Czytasz dzięki

SmartHotel z inwestorem rusza do Afryki

opublikowano: 17-12-2019, 22:00

Był sukces, sprzedaż spółki, a teraz nowy biznes. Współtwórca systemu rezerwacyjnego znów występuje w roli startupowca

W biznesie bywa jak w kalejdoskopie. Przekonał się o tym Maciej Prostak, który ma czternastoletnie doświadczenie w zarządzaniu firmami. Poznał smak międzynarodowego sukcesu, ale został też wrzucony w wir biznesowych konfliktów wspólnika. Dziś przedsiębiorca znów ma nadzieję na sukces. W 2019 r. Maciej Prostak wspólnie z Damianem Dąbrowskim (dyrektor ds. technologii) założył spółkę SmartHotel, a jego nowe, technologiczne narzędzie trafiło do pierwszych użytkowników m.in. na Zanzibarze i w Polsce. U nas przykuło także uwagę inwestorów — w firmę zainwestował Smok Ventures, fundusz powołany przez Borysa Musielaka i Dianę Koziarską, twórców preakceleratora dla start-upów ReaktorX, oraz Paula Bragiela, amerykańskiego inwestora polskiego pochodzenia. Na rozwój SmartHotelu w ramach tzw. rundy seed wyłożyli 2 mln zł.

SmartHotel powstał jako odpowiedź na zapytania właścicieli
hoteli, których poznałem, tworząc i rozwijając przez ostatnie lata mój
wcześniejszy projekt — mówi Maciej Prostak, prezes SmartHotel.
Zobacz więcej

Z DOŚWIADCZENIEM:

SmartHotel powstał jako odpowiedź na zapytania właścicieli hoteli, których poznałem, tworząc i rozwijając przez ostatnie lata mój wcześniejszy projekt — mówi Maciej Prostak, prezes SmartHotel. Fot. ARC

Szeroki horyzont

„Zainwestowaliśmy w SmartHotel przede wszystkim z uwagi na zespół. Maciej z Damianem pracują razem od lat, świetnie znają potrzeby właścicieli hoteli oraz ich klientów. Produkt jest już przetestowany przez pierwszych klientów na międzynarodowych rynkach” — podkreśla Borys Musielak w komunikacie.

Z pomocą inwestorów SmartHotel skupi się teraz na rozszerzeniu skali działania i pozyskiwaniu kolejnych klientów. Ambicją założycieli jest także wprowadzenie biznesu m.in. do Niemiec, Wielkiej Brytanii i krajów azjatyckich. Na ekspansję będą potrzebować większego kapitału, zapowiadają więc przystąpienie do inwestycyjnej rundy A w drugiej połowie 2020 r.

Hotelowa aplikacja

System SmartHotel jest łącznikiem między pracownikami hoteli a klientami. Od gości nie wymaga instalowania aplikacji na smartfonie. Działa inaczej: na podany numer telefonu otrzymują login i hasło do hotelowego wi-fi oraz link przekierowujący ich do facebookowego Messengera (system jest obsługiwany także przez hotelowe smart TV z systemem Android TV). Tam znajdują pakiet informacji dotyczących np. serwisu hotelowego, menu, transferu taksówkowego, rekomendacji turystycznych i gastronomicznych czy możliwości bezpośredniego kontaktu z obsługą lub menedżerem. Komunikacja w dużej części odbywa się za pośrednictwem chatbota. System pozwala też menedżerom na uzyskanie informacji zwrotnej od klientów.

— Aplikacja już teraz obsługuje zarówno duże resorty, jak i hotele budżetowe na Zanzibarze. Działa w sumie w 50 hotelach — poza Tanzanią również w Kenii i Nigerii. W Polsce natomiast SmartHotel wdrożyła firma RentPlanet zarządzająca ok. 140 apartamentami na wynajem krótkoterminowy. Dla nas jest to sygnał, że powinniśmy się otworzyć także na apartamenty udostępniane przez Airbnb czy Booking.com — mówi Maciej Prostak, prezes SmartHotelu.

Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
×
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dodaje, że rozwiązanie jest komplementarne wobec rozwijanego przez niego wcześniej systemu rezerwacyjnego, z którego obecnie korzystają hotelarze w 18 krajach Afryki. Liczy, że w sprzedaży nowego narzędzia pomocne będą relacje biznesowe na rynkach afrykańskich budowane przez kilka ostatnich lat.

Echo przeszłości

Maciej Prostak był współwłaścicielem — obok m.in. Marka Zmysłowskiego — zarejestrowanej w 2015 r. w Polsce spółki HotelOga, oferującej system rezerwacyjny dla hoteli. Drugą odnogę biznesu stanowiła założona przez Marka Zmysłowskiego w tym samym roku, ale w Nigerii, spółka Hospitality Technology Solutions skoncentrowana głównie na sprzedaży rozwiązania na rynkach afrykańskich. W pierwszą zainwestował poznański fundusz venture capital SpeedUp, drugą wspierali nigeryjscy partnerzy, w tym Meneesh Garg, współinwestor i przedsiębiorca pochodzenia indyjskiego. Jak pisaliśmy już w „PB”, między wspólnikami afrykańskiej spółki pojawił się konflikt. W dużym skrócie: Marek Zmysłowski „w styczniu 2018 r. został zatrzymany na Lotnisku Chopina, bo trafił na listę Red Notice Interpolu. Nigeryjska policja oskarżyła go o kradzież pieniędzy wspólników”, co nastąpiło na wniosek Meneesha Garga. Nazwisko Polaka zostało ostatecznie zdjęte z listy Interpolu, ale przedsiębiorca na razie wycofał się z biznesu.

— Sytuacja ta była mocnym ciosem nie tylko dla nigeryjskiej, ale i polskiej części biznesu. Finalnie nasze rozwiązanie zostało sprzedane konkurentowi — Savanna Sunrise. Potem było już sprzedawane pod marką HotelOnline. Zadbałem o to, aby wspólnicy polskiej spółki i SpeedUp zarobili na projekcie. Z pieniędzy, które zyskałem ze zbycia udziałów, sfinansowałem SmartHotel. Nasze biznesowe drogi z Markiem rozeszły się ponad dwa lata temu. Prywatnie mu kibicuję, ale biznesowo nie uczestniczył w żaden sposób przy powstaniu SmartHotelu — podkreśla Maciej Prostak.

OKIEM EKSPERTA

Rynkowe trendy

WOJCIECH ŁĄCZ, dyrektor IT i usług cyfrowych na Europę Wschodnią w Accor Hotels

Sektor hotelowy na świecie i w Polsce, dostrzegł cyfrowe trendy. Rozwiązania wdrażane są w dwóch obszarach — obsługi klienta i operacji wewnętrznych. Z jednej strony mamy więc systemy mobilne, które np. zastępują recepcje, czy rozwiązania gromadzące dane o preferencjach klientów, pozyskiwane oczywiście za ich zgodą. Zaczynamy także testować sztuczną inteligencję. Wszystko po to, by lepiej odpowiadać na potrzeby gości. Z drugiej strony korzystamy z narzędzi, które ułatwiają pracę w hotelu i usprawniają serwis. Złożoność systemów zależy od wielkości obiektów i wewnętrznych procedur w hotelach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane