Co roku do oceanu przedostaje się aż 8 mln ton plastiku, a przeciętny Europejczyk w 2020 r. wytworzył ok. 178 kg odpadów opakowaniowych. Globalna gospodarka jest cyrkularna jedynie w 7,2 proc., staje się więc jasne, że podjęcie wszelkich działań mających na celu zmianę tych niechlubnych statystyk jest koniecznością.
Z przeprowadzonych na zlecenie DS Smith badań wynika, że świadomość prośrodowiskowa, zarówno wśród firm, jak i konsumentów, stale rośnie. W sektorze przemysłowym 87 proc. respondentów w pełni popiera gospodarkę o obiegu zamkniętym, a 75 proc. twierdzi, że wykorzystanie opakowań jest najlepszą okazją do spełnienia wymogów przepisów dotyczących ochrony środowiska. Jeśli chodzi zaś o konsumentów, co trzeci polski klient e-commerce, odebrawszy przesyłkę, w której było zbyt dużo pustej przestrzeni wokół zapakowanego produktu, odczuwał negatywne emocje w stosunku do marki zakupionego produktu. Wymagania konsumentów, a także regulacje prawne sprawiają, że coraz więcej producentów zdaje sobie sprawę z tego, że kwestie środowiskowe muszą znaleźć odzwierciedlenie w ich biznesowych strategiach – tłumaczy Katarzyna Kala-Kowalska, członek zarządu DS Smith.
Dużo mówi pani o kwestiach środowiskowych. Jak duża odpowiedzialność leży na barkach branży opakowaniowej w tym zakresie? Jak mają się do tego trendy i innowacje?
Opakowania odgrywają olbrzymią rolę w łańcuchu dostaw, są także jedną z największych składowych odpadów, zatem na branży opakowaniowej ciąży naprawdę duża odpowiedzialność. W DS Smith chcemy wyjść naprzeciw potrzebom klientów i oferować opakowania spełniające najbardziej surowe wymagania. Właśnie dlatego jako pierwsi opracowaliśmy i stosujemy wskaźniki Circular Design Metric pozwalające nam lepiej zarządzać cyklem życia opakowań i minimalizować ich wpływ w oparciu o 8 parametrów środowiskowych, m.in. takich jak emisja CO2, możliwość recyklingu czy zawartość odnawialnych surowców.
Jak to działa? Opierając się na wyżej wymienionych wskaźnikach, po audycie dla duńskiej firmy przetwórstwa mięsnego, zastosowano cieńszą, ale równie trwałą tekturę, co pozwoliło ograniczyć emisję CO2 o 290 ton rocznie. Jednocześnie koszty magazynowania, obsługi i transportu uległy obniżeniu o 25 proc. dzięki zmniejszeniu liczby palet wykorzystywanych w zaopatrzeniu i dostawach. Trzeba tu podkreślić, że to tylko jeden z wielu przykładów optymalizacji, które robimy każdego dnia.
Jesteśmy jedynym w Polsce producentem palet z tektury falistej (Kaypal), co oznacza, że upatrujemy szanse rozwoju gospodarki o obiegu zamkniętym również w obszarze logistyki.
Opakowania tekturowe wydają się naturalnym wrogiem opakowań plastikowych. Czy to rzeczywiście prawda?
W DS Smith uważamy, że opakowania plastikowe i tekturowe są komplementarne. Oba rozwiązania mają swoje zalety, ale i wyzwania, które w ostatnim czasie są głośno komentowane w przestrzeni publicznej z uwagi na unijną regulację PPWR. Regulacja ta ma na celu zamknięcie obiegu opakowań poprzez rezygnację z opakowań tam, gdzie to możliwe, zmniejszanie masy wytworzonych odpadów, ponowne użycie oraz recykling. Wierzymy, że ponowne użycie (re-use) i recykling są komplementarne dla obiegu zamkniętego opakowań i zdecydowanie sprzeciwiamy się podejmowanym przez niektóre kraje próbom promowania ponownego użycia, czyli tzw. re-use za wszelką cenę. Jednocześnie podejmowane są próby marginalizacji materiałów opakowaniowych z papieru i tektury falistej, które w UE są materiałami najczęściej poddawanymi recyklingowi. Mamy nadzieję, że recykling zostanie potraktowany równorzędnie z ponownym użyciem w obszarze transportu, ale także w paczkach z kanału e-commerce czy w AGD. Sektor tektury falistej jest modelowym przykładem obiegu zamkniętego. Dzięki zaawansowanej infrastrukturze wskaźnik recyklingu tektury falistej w Europie przekracza 90 proc., a zawartość w nim surowca z recyklingu wynosi 89 proc. Tymczasem wskaźnik recyklingu plastiku w UE wynosi jedynie 32,5 proc., a na świecie 9 proc.
Wspomniała pani o nowych technologiach. Jaką rolę odgrywają one w kontekście trendów w branży opakowaniowej?
Technologia odgrywa ważną rolę w optymalizacji opakowań. Ulepszone surowce, innowacje technologiczne, najnowocześniejsze maszyny i zaawansowane oprogramowanie projektowe umożliwiają identyfikację poszczególnych produktów i stworzenie dla nich najlepszej wersji opakowania. Dziś w czasie rzeczywistym możemy śledzić drogę przesyłki i komunikować się poprzez aplikację z producentem, konsumentem czy kurierem. W najbliższym czasie rozwój tzw. inteligentnych opakowań, informujących m.in. o pochodzeniu produktu czy kontroli jakości zawartości danego opakowania, będzie postępował coraz szybciej.