Wyniki spółki za III kwartał były nawet nieco lepsze od oczekiwań analityków (skorygowana EBITDA wzrosła o 8,4 proc. r/r do 734,1 mln zł, konsens PAP zakładał 720,1 mln zł), ale na notowania większy wpływ mają prognozy zarządu na ostatni kwartał roku, kluczowy z punktu widzenia wyników.
Skorygowana EBITDA ma spaść o 2-6 proc. głównie z powodu 210-230 mln zł straty w biznesie zagranicznym. Działalność w Polsce ma przynieść zyski o 4-7 proc. wyższe r/r. Przychody grupy mają zmienić się w przedziela minus dwa - plus dwa procent, zarząd oczekuje, że GMV (czyli wartość sprzedanych towarów) wzrośnie o 8-10 proc., przy czym za granicą będzie to spadek o 25-28 proc.,a w Polsce wzrost o 11-13 proc.
Krzysztof Kawa, analityk Erste cytowany przez agencję Bloomberg uważa, że prognozy nie są obiecujące, a cel dotyczący EBITDA jest poniżej konsensu rynkowego. Jego zdaniem ponure perspektywy wynikają głównie z wyższej skorygowanej straty EBITDA w Mall, którą firma przypisuje powolnemu postępowi w
częstotliwości zakupów w Allegro International, a także dodatkowym wydatkom marketingowym w Czechach i na Słowacji
- Inwestorzy powinni być zaniepokojeni skalą spowolnienia wzrostu EBITDA w Polsce w prognozie - komentuje Grzegorz Kujawski z Trigona.
Konieczne wydatki
Jon Eastick, CFO Allegro, w rozmowie z agencją Bloomberg podkreśla, że spółka musi wydawać więcej na marketing i ruch klientów, aby rosnąć w otoczeniu makro, które nie jest silne.
- Allegro miało dobry wrzesień, ale nie ma wątpliwości, że konsument nie jest tak silny, jak niektórzy ekonomiści przewidywali na początku roku - mówi Jon Eastick.
Obecnie chińskie platformy mają największy wpływ na koszty marketingu Allegro, przyznał menedżer, ale nie zaobserwowano istotnej rotacji sprzedawców po tym, jak AliExpress ogłosił, że stara się przejąć lokalnych e-handlarzy.
Jak dodał, wnioski z analizy dotyczące tego, czy Allegro powinno wypłacić dywidendę, powinny być sformułowane na początku 2025 r., a zarząd pracuje z doradcami, by przedstawić radzie nadzorczej możliwe opcje.
Rentowność nieco wyższa od oczekiwań
Przychody grupy wzrosły w trzecim kwartale 2024 roku o 7,8 proc. do 2,62 mld zł wobec 2,67 mld zł konsensusu. Wartość sprzedanych towarów brutto (GMV) w Grupie Allegro, czyli z uwzględnieniem działalności międzynarodowej, wzrosła o prawie 10 proc. r/r w trzecim kwartale.
Liczba aktywnych kupujących w całym regionie wzrosła do 20,5 mln, z czego ponad 5,5 mln to kupujący na platformach poza Polską.
"Allegro utrzymało w trzecim kwartale doskonałe marże w polskiej części grupy i kontynuowało rozwój swojego modelu marketplace na arenie międzynarodowej. Rentowność w Polsce i na poziomie grupy okazała się nieznacznie wyższa od oczekiwań, podczas gdy dźwignia finansowa Allegro spadła poniżej 1x skorygowanego zysku EBITDA grupy" - powiedział Jon Eastick, CFO Allegro, cytowany w komunikacie prasowym
Jego zdaniem, silna pozycja finansowa daje spółce dużo pewności w ramach dalszej ekspansji w regionie, jak i w inwestycjach w silniki wzrostu w reklamie, fintechu i logistyce.
"Klienci i klientki Allegro w Polsce zwiększali swoje wydatki u nas w najszybszym tempie od roku pomimo słabnącej sprzedaży detalicznej w kraju. W ramach naszych prognoz na czwarty kwartał zamierzamy przyspieszyć wzrost GMV nawet do 13 proc. r/r. Wiemy, że będzie to kosztować więcej pod względem marketingowym, ale wierzymy również, że nagrodą za świetne oferty świąteczne będzie rosnąca lojalność wśród klientek i klientów" - powiedział Eastick.
"Choć oczekujemy, że wzrost naszego skorygowanego zysku EBITDA zwolni w czwartym kwartale, to całoroczna marża skorygowanego zysku EBITDA utrzyma się powyżej naszych średnioterminowych oczekiwań na poziomie 5,3–5,7 proc. GMV” - dodał.
300 tys. nowych użytkowników w Czechach i na Słowacji
Allegro cz w Czechach i Allegro sk na Słowacji zyskały 300 tysięcy nowych aktywnych kupujących w trzecim kwartale, co daje łącznie 2,8 miliona konsumentów aktywnie kupujących na dwóch nowych platformach Allegro.
Przełożyło się to na 96 milionów wizyt i 5,7 sprzedanych przedmiotów na obu tych marketplace’ach w ostatnim kwartale, przy czym sprzedaż czeskich i słowackich sprzedających wzrosła o 40 proc. w ujęciu kwartalnym.
Allegro podało, że w dużej mierze dzięki nowym platformom operacje międzynarodowe Allegro zaksięgowały w trzecim kwartale wyniki zgodne z oczekiwaniami. Również zgodnie z oczekiwaniami GMV czeskich marek spadło rok do roku, ponieważ Allegro nadal ogranicza niskomarżową sprzedaż w ramach MALL.
W tym samym czasie GMV i przychody generowane przez nowe platformy Allegro podwoiły się rok do roku w trzecim kwartale, co spowodowało nieco niższą niż oczekiwano ogólną skorygowaną stratę EBITDA operacji międzynarodowych.