Ewa Krukowska
WARSZAWA (Reuters) - W drugim kwartale sprzedaż grupy medialnej ITI Group wzrosła o 13 procent do 46,4 miliona dolarów pomimo słabej kondycji rynku reklamowego, poinformowała w środę spółka.
Jednak okres kwiecień-czerwiec grupa zamknęła stratą na poziomie 29,2 miliona dolarów podczas gdy rok wcześniej skonsolidowany zysk netto wyniósł ITI wyniósł 1,8 miliona dolarów. Do tak słabego wyniku przyczyniły się jednorazowe obciążenia bezgotówkowe, związane między innymi z kosztami odwołanej oferty publicznej.
ITI, do której należy telewizja komercyjna numer dwa w Polsce - TVN - zdecydowała się przesunąć publiczną ofertę z powodu kiepskich warunków rynkowych i niewielkiego zainteresowania inwestorów, z których część uważała cenę emisyjną za zbyt wysoką, a strukturę holdingu za zbyt skomplikowaną.
ITI, która miała sprzedać akcje za 75-130 milionów dolarów, zamierza wejść na rynek, gdy nastroje na giełdzie się poprawią. Analitycy twierdzą jednak, że największa od dwóch lat oferta publiczna w Polsce, nie zostanie przeprowadzona zbyt szybko.
Wynikom ITI zaszkodziły w drugim kwartale jednorazowe obciążenia, w tym koszty nieudanej oferty, jednak "po stronie operacyjnej wyniki firmy były dobre", powiedział Reuterowi wiceprezes ITI, Bruno Valsangiacomo.
"Marża EBITDA (zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację) naszej stacji TVN wzrosła w pierwszej połowie roku do 31 procent z około 12 procent w tym samym okresie minionego roku" - dodał.
Rezerwa na koszty związane z ofertą publiczną zmniejszyła wynik ITI o 7,7 miliona dolarów.
Ponadto firma, która otrzymała dwa lata temu 666.666 akcji europejskiego nadawcy telewizyjnego SBS Broadcasting jako częściowe wynagrodzenie za sprzedaż 33 procent TVN, zaksięgowała utratę wartości akcji SBS w wysokości 18,5 miliona dolarów z powodu spadku kursu i brak perspektyw na szybkie odbicie na rynku reklamowym.
Grupa ITI, do której należy również wiodący portal na rynku Onet.pl poinformowała, że sprzedaż TVN wzrosła w pierwszym półroczu o 16 procent do 67,3 milionów złotych. Stacja wypracowała 84 procent łącznej sprzedaży skonsolidowanej ITI.
Notowana w Luksemburgu grupa, do której należy też Multikino i TVN24, podała, że udział TVN w rynku reklamy wyniósł w pierwszej połowie roku 23,8 procent.
Według obliczeń Agory, do której należy Gazeta Wyborcza, rynek reklamy telewizyjnej zmniejszył się w drugim kwartale o 8,5 procent licząc rok do roku, zaś cały rynek reklamy o około 14 procent.
((Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700, fax +48 22 653 9780, [email protected]))