Stołeczne biurowce nabierają luksusu

opublikowano: 19-05-2019, 22:00

Najlepsi projektanci, materiały, lokalizacje, czynsze wyższe nawet o 20 proc. — po tym można poznać segment premium

Hotel Europejski, Plac Małachowskiego, Mennica Legacy Tower, Rondo 1, Metropolitan, Ufficio Primo, Szucha Premium Offices to przykładowe obiekty, które można określić mianem biurowców z górnej półki. Przykładów można oczywiście znaleźć więcej, a różni eksperci nieco inaczej definiują segment premium. Według raportu CBRE („Premier Properties — najlepsze nieruchomości biurowe w Warszawie”), aby zaliczyć budynek do kategorii prestiżowych, powinien spełniać cztery warunki: posiadać klasę A, certyfikat ekologiczny BREEAM lub LEED na najwyższym poziomie, najlepszą lokalizację (w Warszawie są to Centralny Obszar Biznesu i Obrzeża Centrum — nazwy wymyślone przez analityków rynku dla stref biurowych) oraz wywoławcze stawki czynszu niższe maksymalnie o 15 proc. od najwyższych.

Nowe oświetlenie biurowca Plac Bankowy 1 w Warszawie ma go
wyróżnić w oczach najemców z grubym portfelem
Zobacz więcej

MARKETING NIERUCHOMOŚCI:

Nowe oświetlenie biurowca Plac Bankowy 1 w Warszawie ma go wyróżnić w oczach najemców z grubym portfelem Fot. ARC

Nie tylko wykończenie

Zdaniem Martyny Balcer, starszego doradcy w dziale reprezentacji najemców biurowych firmy doradczej Cresa, na rynku nie funkcjonuje jedna definicja standardu budynków biurowych. Określenie biurowca mianem luksusowego czy premium zależy od wielu czynników — zarówno obiektywnych, związanych np. ze standardem budynku i lokalizacją, jak subiektywnych, odnoszących się do jego postrzegania przez rynek.

— Zwykle elementami definiującymi biurowce premium są: wysoki standard wykończenia przy użyciu wyszukanych, wysokiej jakości materiałów, projekt budynku i aranżacja autorstwa światowej klasy architektów i projektantów wnętrz. Istotna jest też wyjątkowa lokalizacja w centrum miasta, podnosząca ich prestiż — mówi Martyna Balcer.

O tym, jak w takich budynkach podchodzi się chociażby do ich wykończenia, świadczy informacja o lobby w Mennica Legacy Tower, które zaplanowano wyłożyć włoskim marmurem, a posadzki indyjskim granitem. W sumie w budynku ma być prawie 7 tys. m kw. wyselekcjonowanych kamieni naturalnych. Zdaniem Joanny Mroczek, szefowej działu doradztwa i badań rynku CBRE, same „twarde” wyznaczniki jednak nie wystarczą. Aby budynek mógł się zaliczać do najlepszych, musi też oferować proekologiczne rozwiązania i zaawansowane technologie. Ponadto powinien tworzyć przyjazne otoczenie i dostarczać użytkownikom pozytywnych doświadczeń dzięki mobilnym udogodnieniom i dostępie do usług oraz stawianiu pracownika w centrum zainteresowania.

Prestiż kosztuje

Według Martyny Balcer wyróżniająca się architektura, wysoka jakość materiałów i realizacji, najnowsze technologie i centralna lokalizacja obiektów premium mają swoje odzwierciedlenie w czynszu, średnio o 15-20 proc. wyższym niż w typowych biurowcach segmentu popularnego. Z danych Cushman & Wakefield wynika, że na koniec 2018 r. stawki czynszów nominalnych dla najlepszych biur zlokalizowanych w Centralnym Obszarze Biznesu w Warszawie utrzymały się na poziomie 23,5-23,75 EUR za m kw. na miesiąc. Nic więc dziwnego, że z najlepszych powierzchni korzystają albo te firmy, dla których liczy się prestiż, albo takie, które najostrzej walczą o kandydatów na rynku pracy.

65937540-8c2f-11e9-bc42-526af7764f64
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— Prestiżowe biurowce wybierają na siedziby głównie kancelarie prawne, firmy doradcze oraz międzynarodowe korporacje. Ze względu na spadający poziom bezrobocia w Warszawie, które obecnie wynosi 1,5 proc., rynek pracy stał się bardzo konkurencyjny. Największą trudność w zatrudnieniu pracownikówmają firmy z sektora IT. Dlatego też, aby przyciągnąć talenty, firmy technologiczne również coraz częściej wybierają biurowce premium — mówi Martyna Balcer.

Chcą się wyróżnić

Z raportu CBRE wynika, że mimo wyższych czynszów poziom powierzchni niewynajętej w biurowcach premium niewiele odbiega od średniej i wynosi około 10 proc. (według Cushman & Wakefield współczynnik dla całej Warszawy na koniec 2018 r. wynosił 8,7 proc.). Proces komercjalizacji nieruchomości prestiżowych trwa średnio dwa lata od daty ich otwarcia, a w przypadku małych (poniżej 10 tys. m kw.) trwa dłużej niż w przypadku tych o średniej lub dużej powierzchni. W walce o najemców przydaje się — wyróżniający te nieruchomości na rynku — specyficzny marketing. Zarządca powierzchni biurowych w Placu Bankowym 1 w Warszawie postarał się np. ostatnio o nową zewnętrzną iluminację, podkreślającą architektoniczne elementy i detale odrestaurowanego budynku. Konrad Płochocki, dyrektor generalny Polskiego Związku Firm Deweloperskich, podkreśla, że zdecydowana większość firm buduje biurowce bardzo wysokiej klasy. Są to najczęściej biurowce klasy A, które oprócz rozwiązań na najwyższym poziomie z zakresu komfortu użytkownika, ekologii, użytych materiałów czy dbałości o przyszłe koszty użytkowania muszą mieć centralną lokalizację. Obecnie właściwie tylko ten ostatni czynnik odróżnia nowo stawiane biurowce klasy A od klasy B.

— Są firmy, których polityka inwestycyjna zakłada jedynie budowę obiektów typu premium. Przykładem jest GolubGetHouse czy Immobel. Większość jednak — jak Ghelamco czy HB Reavis — realizuje projekty obu typów. Te firmy mają na swoim koncie biurowce poza centralną lokalizacją (Mokotów) i obiekty premium w samym centrum — mówi Konrad Płochocki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy