SmartHotel z inwestorem rusza do Afryki

opublikowano: 17-12-2019, 22:00

Był sukces, sprzedaż spółki, a teraz nowy biznes. Współtwórca systemu rezerwacyjnego znów występuje w roli startupowca

W biznesie bywa jak w kalejdoskopie. Przekonał się o tym Maciej Prostak, który ma czternastoletnie doświadczenie w zarządzaniu firmami. Poznał smak międzynarodowego sukcesu, ale został też wrzucony w wir biznesowych konfliktów wspólnika. Dziś przedsiębiorca znów ma nadzieję na sukces. W 2019 r. Maciej Prostak wspólnie z Damianem Dąbrowskim (dyrektor ds. technologii) założył spółkę SmartHotel, a jego nowe, technologiczne narzędzie trafiło do pierwszych użytkowników m.in. na Zanzibarze i w Polsce. U nas przykuło także uwagę inwestorów — w firmę zainwestował Smok Ventures, fundusz powołany przez Borysa Musielaka i Dianę Koziarską, twórców preakceleratora dla start-upów ReaktorX, oraz Paula Bragiela, amerykańskiego inwestora polskiego pochodzenia. Na rozwój SmartHotelu w ramach tzw. rundy seed wyłożyli 2 mln zł.

SmartHotel powstał jako odpowiedź na zapytania właścicieli
hoteli, których poznałem, tworząc i rozwijając przez ostatnie lata mój
wcześniejszy projekt — mówi Maciej Prostak, prezes SmartHotel.
Zobacz więcej

Z DOŚWIADCZENIEM:

SmartHotel powstał jako odpowiedź na zapytania właścicieli hoteli, których poznałem, tworząc i rozwijając przez ostatnie lata mój wcześniejszy projekt — mówi Maciej Prostak, prezes SmartHotel. Fot. ARC

Szeroki horyzont

„Zainwestowaliśmy w SmartHotel przede wszystkim z uwagi na zespół. Maciej z Damianem pracują razem od lat, świetnie znają potrzeby właścicieli hoteli oraz ich klientów. Produkt jest już przetestowany przez pierwszych klientów na międzynarodowych rynkach” — podkreśla Borys Musielak w komunikacie.

Z pomocą inwestorów SmartHotel skupi się teraz na rozszerzeniu skali działania i pozyskiwaniu kolejnych klientów. Ambicją założycieli jest także wprowadzenie biznesu m.in. do Niemiec, Wielkiej Brytanii i krajów azjatyckich. Na ekspansję będą potrzebować większego kapitału, zapowiadają więc przystąpienie do inwestycyjnej rundy A w drugiej połowie 2020 r.

Hotelowa aplikacja

System SmartHotel jest łącznikiem między pracownikami hoteli a klientami. Od gości nie wymaga instalowania aplikacji na smartfonie. Działa inaczej: na podany numer telefonu otrzymują login i hasło do hotelowego wi-fi oraz link przekierowujący ich do facebookowego Messengera (system jest obsługiwany także przez hotelowe smart TV z systemem Android TV). Tam znajdują pakiet informacji dotyczących np. serwisu hotelowego, menu, transferu taksówkowego, rekomendacji turystycznych i gastronomicznych czy możliwości bezpośredniego kontaktu z obsługą lub menedżerem. Komunikacja w dużej części odbywa się za pośrednictwem chatbota. System pozwala też menedżerom na uzyskanie informacji zwrotnej od klientów.

— Aplikacja już teraz obsługuje zarówno duże resorty, jak i hotele budżetowe na Zanzibarze. Działa w sumie w 50 hotelach — poza Tanzanią również w Kenii i Nigerii. W Polsce natomiast SmartHotel wdrożyła firma RentPlanet zarządzająca ok. 140 apartamentami na wynajem krótkoterminowy. Dla nas jest to sygnał, że powinniśmy się otworzyć także na apartamenty udostępniane przez Airbnb czy Booking.com — mówi Maciej Prostak, prezes SmartHotelu.

bc64433c-8c2e-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Dodaje, że rozwiązanie jest komplementarne wobec rozwijanego przez niego wcześniej systemu rezerwacyjnego, z którego obecnie korzystają hotelarze w 18 krajach Afryki. Liczy, że w sprzedaży nowego narzędzia pomocne będą relacje biznesowe na rynkach afrykańskich budowane przez kilka ostatnich lat.

Echo przeszłości

Maciej Prostak był współwłaścicielem — obok m.in. Marka Zmysłowskiego — zarejestrowanej w 2015 r. w Polsce spółki HotelOga, oferującej system rezerwacyjny dla hoteli. Drugą odnogę biznesu stanowiła założona przez Marka Zmysłowskiego w tym samym roku, ale w Nigerii, spółka Hospitality Technology Solutions skoncentrowana głównie na sprzedaży rozwiązania na rynkach afrykańskich. W pierwszą zainwestował poznański fundusz venture capital SpeedUp, drugą wspierali nigeryjscy partnerzy, w tym Meneesh Garg, współinwestor i przedsiębiorca pochodzenia indyjskiego. Jak pisaliśmy już w „PB”, między wspólnikami afrykańskiej spółki pojawił się konflikt. W dużym skrócie: Marek Zmysłowski „w styczniu 2018 r. został zatrzymany na Lotnisku Chopina, bo trafił na listę Red Notice Interpolu. Nigeryjska policja oskarżyła go o kradzież pieniędzy wspólników”, co nastąpiło na wniosek Meneesha Garga. Nazwisko Polaka zostało ostatecznie zdjęte z listy Interpolu, ale przedsiębiorca na razie wycofał się z biznesu.

— Sytuacja ta była mocnym ciosem nie tylko dla nigeryjskiej, ale i polskiej części biznesu. Finalnie nasze rozwiązanie zostało sprzedane konkurentowi — Savanna Sunrise. Potem było już sprzedawane pod marką HotelOnline. Zadbałem o to, aby wspólnicy polskiej spółki i SpeedUp zarobili na projekcie. Z pieniędzy, które zyskałem ze zbycia udziałów, sfinansowałem SmartHotel. Nasze biznesowe drogi z Markiem rozeszły się ponad dwa lata temu. Prywatnie mu kibicuję, ale biznesowo nie uczestniczył w żaden sposób przy powstaniu SmartHotelu — podkreśla Maciej Prostak.

OKIEM EKSPERTA

Rynkowe trendy

WOJCIECH ŁĄCZ, dyrektor IT i usług cyfrowych na Europę Wschodnią w Accor Hotels

Sektor hotelowy na świecie i w Polsce, dostrzegł cyfrowe trendy. Rozwiązania wdrażane są w dwóch obszarach — obsługi klienta i operacji wewnętrznych. Z jednej strony mamy więc systemy mobilne, które np. zastępują recepcje, czy rozwiązania gromadzące dane o preferencjach klientów, pozyskiwane oczywiście za ich zgodą. Zaczynamy także testować sztuczną inteligencję. Wszystko po to, by lepiej odpowiadać na potrzeby gości. Z drugiej strony korzystamy z narzędzi, które ułatwiają pracę w hotelu i usprawniają serwis. Złożoność systemów zależy od wielkości obiektów i wewnętrznych procedur w hotelach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu