Spadła liczba aut leasingowanych

Artur Lisowski
opublikowano: 2000-06-08 00:00

Spadła liczba aut leasingowanych

Nieruchomości i maszyny dla przemysłu w przyszłości zdominują leasing

DOBRE PERSPEKTYWY: Firma BTL z Poznania, której prezesem jest Maciej Dziewięcki, może w przyszłości zyskać na większej liczbie kontraktów leasingowych, m.in. na zakup staków. fot. ARC

Przedstawiciele firm lea-singowych uważają, że w przyszłości najwięcej klientów nabywać będzie tą drogą samochody osobowe. Firmy podkreślają, że w niedługim czasie rozwinie się również leasing nieruchomości i maszyn dla przemysłu.

W 1999 r. najbardziej wzrosło zainteresowanie leasingiem statków, samolotów i taboru kolejowego. W branżach tych zanotowano aż 775-proc. wzrost wartości podpisywanych kontraktów leasingowych. Według analityków, tak duży wzrost wartości podpisywanych umów w tych dziedzinach może prowadzić do błędnych wniosków, zanotowano tu bowiem znaczny wzrost liczby umów leasingowych na tabor kolejowy dla instytucji państwowych.

Znaczny wzrost wartości podpisywanych kontraktów leasingowych w 1999 r. zanotował również segment nieruchomości. Podpisano kontrakty o wartości 1680,9 mln zł. Według specjalistów, wzrost taki spowodowany był chęcią finansowania przez leasing inwestycji firm zagranicznych — centrów handlowych, logistycznych, hipermarketów oraz biur i fabryk.

Leasing samochodów

Segmentem, w którym zanotowano w 1999 r. znaczny spadek wartości podpisywanych kontraktów leasingowych, jest segment samochodów osobowych. Według przedstawicieli branży, jest to o tyle dziwne, że w tym czasie nie zanotowano spadku sprzedaży pojazdów. Zgodnie z danymi prezentowanymi przez Polish Market Review, sprzedaż samochodów osobowych wzrosła z około 335 tysięcy w 1998 r. do 380 tys. w 1999.

To samo źródło, powołując się na Państwową Agencję Inwestycji Zagranicznych, podaje również, że największymi zagranicznymi inwestorami w Polsce na koniec czerwca 1999 r. były dwa koncerny samochodowe: Dae-woo i Fiat. Przyczyn spadku wartości umów leasingowych zawartych na finansowanie samochodów osobowych należy zatem doszukiwać się w bardzo niejasnej sytuacji prawnej, a w związku z tym małej opłacalności takiego finansowania.

— Leasing samochodów osobowych mógłby być popularny, gdyby zmieniły się odpowiednio przepisy. Na razie sejmowa komisja finansów publicznych przedstawiła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która prowadzi do tego, że część dotychczasowych samochodów osobowo-ciężarowych i specjalizowanych, w świetle prawa traktowana będzie jako osobowe. Przez taką zmianę zastosowanie do nich będą miały wszystkie ograniczenia — co do możliwości zaliczania w koszty opłat leasingowych, podatku VAT i kosztów eksploatacji. Spowoduje to spadek liczby leasingowanych pojazdów — uważa Anna Mikołajewska, dyrektor handlowy Centralnego Towarzystwa Leasingowego.

— Obecnie dużą popularnością wśród leasingobiorców cieszą się samochody ciężarowo- -osobowe. Powoli wzrasta zainteresowanie leasingiem statków i samolotów. Przyszłością rynku będzie natomiast leasing samochodów osobowych — mówi Tomasz Musiałkowski z firmy WBK Finanse & Leasing.

Maszyny i urządzenia

Część firm leasingowych uważa, że w przyszłości popularny będzie leasing maszyn do produkcji.

— Leasing linii produkcyjnych oraz specjalistycznych maszyn dla przemysłu to przyszłość branży. Krajowe firmy nie chcąc pozostać w tyle za konkurencją zagraniczną będą musiały kupować nowoczesny drogi sprzęt — zaznacza Anna Mikołajewska

Artur Lisowski