Segment premium ciągnie rynek

opublikowano: 27-03-2019, 22:00

Po zapowiadanym spadku sprzedaży droższych aut, związanym ze zmianą przepisów leasingowych, nie ma śladu. Jest odwrotnie. To segment premium napędza wzrost sprzedaży aut w Polsce

Sprzedaż nowych samochodów osobowych w lutym 2019 r. okazała się najlepszym wynikiem tego miesiąca od 10 lat.

Przez pierwsze dwa miesiące 2019 r. zarejestrowano w Polsce ponad
10,7 tys. nowych aut z segmentu premium. To o ponad 8 proc. więcej niż rok
wcześniej. Cały rynek aut osobowych urósł o niespełna 2 proc. Drogie auta nadają
tempo, a przede wszystkim Mercedes. Model tej marki wybrało niemal 2,9 tys.
klientów
Zobacz więcej

KOŃ POCIĄGOWY:

Przez pierwsze dwa miesiące 2019 r. zarejestrowano w Polsce ponad 10,7 tys. nowych aut z segmentu premium. To o ponad 8 proc. więcej niż rok wcześniej. Cały rynek aut osobowych urósł o niespełna 2 proc. Drogie auta nadają tempo, a przede wszystkim Mercedes. Model tej marki wybrało niemal 2,9 tys. klientów Fot. Bloomberg

— Po wprowadzeniu nowelizacji przepisów leasingowych, w 2019 r. spodziewano się spadków sprzedaży najdroższych pojazdów. Jednakże wbrew obawom wróciliśmy na ścieżkę wzrostu z 2018 r., gdy segment marek premium rósł szybciej niż średnia rynkowa — zauważa Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

Efekt presji

Czy tak wysoka dynamika jest jedynie tymczasowym efektem presji legislacyjnej, przez którą Polacy przyspieszyli swoje decyzje zakupowe i już w grudniu podpisywali umowy na auta produkowane w 2019 r.? To okaże się za 2-3 miesiące. Ewentualne zawirowania dotkną jednak jedynie marki premium — dodaje Paweł Gos.

W lutym 2019 r. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiły się 43 764 sztuki nowych samochodów osobowych, czyli o 3,9 proc. więcej niż w tym samym miesiącu 2018 r. Jest to najwyższy lutowy wynik w ciągu ostatnich 10 lat. Liczba samochodów marek premium wyniosła 5,8 tys. szt., co oznacza wzrost o 18,2 proc. r/r oraz o 12,2 proc. w porównaniu ze styczniem. Kołem zamachowym rynku wciąż pozostają firmy, które stanowią aż 64,1 proc. kupujących. Tylko 35,9 proc. nabywców to klienci indywidualni. TOP3 marek nie zmienił się w porównaniu do sytuacji sprzed miesiąca: najchętniej kupowane są modele Skody, druga na liście uplasowała się Toyota, a trzeci był Volkswagen.

Od początku roku w Polsce sprzedano 89 961 nowych samochodów osobowych, czyli o 1,7 proc. więcej niż przed rokiem. W tym czasie sprzedano też o ponad 10,7 tys. aut marek premium. To o 8 proc. więcej niż rok temu Luty nie był optymistyczny, jeśli chodzi o sprzedaż aut z alternatywnymi napędami. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że z salonów w Polsce wyjechało niespełna 1400 hybryd (o 13,6 proc. r/r mniej). Spadek ten częściowo udało się skompensować wyższą dynamiką sprzedaży aut z napędem elektrycznym, których kupiono 151 szt. ( więcej o 68 proc. r/r). W porównaniu z ubiegłym rokiem zmniejszył się udział diesli (z 22,9 do 21,2 proc.), a zwiększył silników benzynowych (z 71,5 do 73,9 proc.). W ciągu dwóch miesięcy 2019 r. zarejestrowano 3,4 tys. hybryd (o 3,9 proc. mniej) oraz 228 aut z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in (o 9,9 proc. więcej).

Europa ze spadkami

Z danych ACEA wynika, że w lutym 2019 r. Europejczycy kupili ponad 1,1 mln nowych osobówek, czyli o 1 proc. mniej niż rok wcześniej. Spadek dynamiki wynika z ubiegłorocznej bardzo wysokiej bazy. Było to drugi najlepszy lutowy wynik w Unii Europejskiej od 2008 r. W drugim miesiącu tego roku na zielono możemy zaznaczyć trzy z pięciu największych rynków europejskich: Niemcy (wzrost 2,7 proc. ), Francję (2,1 proc.) oraz Wielką Brytanię (1,4 proc). Miesiąc pod kreską zakończyły Włochy (spadek o 2,4 proc.) i Hiszpania (8,8 proc.). Tytułem najpopularniejszego producenta w UE, pomimo delikatnego regresu (o 0,7 proc. ), może pochwalić się grupa Volkswagen.

Od stycznia do lutego 2019 r. popyt na nowe samochody w UE spadł o 2,9 proc. Silne spadki w porównaniu z ubiegłym rokiem odnotowały Hiszpania (8,4 proc.) i Włochy (4,9 proc.). W miarę stabilnie jest w Niemczech (wzrost o 0,6 proc.), Francji (wzrost o 0,5 proc.) i Wielkiej Brytanii (spadek o 0,8 proc.). W 2019 r. najszybciej rozwijają się rynki: litewski (wzrost o 68,8 proc.) i rumuński (wzrost o 26,8 proc.). Natomiast największy spadek dynamiki nastąpił w Holandii, aż o 17,6 proc.

— Patrząc na dane ACEA, zarówno te dotyczące Polski, jak i całej Unii, trudno prognozować, w jakim miejscu znajduje się branża motoryzacyjna i jak będą wyglądały najbliższe miesiące. Dysonans w wynikach sprzedażowych spowodowany jest głęboką transformacją, którą przechodzi sektor automotive. Pojazdy elektryczne nadal traktowane są jako drugie lub trzecie auto dla zamożnej rodziny, przeznaczone do jazdy po mieście. Nie zmienia to faktu, że producenci dostrzegają rosnący potencjał ekoaut i już teraz przygotowują swoje zakłady w kierunku ich masowego wytwarzania, stopniowo przestając inwestować w unowocześnianie i modyfikowanie pojazdów z napędami tradycyjnymi — podsumowuje Paweł Gos.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu