8 września wyruszył pierwszy pociąg towarowy z Warszawy do Chin. Jedzie do prowincji Henan. W planach jest organizacja w najbliższych tygodniach dwóch kolejnych przejazdów.
Kurs zorganizowała spółka PKP Cargo Connect, należąca do grupy kapitałowej PKP Cargo w restrukturyzacji. Partnerem polskiej grupy jest Henan Zhongyu International Port Group Co., Ltd. utworzone z inicjatywy władz prowincji Henan. Celem chińskiej grupy uruchamianie 10 tys. pociągów i przewóz 10 mln ton ładunków rocznie.
Pociąg wyruszył po Nowym Jedwabnym Szlaku z towarami z Polski, Niemiec, Czech, Litwy czy Łotwy. Produkty są do Warszawy dowożone ciężarówkami, a następnie przeładowywane na pociąg. Przejazd do Chin trwa niespełna dwa tygodnie. To atrakcyjny czas w porównaniu z transportem morskim, który z powodu zagrożeń atakami w Kanale Sueskim odbywa się wokół Przylądka Dobrej Nadziei.
Mateusz Izydorek vel Zydorek, menadżer z biura marketingu PKP Cargo Connect, informuje, że pociąg dojedzie do Małaszewicz, gdzie giełdowa grupa także ma terminal. Tam nastąpi przeładunek na szeroki tor i pociąg ruszy do Chin przez Rosję i Białoruś. Z prowincji Henan towary będą rozwożone do różnych regionów Chin czy do innych państw azjatyckich. Zgodnie z planem Warszawa ma być hubem logistycznym dla państw naszej części Europy, a Heban centrum logistycznym na Chiny i Azję.