Starym murom w duszy gra

opublikowano: 28-09-2017, 22:00

Inwestor chce przywrócić blask kaliskiemu zakładowi, w którym powstawały fortepiany. Fabryka ma się przekształcić w nowoczesny kompleks hotelowo-biznesowy.

Budynek, który przez lata gościł producenta wysokiej jakości instrumentów muzycznych, ma bogatą historię, sięgającą końcówki XIX wieku. Fabrykę Fortepianów i Pianin Calisia założył w 1878 r. Gustaw Arnold (I) Fibiger. Produkowane tu instrumenty prezentowano w 1885 r. na wystawie warszawskiej, a w 1939 r. w Nowym Jorku. Po drugiej wojnie światowej fabryka wznowiła działalność. Jej produkcja rosła ze 136 instrumentów w 1950 r. do 1343 w 1960 r. Co ciekawe, 70 proc. eksportowano do 30 krajów. Dekadę temu, w 2007 r., kaliska fabryka zakończyła działalność. Prawa do marki przejęła wkrótce spółka Calisia International. Dziś pianina i fortepiany produkowane są częściowo w Chinach, a wykańczane w Polsce.

Kompleks Calisia One nie będzie pełnił tylko funkcji hotelowych i biznesowych. Zrewitalizowana przestrzeń ma też być miejscem, w którym kwitnie życie kulturalne miasta.
Wyświetl galerię [1/4]

Artystyczne forum.

Kompleks Calisia One nie będzie pełnił tylko funkcji hotelowych i biznesowych. Zrewitalizowana przestrzeń ma też być miejscem, w którym kwitnie życie kulturalne miasta. Materiały prasowe

Pod nową egidą

W 2015 r. wpisanym do rejestru zabytków budynkiem dawnej fabryki zainteresował się Marcin Antczak, kaliski przedsiębiorca i deweloper. Postanowił wykorzystać potencjał obiektu z tak bogatą historią i zrewitalizowany włączyć w tkankę miejską.

— Kilkanaście lat temu zaczęliśmy w Polsce doceniać walory dawnych zabudowań i adaptować je do celów komercyjnych lub mieszkaniowych. Niejednokrotnie to perełki architektoniczne, które, wykończone zgodnie z najwyższymi standardami, mogą zaoferować użytkownikom ogromną wartość dodaną w postaci historii, która za nimi stoi. Dobrze znamy obiekty handlowe, które tę tendencję z sukcesem wykorzystały, między innymi łódzką Manufakturę czy bielską galerię Sfera. Ostatnio coraz więcej przedsiębiorców chce w takich miejscach lokować siedziby. Przykładem jest warszawski Koneser — tę inwestycję wybrał innowacyjny Google Campus — opowiada Marcin Antczak, wiceprezes FB Antczak. Potencjał zabytkowych budynków wykorzystuje się także w mniejszych miastach. Przykładem jest Fabryka Wełny Pabianice.

Inna jakość

Dla dewelopera przywrócenie obiektowi dawnej świetności i wykończenie powierzchni w standardzie klasy A to idea, która wykracza poza względy czysto biznesowe.

— Jako firma wywodząca się z Kalisza i tu realizująca wiele inwestycji, staramy się, by nasze projekty miały także wartość dla lokalnej społeczności. Do niedawna fabryka niszczała w oczach i, położona w ścisłym centrum miasta, negatywnie wpływała na wizerunek Kalisza. Chcemy, by teraz była jego wizytówką. Budynek ma niezaprzeczalny potencjał, a my przywrócimy mu dawną świetność — zapowiada Marcin Antczak. Deweloper zdecydował, że powstanie tu kompleks hotelowo-biznesowo-kulturalny Calisia One. W lipcu 2016 r. FB Antczak podpisał umowę franczyzową z Hilton Worldwide. Hotel tej marki zajmie około 3 tys. mkw. i będzie dysponował prawie 100 pokojami, salami konferencyjnymi, centrum fitness, SPA i basenem.

