PAP: Sprzedaż piwa w Polsce w 2003 roku wzrosła o 4,6 proc., do 27,3 mln hektolitrów, ale jego producenci obawiają się o tegoroczne wyniki z powodu ciągle niewyjaśnionej sytuacji podatkowej - poinformował w czwartek Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie (ZPPP).
Sprzedaż piwa była nieco niższa od wcześniejszych szacunków ZPPP, który prognozował wzrost sprzedaży w całym roku o 5 proc.
W samym czwartym kwartale 2003 roku sprzedano 5,7 mln hektolitrów piwa, o 8,6 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej.
„O wyniku w czwartym kwartale zdecydowała sprzedaż w grudniu, w którym była stosunkowo dobra pogoda" - powiedziała podczas konferencji prasowej Danuta Gut, dyrektor generalny ZPPP.
Z szacunków ZPPP wynika, że w dalszym ciągu wzrasta spożycie piwa w butelkach, kosztem przede wszystkim malejącej sprzedaży w punktach gastronomicznych i barach.
Piwowarzy, choć zadowoleni z wyników zeszłorocznych, obawiają się, że w 2004 roku wyniki mogą być gorsze, przede wszystkim po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej i zniesieniu ograniczeń celnych.
Od wielu miesięcy przedstawiciele polskiej branży piwnej zgłaszają postulaty obniżenia stawki akcyzy na piwo o co najmniej 30 proc., tak aby stała się ona konkurencyjna cenowo w stosunku do państw sąsiednich.
"Pod względem nowoczesności i innowacyjności jesteśmy przygotowani do akcesji, ale pod względem konkurencyjności cenowej daleko nam do sąsiednich krajów" - uważa Gut.
Wcześniej przedstawiciele rządu deklarowali, że w momencie wejścia Polski do Unii Europejskiej stawki akcyzy na piwo zostaną obniżone.
"Chcielibyśmy jednak już wcześniej znać szczegóły i wielkość tej obniżki, potrzebujemy bowiem co najmniej dwóch miesięcy, żeby się przygotować" - powiedziała Gut.