Pod koniec 2023 r. eksperci z Banku Pekao zapowiadali, że Polska wyprzedzi Francję na miejscu wicelidera eksportu opakowań w Unii Europejskiej i znacznie wzmocni swoją pozycję na rynku. Wraz ze zmianą kalendarza prognozy te stają się coraz bardziej realne. Przyczyniają się do tego m.in. intensywny rozwój polskich firm oraz ich elastyczność.
– Pomimo wyzwań, takich jak inflacja czy potencjalna recesja w Niemczech, polski rynek może korzystać z ożywienia gospodarczego. Rosnące zapotrzebowanie na opakowania ekologiczne wymusza na producentach szukanie coraz nowszych rozwiązań. Dla polskich przedsiębiorców może to być okazją do pokazania innowacyjnych pomysłów i zacieśniania współpracy – zaznacza Marcin Królski.
Po pierwsze – ekologia
Trendy opakowaniowe na 2024 r. zaczęły kreować się poprzez zmiany na europejskiej arenie jeszcze pod koniec ubiegłego roku. Silny spadek w skali 11 proc. rok do roku zaliczył sektor opakowań drewnianych. To zasygnalizowało producentom zmianę preferencji konsumentów dotyczących wykorzystywanych materiałów oraz rosnące zapotrzebowanie na opakowania ekologiczne.
– Obecnie na rynku najbardziej pożądane są opakowania wykonane z biodegradowalnych materiałów, nadające się do recyklingu oraz projekty minimalizujące ilość odpadów. Zauważyliśmy również zainteresowanie opakowaniami wielokrotnego użytku. Ich produkcję umożliwiają technologie polskich producentów. Furorę w tym roku mogą zrobić także inteligentne opakowania, które mogą śledzić, monitorować, uwierzytelniać i komunikować się z konsumentami lub kolejnymi etapami łańcucha logistycznego – dodaje Marcin Królski.
Na zmianę tendencji w branży wpływ ma nie tylko świadomość środowiskowa konsumentów, ale i ograniczenia prawne, jakie narzuca na producentów Rada Unii Europejskiej. Nowoprzyjęta regulacja Packaging and Packaging Waste Regulation zakłada kilka kluczowych zmian: ograniczenie ilości opakowań wprowadzanych do obrotu, zmniejszenie objętości i masy opakowań, zapobieganie powstawaniu odpadów opakowaniowych, zwiększenie ponownego wykorzystania opakowań jednostkowych, zbiorczych i transportowych oraz zapewnienie wysokiej jakości recyklingu odpadów opakowaniowych.
Po drugie – bezpieczeństwo
Wraz z rozwojem handlu elektronicznego wzrasta zapotrzebowanie na opakowania zaprojektowane specjalnie dla e-commerce. Kluczowym czynnikiem staje się bezpieczeństwo. Opakowania muszą zapewniać ochronę produktu od momentu wysyłki, aż do progu klienta czy punktu odbioru. W związku z tym zaprojektowane opakowania często łączą cechy trwałości z zaawansowaną ochroną produktu, taką jak amortyzacja, odporność na wilgoć czy uszkodzenia mechaniczne.
Po trzecie – IN-PACK
– Nowinki technologiczne, ekologiczne oraz inteligentne opakowania, etykiety i maszyny zaprezentują wiodący producenci podczas Targów IN-PACK EXPO, które w kieleckim ośrodku wystawienniczym potrwają od 13 do 15 lutego. Największa hala kieleckiego ośrodka będzie zapełniona przez wystawy poświęcone takim sferom, jak: opakowania, techniki pakowania, etykietowania, druk, e-commerce, robotyka, maszyny oraz surowce – podkreśla Andrzej Mochoń, prezes Targów Kielce.
LogInPack, czyli wiedza
– Innowacyjność polskich marek nie bierze się znikąd. Ciągłe podnoszenie kwalifikacji jest kluczem do sukcesu. Dlatego jednocześnie z IN-PACK EXPO w Targach Kielce odbędzie się najbardziej merytoryczna międzynarodowa impreza, czyli kongres LogInPack. Prezesi czołowych firm, prawnicy oraz inni cenieni eksperci omówią tematy związane z najnowszymi trendami i wyzwaniami w branży. Temat aktualnej sytuacji prawnej w aspekcie opakowań poruszy podczas swojego wystąpienia Magda Biernat-Kopczyńska z Kancelarii Maruszkin. O optymalizacji kosztów logistycznych opowie Łukasz Wysokiński, Dyrektor Zarządzający InPost Fulfillment – dodaje Andrzej Mochoń.
Współorganizatorem targów jest działająca od 2016 r. w branży usług logistycznych i opakowań przemysłowych firma Relopack. Partnerem wydarzenia został Klaster Creative Packaging Group. Udział w Targach zadeklarowali m.in. InPost Fulfillment, Silny&Salamon, Ardekas, Polska Izba Opakowań oraz firmy zrzeszone w Klastrze Creative Packaging Group: PPHU Pablo, Polpak, Promark Produkcja, Turck, Empra, Labeltec, Tarnoplast, Nord Napędy, Mitsubishi Electric Europe B.V. Oddział w Polsce, Verpa Folie Wrocław, Kram FC, Pharma-Tech AS., Ls Tech, Kancelaria Adwokacka Radosław Maruszkin, Automatec.
Targi Branży Opakowaniowej IN-PACK w Targach Kielce potrwają od 13 do 15 lutego 2024 roku.