Szczytne cele i wartości przyciągną klientów

opublikowano: 05-03-2019, 22:00

Konsumenci szybciej wybiorą produkty firm, które angażują się w bliskie im działania społeczne, kulturalne lub środowiskowe — podkreślają eksperci.

Przedsiębiorstwa, które deklarują wspieranie szczytnych celów (np. społecznych) i wykazują zaangażowanie na rzecz ich osiągnięcia, mają większe szanse na przyciągnięcie klientów i zdobycie przewagi na rynku — wynika z najnowszego badania „Global Consumer Pulse”, przeprowadzonego przez firmę Accenture.

Jak czytamy w raporcie, już 65 proc. konsumentów na świeciei 63 proc. z Polski twierdzi, że słowa i działania liderów firm mają wpływ na ich decyzje zakupowe. Co istotne, ci, którzy nie ujawniają, jakie wartości za nimi stoją — z dużym prawdopodobieństwem zostaną przez klientów porzuceni na rzecz firm, które reprezentują bliskie im standardy zachowań. Aż 56 proc. klientów z Polski (62 proc. globalnie) oczekuje bowiem, że firmy będą zajmowały stanowisko w ważnych dla nich sprawach kulturalnych, środowiskowych i politycznych.

Autentyczna firma

Polscy konsumenci, kiedy są rozczarowani postawą danej marki w kwestiach np. społecznych, zazwyczaj wyrażają swoją opinię w gronie znajomych (53 proc. wskazań), rzadziej w mediach społecznościowych (29 proc.). Warto jednak zauważyć, że stosunkowo często odbija się to na ich decyzjach zakupowych — 47 proc. badanych deklaruje, że przestaje kupować produkty bądź korzystać z usług danej marki. Co ciekawe, część z nich próbuje swoimi działaniami zmienić podejście firmy do danego tematu. Aż dwie trzecie respondentów uczestniczących w globalnym badaniu uważa, że ich indywidualne akcje protestacyjne, takie jak bojkot przedsiębiorstwa lub wypowiadanie się w mediach społecznościowych, mają wpływ na zmianę postawy firmy.

— Konsumenci potrafią dostrzec nieautentyczność przedsiębiorstw i nie będą tolerować zachowania, którego nie aprobują. Jeśli firma postępuje niespójnie, zostanie to przez nich momentalnie wykryte i nagłośnione, a opinie w mediach społecznościowych mogą bardzo szybko pogrążyć taką markę. Jeśli jednak w swojej komunikacji odniesie się ona do wartości, w które klienci wierzą i będzie je propagować — może osiągnąć dużo więcej niż dzięki jakiejkolwiek reklamie — komentuje Jarosław Chudziak, wiceprezes zarządu Accenture w Polsce.

Czyny, nie słowa

Zdaniem Billa Theofilou, starszego dyrektora zarządzającego w Accenture Startegy, celem firmy powinno być coś więcej niż tylko reagowanie na bieżące problemy. Chodzi o zaangażowanie się w przestrzeganie ważnych wartości, które są istotne dla klienta, takich jak zdrowie i dobre samopoczucie, ochrona środowiska czy więzi rodzinne. Z tego względu przedsiębiorstwa, które chcą budować silniejsze więzi z klientami, powinny zastanowić się, jaką rolę mogą i chcą odgrywać w ich życiu, a następnie przełożyć te deklaracje na rzeczywiste działania.

— Doskonałym przykładem marki zaangażowanej w realizację celu społecznego jest Dove. Dlaczego? Ponieważ jej misja jest o wiele ważniejsza niż sprzedaż mydła i produktów higienicznych. Firma wykorzystuje markę, aby podnieść poczucie własnej wartości kobiet, co jest ogromnym problemem pań na całym świecie. W tym celu Dove powołał program „Dove Self-Esteem”, który realizuje misję poprawy samooceny kobiet od 2004 r. Niedawno uruchomiono pierwszą polską edycję tego globalnego projektu — mówi Katarzyna Zalewska, menedżer ds. strategii biznesowej w Accenture Polska.

Sprawdź program konferencji "Trendy Contact Center 2019", 11-12 kwietnia 2019, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

CSR