Sprzedaż papierosów w zapaści

Wiktor Szczepaniak
opublikowano: 14-07-2009, 06:55

Sprzedaż legalnych papierosów topnieje w  zastraszającym tempie. A z nią miliardy z akcyzy.

Po ciężkim dla branży tytoniowej roku 2008, kiedy sprzedaż legalnych papierosów skurczyła się o 10 proc., 2009 zapowiada się jeszcze gorzej.

O tym, że nie jest dobrze, świadczą m.in. mniejsze od zakładanych wpływy do budżetu państwa z akcyzy od wyrobów tytoniowych. Już w 2008 r. z zaplanowanych w budżecie 14,9 mld zł udało się uzyskać tylko 13,46 mld zł. W tym roku różnica będzie jeszcze większa.

— Plany na ten rok zakładały uzyskanie 17,529 mld zł wpływów budżetowych z akcyzy na wyroby tytoniowe. Już dziś wiadomo jednak, że się to nie uda. W znowelizowanej wersji budżetu założono uzyskanie 14,4 mld zł — przyznaje Jacek Kapica, wiceminister finansów, szef Służby Celnej.

Wyjaśnia, że obniżka założeń ma kilka przyczyn. Resort spodziewa się — podobnie jak branża — że kolejna podwyżka akcyzy (ze stycznia 2009 r.) w czasie spowolnienia gospodarczego przyczyni się do dalszego ograniczenia konsumpcji papierosów.

W uzyskaniu założonych wpływów przeszkodzi też, tak jak w latach poprzednich, utworzenie przez firmy tytoniowe dużych zapasów papierosów ze starą akcyzą. Zapasy te zostały już jednak wyprzedane, a w przyszłym roku sprzedaż papierosów ze starą akcyzą będzie ustawowo ograniczona.

Teraz sen z powiek fiskusowi i firmom tytoniowym spędza inny problem. Dużo większy.

— Budżetowi i branży nie pomaga wzrost nielegalnego rynku papierosów. Do tej pory w Polsce udawało się go utrzymywać na stosunkowo niskim jak na UE poziomie 8-9 proc., podczas gdy na Litwie sięga 20 proc., a na Węgrzech 14 proc. Do tej pory Polska była raczej krajem tranzytowym przemytu papierosów. Niestety, w związku z wymuszonymi przez UE podwyżkami akcyzy wzrosła w naszym kraju atrakcyjność przemytu i sprzedaży nielegalnych papierosów. Teraz więcej kontrabandy zostaje u nas i zakładamy, że zjawisko to może się nasilać — mówi Jacek Kapica.

Więcej o problemach branży i fiskusa we wtorkowym "Pulsie Biznesu".

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane