób się z nich korzysta. Przykładem może być stosowany w Jaworznie system bezgotówkowego płacenia za bilety – powiedział Zbigniew Wiśniewski, doradca zarządu MCX Systems podczas czwartej edycji Smart City Forum.
Płatności nowej generacji
Kolejny przykład – Olsztyn.
- Przyglądamy się temu, co jest dostępne na rynku i chcemy wprowadzać nowe rozwiązania, tak jak inne samorządy. W ostatnim czasie wdrożyliśmy portal Elektroniczne Płatności Olsztyna, za pomocą którego możemy sprawdzić stan wszystkich należności wobec miasta. Jesteśmy zintegrowani z systemem strefy płatnego parkowania i systemem straży miejskiej. Za pośrednictwem portalu można sprawdzić i opłacić mandaty. Jesteśmy jedynym miastem w Polsce, które umożliwia dokonanie opłaty za podatki lokalne tylko drogą elektroniczną – posiadamy portal, za pomocą którego można wypełnić deklarację podatkową – opowiadał Rafał Ruchlewicz, dyrektor Wydziału Informatyki Urzędu Miasta Olsztyna.
W mieście tym została wdrożona również Olsztyńska Karta Miejska pełniącą funkcję biletu okresowego i elektronicznej portmonetki. Można nią również płacić w parkomatach.
- W przyszłym tygodniu uruchamiamy aplikację do płatności WebPOS’em. Obecnie naszym partnerem jest Krajowa Izba Rozliczeniowa - ograniczeniem jest umowa podpisana na razie tylko z dwoma bankami – dodał Rafał Ruchlewicz.
Pełna integracja usług
Co jeszcze można zrobić, by polskie miasta stawały się coraz bardziej „inteligentne”?
Zdaniem Sebastiana Christowa, dyrektora Departamentu Gospodarki Elektronicznej Ministerstwa Rozwoju, duże znaczenie w tym procesie na standaryzacja usług. Większy nacisk powinien być kładziony na wielokanałowość (omnichannel).
- Zgadzam się, potrzebna jest kompatybilność i różnorodność w tym zakresie – zaznaczył również Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy.
Zaznaczył on, że wiele działań powinno być przez samorządy inicjowanych razem, np. tzw. wspólny bilet. Ale to dopiero początek transformacji.
- Zastosowanie płatności zbliżeniowych i obrotu bezgotówkowego do kupna biletu to nie jest już przyszłość, ale teraźniejszość. Ubolewam, że w wiele miast jest już spóźnionych – zaznaczył natomiast Zbigniew Nosal, prezes PKM Jaworzno.
Dodał, że społeczeństwo bardzo się zmienia i młode pokolenie intensywnie korzystają z urządzeń elektronicznych i internetu, a to tworzy potrzebę dostosowywania do ich oczekiwań również systemów administracyjnych i miejskich. Do zakupu biletu będzie można wykorzystać np. internet rzeczy. A w przypadku innych usług?
- Spółki gminne dostarczają mieszkańcom np. wodę. Już chyba każdy posiada licznik, który drogą radiową wysyła do centrali wskaźnik poziomu zużycia, a dlaczego od razu nie płaci za nas rachunku? To będzie przyszłość… i nie tak bardzo odległa – dodał Zbigniew Nosal.