Sprytne opakowania na fali cyfryzacji

Materiał z sekcji Opakowania
opublikowano: 2024-02-08 15:20
zaktualizowano: 2024-02-08 15:57

Producenci wykorzystują inteligentne opakowania na wiele różnych sposobów, gdyż umożliwiają one wszechstronne zastosowania.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Dzięki użyciu w opakowaniach takich technologii jak czujniki, etykiety RFID czy mikroprocesory producenci i dystrybutorzy zdobywają nowe, nieznane wcześniej możliwości w zakresie m.in. monitorowania stanu wyrobów w czasie rzeczywistym czy śledzenia ich drogi w całym łańcuchu dostaw – od produkcji przez magazynowanie, logistykę, dostawy, aż do zakupu przez konsumenta.

Opakowania smart to jeden z elementów transformacji cyfrowej przede wszystkim w branżach spożywczej, farmaceutycznej, kosmetycznej, odzieżowej, technologicznej, zabawkarskiej, ale też w wielu innych. Dostarczają korzyści zarówno producentom, dystrybutorom, sprzedawcom, jak i konsumentom. Przede wszystkim spełniają funkcję komunikacyjną – przekazują bogaty, aktualny zestaw informacji o produkcie, z którego korzystają wszystkie wspomniane strony procesu logistycznego. Dzięki temu możliwe jest lepsze niż dotąd zarządzanie towarem.

Siła inteligentnych opakowań

Skokowy wzrost zainteresowania opakowaniami smart wynika też ze strategii marketingowych. Produkt umieszczony w inteligentnej obudowie o wiele bardziej oddziałuje na konsumenta niż ten tradycyjny. Inteligentne opakowania stwarzają nowe możliwości przyciągania uwagi, uatrakcyjniania produktu i dostarczania klientom wrażeń, ale też rejestrowania ich reakcji, a potem analizowania pozyskanych w ten sposób danych w celu poprawiania jakości produktu i procesów dostarczania go.

Z pomocą nowych technologii producenci i dystrybutorzy uczą się docierać do potencjalnych nabywców i oferować im swój produkt, informować o jego walorach, zachwalać go i wciągać potencjalnego nabywcę w interakcję, pobudzać go do zaangażowania. Wcale nie jest do tego konieczna półka w sklepie. Wystarczy ekran smartfona czy innego przenośnego urządzenia – nie tylko po to, by umożliwić poznanie produktu i jego właściwości, ale też by skłonić konsumenta do wyrażenia opinii, zachęcić do wzięcia udziału w akcji marketingowej czy loterii z nagrodami albo nawet do podjęcia decyzji zakupowej.

Korzyści ze stosowania smart opakowań jest jednak o wiele więcej. Przecież strategia marketingowa w dobie transformacji cyfrowej przestaje się ograniczać do osiągnięcia zakładanych celów sprzedażowych, określonych zazwyczaj w horyzoncie krótkoterminowym. Zostaje wzbogacona o pomysły na dojście do celów długoterminowych, np. budowania marki, rozwijania relacji z konsumentem, wciągania go w interakcje wykraczające poza proces sprzedażowy, dostarczanie mu nie tylko satysfakcji zakupowej, ale też zadowolenia z uczestnictwa w swoistej grze rynkowej i zabawie, co ostatecznie prowadzi do pozyskania jego lojalności.

Prognoza dla nanopowłok

Zastosowanie nanotechnologii w opakowaniach już doprowadziło do wytworzenia lżejszych i mocniejszych materiałów opakowaniowych, które charakteryzują się ponadto lepszymi właściwościami ochrony produktów. W efekcie możliwe stało się wydłużenie ich przydatności do użycia czy spożycia. Nanosensory zintegrowane z opakowaniem umożliwiają poznanie w czasie rzeczywistym informacji o jakości i aktualnej przydatności produktu. Nanopowłoki o wiele lepiej chronią towary przed wilgocią, promieniowaniem UV oraz skażeniem mikrobiologicznym. Dodatkowo oferują wszystkim stronom procesu sprzedażowego dodatkowe funkcje, np. współpracę z interaktywnymi wyświetlaczami.

Nic dziwnego, że analitycy firmy badawczej Smithers zapowiadają dynamiczny rozwój smart opakowań w nachodzącym pięcioleciu.