Czytasz dzięki

Sprzedaż aut ledwie drgnęła

opublikowano: 21-06-2020, 22:00

W europejskich salonach samochodowych w maju nie było wiosny — zarejestrowano o ponad połowę mniej nowych aut niż rok temu.

Chociaż w maju w wielu krajach Unii Europejskiej złagodzono obostrzenia wprowadzone w związku z pandemią COVID-19, liczba sprzedanych nowych samochodów drastycznie się zmniejszyła. Zarejestrowano ich niespełna 581,2 tys. W maju 2019 r. urzędy w całej Unii Europejskiej wydały dokumenty rejestracyjne dla ponad 1,2 mln nowych aut, spadek przekracza więc 50 proc.

Najgłębszą zapaść zanotowano w Hiszpanii (minus 73 proc). O około połowę zmniejszyła się sprzedaż we Francji, Włoszech i w Niemczech. Co istotne, malejący popyt na nowe auta odnotowano na każdym z europejskich rynków i na każdym tempo spadku było dwucyfrowe. W Polsce maj 2020 r. był gorszy od zeszłorocznego o ponad 55 proc. (zarejestrowano tylko nieco ponad 21,1 tys. aut).

W następstwie bezprecedensowego osłabienia popytu w maju i dwóch poprzednich miesiącach zainteresowanie samochodami mierzone od początku roku skurczyło się w UE o 41,5 proc. Oznacza to, że na drogi wyjechało nieco ponad 3,33 mln nowych aut, a nie jak rok wcześniej blisko 5,7 mln. W tej kategorii również najgorzej wypadła Hiszpania, gdzie popyt zmalał o ponad 54 proc. We Włoszech z salonów wyjechało o ponad 50 proc. samochodów mniej, a we Francji zanotowano spadeko 48,5 proc. Na rynku niemieckim było nieco lepiej — liczba rejestracji w ciągu pięciu miesięcy skurczyła się „zaledwie” o 35 proc. r/r.

Problemy odczuli wszyscy producenci oferujący auta w UE. Najgorzej wiedzie się Maździe — japoński koncern zanotował blisko 54-procentowy spadek popytu. W większości producentów zmniejszenie zainteresowania ich samochodami wynosi 40-50 proc. Najlepiej wypadła Toyota, która sprzedała o 30 proc. mniej aut niż przed rokiem.

Część ekspertów dostrzega światełko w tunelu — lekki wzrost sprzedaży w maju w stosunku do kwietnia. Jest on jednak mniejszy, niż obiecywali sobie optymiści po złagodzeniu pandemicznych obostrzeń. Wygląda na to, że strach przed rozwojem kryzysu zamroził decyzje zakupowe klientów.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane