SGH: Niemcom rosną konkurenci

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 27-10-2005, 17:06

Niemcom wyrośli nowi konkurenci - uważa prof. Bogumiła Brocka-Palacz ze Szkoły Głównej Handlowej. Wcześniej była to Japonia, która przejmowała udziały rynkowe firm niemieckich, obecnie są to - jej zdaniem: Korea, Malezja, Singapur, Tajwan, Tajlandia, Wietnam.

Niemcom wyrośli nowi konkurenci - uważa prof. Bogumiła Brocka-Palacz ze Szkoły Głównej Handlowej. Wcześniej była to Japonia, która przejmowała udziały rynkowe firm niemieckich, obecnie są to - jej zdaniem: Korea, Malezja, Singapur, Tajwan, Tajlandia, Wietnam.

    Podczas konferencji "Międzynarodowa konkurencyjność Niemiec. Implikacje dla Polski" dodała ona, że konkurentem Niemiec jest też gospodarka amerykańska, w której funkcjonuje ponad 6 tys. przedsiębiorstw z kapitałem niemieckim, zatrudniających ponad milion osób.

    Siłą Niemiec jest eksport, ale niestety potencjał eksportowy nie przekłada się na sytuację wewnętrzną w gospodarce niemieckiej - wynika z opracowań przedstawionych przez prelegentów w czasie konferencji. Wzrost exportu w 2004 r. dla Niemiec wyniósł 10 proc., podczas gdy PKB zwiększyło się zaledwie o 1,6 proc.

    Ponadto maleje udział eksportu niemieckiego w obrotach międzynarodowych. Wg badań Instytutu Gospodarki Niemieckiej w Kolonii, w 2002 r. w porównaniu z 1991 r. udział eksportu Niemiec w eksporcie UE zmniejszył się o 1,3 punktów proc., a w eksporcie światowym o 1,6 punktów proc.

    Zdaniem Brockiej-Palacz, Niemcy rozwijają się w kierunku "gospodarki bazarowej". Oznacza to, że na rynku wewnętrznym sprzedają głównie swoje marki. To nastawienie etnocentryczne (popieranie własnej produkcji - PAP) jest reakcją na konkurencyjną ofertę z zagranicy.

    Prof. Tomasz Budnikowski z Instytutu Zachodniego wskazuje na niekorzystne tendencje na rynku pracy w Niemczech. "W wyniku roszczeniowego stanowiska (...) związków zawodowych tempo wzrostu płac nominalnych w Niemczech wyprzedza tempo wzrostu wydajności pracy" - powiedział Budnikowski.

    Zgodnie z danymi OECD, w ostatnich latach (od 1996 r. do chwili obecnej) dynamika wzrostu wydajności pracy w Niemczech kształtuje się w przedziale 0,5 do 1,5 proc., podczas gdy w Polsce w tym samym czasie kształtowała się ona w przedziale od 4 do 10 proc.

    Prof. Witold Małachowski z SGH dodał, że Niemcy radzą sobie z wysokimi kosztami pracy poprzez przenoszenie produkcji do krajów, gdzie praca jest tania. Chodzi tu zwłaszcza o zagraniczne inwestycje niemieckich koncernów motoryzacyjnych.

    Jak podają opracowania Niemieckiej Izby Przemysłowo - Handlowej, punktem ciężkości niemieckich inwestycji bezpośrednich w następnych 5 - 10 latach będą Chiny.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane