Dyrektor finansowy Juergen Esser ocenił, że działalność Danone w Chinach „działa na pełnych obrotach” i spodziewa się dalszego, znaczącego wzrostu w kolejnych kwartałach. Część analityków zwraca jednak uwagę, że firma może stawać się coraz bardziej uzależniona od sukcesu swojego biznesu mleka modyfikowanego w Państwie Środka.
Danone ostrożny mimo udanego kwartału
Danone, właściciel marek takich jak Evian, Activia czy Oikos, zanotował wzrost sprzedaży o 4,8 proc. w zestawieniu rok do roku – do 6,88 mld EUR. To więcej niż zakładał konsensus analityków, który wskazywał na 4,3 proc. wzrostu. Mimo mocnego kwartału akcje spółki spadły o ok. 1,4 proc., a Danone podtrzymał dotychczasowe prognozy średnioterminowe: wzrost sprzedaży o 3–5 proc. rocznie i szybszy wzrost zysków operacyjnych niż przychodów.
Region obejmujący Chiny, Azję Północną i Oceanię był najlepszym rynkiem dla Danone, z 13,8-procentowym wzrostem sprzedaży. – Mamy powody sądzić, że Chiny nadal będą silnym motorem wzrostu w kolejnych kwartałach – powiedział Juergen Esser, dodając, że spółka wypracowała tam skuteczny model biznesowy, wspierany m.in. przez starzejące się społeczeństwo (rosnący popyt na żywienie medyczne) i zwiększające się zainteresowanie zdrowym stylem życia.
Mocny popyt w Chinach i Japonii napędził sprzedaż Danone
W Chinach najlepiej sprzedawały się produkty dla niemowląt, żywienie medyczne oraz woda Mizone. Z kolei w Japonii dwucyfrowe wzrosty odnotowały marki Activia i Oikos. Analitycy Jefferies ostrzegają jednak, że zbyt duże uzależnienie od segmentu żywienia specjalistycznego w Chinach – gdzie sprzedaż wzrosła o 17 proc. – może w przyszłości zaniepokoić inwestorów. Przypomnieli też, że boom urodzeń w roku Smoka (2024) przyniesie jednorazowy efekt, który w 2026 roku może się już skończyć.
Strategia Danone skoncentrowana na zdrowiu i nauce pomaga firmie utrzymywać stabilność w zmiennym otoczeniu rynkowym. W trzecim kwartale wzrost sprzedaży spółki był wyższy niż u konkurentów – Unilevera (3,9 proc.) i Nestle (4,3 proc.). – Poprzeczka była wysoko, ale Danone zdołał ją przeskoczyć – napisali analitycy Barclays, wskazując na imponujące wyniki w Chinach i poprawę wolumenów w Europie.
Na Starym Kontynencie sprzedaż wzrosła o 2,6 proc., głównie dzięki dobrym wynikom marek Evian oraz produktów mlecznych o wysokiej zawartości białka, takich jak Danone Skyr, Activia Kefir i YoPro. W Ameryce Północnej tempo wzrostu było słabsze – 1,5 proc. – lecz popyt na produkty białkowe (m.in. jogurty greckie Oikos) częściowo zrównoważył spadki w segmencie śmietanek do kawy.