Calisia One zaoferuje też około 4 tys. mkw. biur i lokali usługowych klasy A. — Układ pięter pozwala na elastyczną i efektywną aranżację biur zarówno w formule open space, jak i z podziałem na pokoje. Piętra mają około 450 mkw. Można je wynajmować w całości lub z podziałem na mniejsze moduły. Biura w Calisia One to oferta dla tych, którzy przywiązują dużą wagę do lokalizacji siedziby i zależy im na wnętrzu z wyjątkowym charakterem. Atmosfera fabryki, która swoim produktem podbijała światowe rynki, to świetny punkt wyjścia do budowania własnej biznesowej legendy. Eleganckie lobby i foyer, wielofunkcyjny, ogólnodostępny dziedziniec wewnętrzny, zintegrowanie wybranych powierzchni wspólnych oraz dbałość o wykończenie zabytkowych detali to elementy, które składają się na nowy kompleks hotelowo-biznesowo-kulturalny w Kaliszu — zachwala Marcin Antczak. Wiceprezes FB Antczak zaznacza, że w kompleksie zaprojektowano wiele rozwiązań zwiększających wydajność i komfort przebywających w nim osób.

— Wodooszczędna armatura, odpowiednia ilość i jakość świeżego powietrza w budynku, a także wykorzystanie energooszczędnych lamp to standardy zrównoważonego budownictwa XXI wieku. Plany zakładają wyposażenie budynku w nowoczesne technologie, między innymi system sterowania oświetleniem zapewniający bezpieczne i optymalne natężenie światła — mówi Marcin Antczak. Uzupełnieniem kompleksu Calisia One będzie zrewitalizowany dziedziniec fabryki, który stanie się przestrzenią publiczną dostępną dla mieszkańców. Będą tu mogli korzystać z oferty restauracji i showroomów. W wielu miejscach także wnętrza budynku mają nawiązywać do jego wyjątkowej historii. W części biurowej, w specjalnie zaprojektowanej przestrzeni, będzie się można zapoznać z osiągnięciami fabryki. Natomiast goście hotelowi będą mieli okazję do podziwiania grafik przedstawiających architektoniczne perełki Kalisza. Kompleks jest jedną z pierwszych inwestycji w Polsce budowanych z uwzględnieniem rygorystycznych kryteriów międzynarodowego systemu certyfikacji Breeam RFO dla budynków podlegających rewitalizacji (Breeam International Non-domestic Refurbishment and Fit-out).

— Na nas, jako inwestora, taki model budowy nakłada dużo więcej obowiązków. Budowanie w sposób zrównoważony, z troską o zasoby naturalne to wyzwanie, któremu jednak musi podołać nowoczesny deweloper — deklaruje Marcin Antczak.

Biurowiec przechodzi właśnie certyfikację, jest oceniany pod kątem wpływu na środowisko naturalne oraz komfortu przyszłego użytkownika. Inwestycja oceniana jest także w kategoriach: zarządzania projektem, prowadzenia budowy i zużycia energii. Prace koncepcyjne nad Calisią ruszyły na przełomie lat 2015 i 2016. Zakończenie inwestycji zaplanowano na trzeci kwartał 2018 r.

— Wszelkie prace przy budynku Calisii prowadzone są na podstawie pozwolenia i pod stałym nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Zakres działań rewitalizacyjnych obejmuje m.in. odnowienie elewacji i pieczołowite odtworzenie wielu detali architektonicznych. Zmiana wyglądu zabytkowej części Kalisza powoduje, że możemy sięgać po niecodzienne rozwiązania. Przywracamy świetność symbolowi miasta, jakim jest fabryka Calisia, korzystając z metod zgodnych z zasadami zrównoważonego budownictwa. Calisia One to dla nas wyzwanie, ale też ogromne możliwości — zapewnia Marcin Antczak. &

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Starym murom w duszy gra