Split payment nie ma wzięcia

21-08-2018, 22:00

Aż 70 proc. przedsiębiorców powstrzymuje się od stosowania mechanizmu podzielonej płatności (MPP) — wynika z badania EY.

Podchodzą do niego z dystansem, ostrożnością i takimi samymi wątpliwościami, jakie podnoszono przed 1 lipca, kiedy weszły w życie przepisy wprowadzające ten sposób regulowanie należności między firmami.

Już od ponad półtora miesiąca przy opłacaniu faktur zakupowych przedsiębiorcy mogą główną płatność kierować na tzw. bieżący rachunek bankowy kontrahenta, a podatek od towarówi usług — naliczony od takich transakcji — na specjalne wyodrębnione konto VAT, służące wyłącznie do rozliczeń z fiskusem. W założeniach ustawodawcy MPP (split payment) miał służyć uszczelnieniu systemu podatkowego, jednak respondenci podchodzą do tego z dużą rezerwą. W tym kontekście ponad dwie trzecie ankietowanych ocenia to narzędzie negatywnie.

— Instrument ukierunkowany na przeciwdziałanie szarej strefie budził ogromne emocje na wiele miesięcy przed jego wdrożeniem. Głośno komentowano jego zalety, ograniczenia, wskazywano na obciążenia związane z przygotowaniem technicznym i księgowym. Wyniki badania wskazują raczej na obawę przed wdrożeniem tego mechanizmu, choć, a może właśnie dlatego, że w Europie polskie rozwiązanie jest postrzegane jako pionierskie — mówi Tomasz Wagner, doradca podatkowy, starszy menedżer w dziale doradztwa podatkowego EY.

Uważa, że podatnikom zapewne potrzeba czasu na oswojenie się z używaniem split paymentu i zweryfikowanie jego wpływu na prowadzony biznes. Jak podkreśla, resort finansów czyni starania, aby przybliżać i tłumaczyć ten mechanizm, a wielu podatników decyduje się również na organizację szkoleń i warsztatów, które ułatwiają poznanie MPP.

Część badanych (9 proc.) przyznaje zdecydowanie, że ich firmy nie są przygotowane do MPP pod kątem funkcjonalności systemu księgowego czy przeszkolenia swoich kadr. Inna grupa — niemała, bo licząca aż 33 proc. respondentów — udzieliła w tej sprawie niejednoznacznej odpowiedzi (że raczej nie są gotowi do stosowania split paymentu). W ocenie ekspertów EY prawdopodobnie wynika to z ograniczonej świadomości zasad funkcjonowania tego nowego rozwiązania, ale ten stan może zmieniać się z upływem czasu.

Na razie przedsiębiorcy są sceptyczni także do tego, czy dzięki MPP szybko odzyskają zapłacony naliczony VAT, co deklaruje fiskus. Ponad 85 proc. badanych nie spodziewa się takiego efektu split paymentu. Jednocześnie, z uwagi na ograniczenia możliwości dysponowania zasobami z konta VAT (służącego tylko do rozliczania tego podatku), 75 proc. respondentów dostrzega zagrożenie zamrożenia znacznych kwot pieniędzy na tym rachunku. Tylko 35 proc. ankietowanych deklaruje, że MPP zwiększy ich komfort odliczania VAT.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Split payment nie ma wzięcia